Отидете към основна версия

4 990 5

Брекзит! Добре, но гражданската авиация?

  • брекзит-
  • лондон-
  • авиация-
  • ес-
  • ек

Самолетите не са във въздуха. За британската компания „Флайби” този кошмар може да настъпи през март 2019 г.

Снимка: БТА/АП
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Повече от половин милион души излязоха по улиците на Лондон вчера с искане за нов рефендум, който да отмени предишния, на който британците решиха да напуснат Европейския съюз.

Едно от последствията от Брекзит – авиокомпаниите и авиопревозвачите от Европейския съюз ще изгубят правото да летят от едната територия до другата, ако Великобритания напусне съюза без споразумение за Брекзит. Как ще се промени достъпът до Острова със самолет? Така започва сътрудничеството на bTV с колегите от радио и телевизия „Дойче веле“.

Самолетите не са във въздуха. За британската компания „Флайби” този кошмар може да настъпи през март 2019 г.. Около 30% от полетите на превозвача са от или до ЕС. Но когато страната напусне европейския авиационен пазар, това ще подреже крилете на „Флайби” и на всички британски авиолинии, които имат операторски лицензи в ЕС.

"Изправени сме на ръба на пропастта, бих казал, че режем пъпната връв. Тези 30 процента няма да съществуват повече. Това ще настъпи при некоординиран Брекзит без договор", заяви Рой Кайнийр, главен търговски директор на „Флайби”.

Въпреки това „Флайби” продава билети и за времето след Брекзита.

"Ако спрем продажбите, а конкурентите останат на пазара – значи направо им предаваме бизнеса си, а от Брекзита кой знае какво ще излезе. Така че ние продължаваме да продаваме билети”, заяви Рой Кайнийр.

Авиолиниите и техните слотове са само един от проблемите на брекзита. Друг деликатен въпрос е сигурността на машините. В момента единствено Агенцията на ЕС по авиационна безопасност може да дава разрешение за полет на определена машина. Британското правителство иска да остане пълноправен член на тази агенция, но ЕС не желае Лондон да обира само черешките от тортата, казва Пол Еверит.

"За съжаление, и за двете страни преговорите са фактически само политически въпрос, и за ЕС, и за Обединеното кралство. И в тези политически преговори в момента се опипва почвата: какво може и какво не може. Но вече е крайно време за промяна, защото часът не е дванайсет без пет, а дванайсет без една”, каза Пол Еверит, главен изпълнителен директор на ADS, търговска организация на компаниите в британския авиосектор.

Става дума за гигантски интереси. Британската авиокосмическа индустрия носи 36 милиарда евро приходи годишно, в сектора работят 120 000 души. Изпълнителният директор на London City Airport Робърт Синклер обяснява, че тъкмо европейският либерализиран пазар на въздухоплавателните услуги е довел до поевтиняването на билетите и е направил самолета достъпен за всекиго.

"Нашите пазари, нашите страни, нашите икономики и свободното придвижване на пътници са тясно свързани помежду си вече от много години. Те са тясно преплетени и това е в интерес на всички. В интерес и на Великобритания, и на континентална Европа е да се запази тази свързаност, на която хората са се радвали толкова години", заяви Робърт Синклер, London City Airport.

Синклер би се радвал, ако авиационният пазар бъде изваден от споровете около Брекзита, но останалите 27 държави от ЕС остават сплотени и не желаят толкова бързо да отстъпят най-очевидните предимства на ЕС.

Авиоиндустрията в Обединеното кралство очакваше някои турбуленции, но сега вече се задава буря. Тази индустрия усеща, че се е превърнала в един от залозите в преговорите, а това означава, че самолетите могат още дълго да останат на земята.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини