Отидете към основна версия

3 Април, 2015 11:09, обновена 3 Април, 2015 11:09 4 545 7

"Синята зона" на здрача

  • столична община-
  • център за градска мобилност-
  • закон
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Паркирането в платените “сини” и “зелени” зони  ще се превърне в търговска дейност, от която ще се печели, вместо да се покриват само разходите по поддръжката на паркоместа. Това става ясно от законопроект на депутати от ГЕРБ и Реформаторския блок. Народните избраници предлагат промяна в Закона за движението по пътищата, според която за платеното паркиране, ще се плащат не разходоориентирани такси, а цени на пазарен принцип.

Какво друго би могло да се очаква от двете политически формации, освен да узаконяват чисти далавери? Защото до момента, търговското дружество “Център за градска мобилност”, ни най-малко не е влагало средствата от каквато и да е зона в разходи за “паркоместа”.  От друга страна, платеното паркиране де факто се предлага като услуга, но всъщност, за да не си помислите, че имате право на каквото и да било срещу парите си, общинските съветници са го нарекли „такса", а сега са на път да го преименуват на "цена". Разликата е това, че таксата е ориентирана спрямо разходите и те определят размера й - колкото са разходите, толкова трябва да са и приходите.

“Център за градска мобилност” обаче генерира печалба. Печалбата от “синя” зона само за 2014 г. е 11 милиона лева. И тук, не случайно използвам думата печалба. По-подходяща би била “стойността на грабежа” е 11 милиона лева, но няма да е юридически коректно. Така или иначе, “Центъра за градска мобилност” има печалба, на която няма право, но с промените в Закона, това вече ще бъде законно. Според отчетите им 11 милиона лева са дадени за заплати на служителите и др. вътрешноведомствени разходи, а общо събраните такси са на стойност 22 милиона лева. Ако някой не е забелязал, т.нар. “паркоместа” в София са всъщност платната за движение. В този случай, не е ли логично, ремонта на улиците в София да се извършва от търговско дружество? Да, ама не. Разходи за паркоместа се водят белите линии, които ги ограждат. Предполагам, че всеки водач на автомобил е забелязал, че когато натрупа сняг по “паркоместата” в зоните, никой не ги почиства. Би трябвало поне това да извършат “собствениците”, а не да превръщаме колите си в булдозери, а и да плащаме за тази привилегия 2 лева на час. Нека някой, който разбира да направи елементарна сметка, какво би било ако тези пари се вложат в ремонт на улиците. В бюджета СО за 2015 г., в графа Дейност 606 " Изграждане, ремонт и поддържане на уличната мрежа" са отбелязани 37,34 милиона лева. Тази сума включва и големите проекти за кръстовища на две нива. Това означава, че една трета от тази сума, би могла да бъде покрита не от нашите данъци, а от таксите, които плащаме за паркиране.

Освен всичко това, използвайки пътните платна за движение за места за паркиране, това стеснява още повече и без друго тесните улици на София и допринася за задръстванията в столицата. Впрочем, увеличението на таксите за “Синя зона” и въвеждането на “Зелена зона” през 2012 г., се извърши с аргумента за намаляване на трафика в Столицата и стимулиране за ползване на метрото. Друг е въпроса, че никой не би имал нужда от стимул за ползването на метро, ако метрото го има. Не мога да се въздържа и да не отбележа, че тунелът на дълбочина 50 м. под дъното на Ла Манш, с дължина 50 км. е изграден за 7 години, където все пак  участват и две отделни държави. Не знам, колко са тежки строителните работи по “най-важната реформа в България” както министър-председателя нарече метрото, но ми се струва, че са една идея по-леки от прокопаването на тунел на морското дъно.

Абсурдите не спират до тук. Административен съд - София на два пъти потвърди, че Центърът за градска мобилност поставя скоби и пуска „паяци" да вдигат автомобилите, без да има законовото право за такава дейност, защото е търговско дружество. И какво от това? В София, под вещото ръководство на миловидното Данче закони няма. Единствено се мисли колко и как да се прибере от гражданите, за да може да се направи още по-пищна предизборна кампания за следващите избори или някой да си обезпечи родата до девето коляно. Този рекет също се узаконява, като към всеки “паяк” е прикрепен служител на МВР, който вместо да опазва обществения ред и да следи за спазването на нашите законни права (защото ние му плащаме заплата и това му е работата), участва в поредния общински грабеж над гражданите. Част от обособените “зони” са на абсолютно незаконни места, но тези служители на реда и блюстители на закона са слепи за това. Пример е улица “Лавеле”, зад Съдебната палата. В едната й част тя се припокрива от трамвайна линия и другата й част би трябвало е да е свободна за движение, за да не се налага да се изчаква спрелият трамвай. Уви, това е “синя зона” и винаги има спрели автомобили.

И, за да не излезе, че има само критика в изложението, а нищо не се предлага, си мисля дали е толкова страшно паркирането в София да бъде единствена дейност на ново, самостоятелно общинско предприятие, което да е на директно подчинение на кмета на Столицата или на ресорния му заместник. По този начин приходите от паркирането в различните зони в центъра на София ще влизат директно в бюджета и няма да минават през касата на търговско дружество, както е в момента с Центъра за градска мобилност.

С узаконяването на едно нарушение няма да се реши нито един проблем. А и преяждането с власт и пари има своя край. Ако тези, които сме избрали не намерят решение на проблемите, а ги увеличават, значи нещо в нашият избор не е наред...

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини