Отидете към основна версия

10 044 23

Студент пред ФАКТИ - защо първокурсници се борят за присъствени лекции в СУ

  • софийски университет-
  • образование-
  • лекции-
  • дистанционно обучение

"Имахме опит с онлайн обучението, 12. клас го прекарахме така. Имаме наблюдения, че не е достатъчно добре измислено", каза Ирена Бакърджиева

Снимка: БГНЕС/Архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Ирена Бакърджиева от 1 октомври ще бъде студент в първи курс в Софийския университет „Свети Климент Охридски“. Тя ще се обучава в редовна форма във Факултета по журналистика и масова комуникация, в специалност „Журналистика“.

Заради коронавируса и пандемичната обстановка лекциите през академичната 2020/2021 година във ФЖМК ще започнат дистанционно. Упражненията пък ще се провеждат присъствено или онлайн, според преценката на преподавателя.

Ирена и част от нейните колеги обаче не са съгласни с дистанционното обучение. Това е и причината да започнат петиция против него. ОТ ФАКТИ се свързахме с бъдещата студентка по журналистика, за да разберем причината за несъгласието ѝ. Разговора ни четете в следващите редове:

- Г-це Бакърджиева, тъй като петицията против онлайн обучение е публикувана от Ваше име – какво е искането Ви, как трябва да се провеждат занятията?

- Аз споделих петицията, но това беше обсъдено между много хора. В канали за комуникация първокурсниците, които сме приети „Журналистика“ в редовна форма на обучение обсъждахме вариант как да възразим срещу онлайн обучението. Според нас, то не е достатъчно ефективно, тъй като в България не е достатъчно добре развито. Ние вече имахме опит с онлайн обучението, 12. клас го прекарахме така. Имаме наблюдения, че не е достатъчно добре измислено.

Друга негативна страна на онлайн обучението е, че не всички студенти са от София. Ние нямахме яснота доста дълго време каква ще бъде формата на обучение. Наели сме вече квартири или сме платили за общежитие. Аз, като човек, който също не е от София, дори вече съм в собствената си квартира.

Когато обучението е изцяло онлайн се изгубва смисълът да прекарваме цялото си време тук, в София. В същото време ако сме в родните си градове, даваме излишни разходи за наем на квартирите, които вече сме наели. Това, според нас, е доста голям минус.

Ние имаме като предложение да се провеждат лекции в групи, като се редуваме. Ще се спазват всички противоепидемични мерки – да се спазва разстояние, да се носят маски, ръкавици, ако трябва. Едната седмица едната група ще присъства на лекции, другата ще е дистанционно. Следващата седмица ще се разменяме.

Според нас, това е доста добър вариант, но, естествено, това трябва да се съгласува с декана. В момента работим точно по този въпрос. Установихме, че петицията няма да бъде оптимална, решихме 10 човека от нашата специалност да изпратят имейли до Студентския съвет на СУ. В тези имейли ще изложим нашите аргументи и идеи. Студентският съвет ще изготви доклад, който ще представи в понеделник на декана на ФЖМК.

Разбираме, че не всички желаят присъствена форма. Точно поради тази причина мислим, че тази форма с редуването ще бъде удобна и за тях.

Естествено, ние не говорим от името на всички, а само от името на тези, които смятаме, че е по-добра присъствената форма. Затова изпращаме имейли няколко човека, а не един общ имейл от името на специалността, което, разбира се, не е справедливо спрямо тези, които предпочитат дистанционната форма.

- В самите обсъждания какъв беше броят на студентите, които изказаха мнение, че подкрепят дистанционната форма?

- Имаше един или двама души, които възразиха. Когато публикувах петицията обаче, доста хора видях, че възразяват, тъй като на тях им е по-удобна дистанционната форма на обучение. Те смятат, че най-накрая има модерни начини за образование в България. Ние не отричаме, че онлайн обучение е модерен начин – това е така, но ние смятаме, че не е достатъчно усъвършенстван и точно заради това не е толкова ефективен.

- В крайна сметка обаче дистанционното обучение се налага заради безопасността, а не заради удобството – не се ли притеснявате, че има опасност за вашето здраве, за здравето на вашите преподаватели, близките ви?

- Да и точно заради това ние предлагаме варианта да се разделим по групи. В моята специалност – „Журналистика“, сме общо 50 студенти. Можем да се разделим на групи по 25 или на повече групи и да се редуваме. Ще бъдем много малко хора в тези група и да сме на разстояние, да носим маска, ръкавици, да дезинфекцираме ръцете си.

- Ако академичната година започне онлайн, това какво ще значи за студентите като Вас, които желаят да се обучават присъствено?

- Доколкото разбрах, ако годината започне онлайн доста от студентите ще искат да започнат работа, защото ще им идва доста нанагорно с финансите. Ще се възползват от това, че ще имат свободно време и ще започнат работа.

Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 28 гласа.

Свързани новини