Лихвите по кредитите през декември 2011 г. и януари 2012 г. се качват, при това относително много, показват данните на БНБ. А в продължение на три години, до декември, имаше ясна тенденция за спад на лихвите, като при много от кредитите паднаха на близки и дори по-ниски от предкризисните нива.
Дали това е прекъсване на тази тенденция и началото на нова в посока нагоре все още е рано да се каже. Може би трябва да се изчакат и данните за февруари.
Но защо все пак лихвите тръгнаха нагоре?
Някъде четох коментар, че в края на 2011 г. имало промоции, които не били продължени. Първо, покачването на лихвите почва през декември и второ, въпросът е защо банките не са продължили промоциите.
Проверих дали има сезонност, но се оказа, че няма. Миналата година по това време лихвите по-скоро са падали.
Проверих и обемите на отпуснатите кредити, които ако са необичайно малки може да изкривяват картината, или ако са необичайно големи можем да говорим за скок на търсенето. Но те също се оказаха съпоставими с обемите от преди година.
Не се е качила и цената на вътрешното финансиране. Лихвите по депозитите като цяло не се вдигат.
Накрая проверих дали се е случило нещо на ниво ЕС като погледнах дългосрочните лихви (изчислявани на базата на лихвите по 10-годишните ДЦК) на държавите от ЕС, които са извън еврозоната. В почти всички тях тези лихви падат (само в България, Полша и Швеция се качват).
И тъй като е абсурдно да допускаме, че е възможно картелиране на 31 банки, особено в тази динамична среда, остава да търсим причините в действията на държавата. Аз виждам няколко възможни причини, които увеличават риска.
1. Фискалният резерв, важен буфер срещу кризи, се стопява бързо и ако правителството на Бойко Борисов продължи да го харчи със същите темпове той ще свърши след две години.
2. Финансовият министър Симеон Дянков иска да "инвестира" парите от Сребърния фонд (сега са около 1.7 млрд. лв., а скоро ще надхвърлят 2 млрд. лв. с приходите от приватизация), които са част от фискалния резерв, в държавни ценни книжа (ДЦК). Така на практика фискалният резерв може да свърши и след година.
3. Правителството все още не може да балансира държавния бюджет, въпреки че технически икономиката не е в рецесия.
4. Симеон Дянков от декември миналата година започна да говори за допълнителни законови регулации на банките с цел да намали лихвите по кредитите, което много анализатори, включително Георги Ангелов и аз, предупредихме, че всъщност има опасност да ги качи.
В заключение, лихвите вдига правителството - с популизъм и отклонения от здравия разум.
Йордан Матеев
iordanmateev.blogspot.com