Отидете към основна версия

4 747 16

Двойното тълкуване на принципа "pacta sunt servanda"

  • русия-
  • украйна-
  • конфлкт-
  • дмитрий козак-
  • австрия-
  • посланик

Снимка: ЕРА/БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Международното право е една от най-трудните за тълкуване науки. Целият проблем е в това, че държавите, които участват в международните отношения, няма да могат напълно да спазят законите, които са приели и с които са се ангажирали. Често причините за това са геополитически. Всяка от страните иска да е победител и да е първа. Никакви отстъпки в полза на другата страна, пише Йозеф Крупа в коментар за aktualnezpravodajstvi.cz.

Днес геополитиката отново е на дневен ред, както никога досега. Европейският Съюз (ЕС), който създаде много мощна сила и държавите, които си сътрудничат в него на почти всички нива, имат своите проблеми. Основният е липсата на единомислие. И проблемът не е в ЕС, а извън него. През последните години Руската федерация усилено работи за разрушаването на това единство, което ЕС и неговият предшественик създадоха преди повече от 60 години.

Русия тълкува международното право по своему, защото това ѝ носи изгода. И проблемът е не само в това, че много държави правят същото, а в това, че Руската федерация никога не признава грешките си и държи на своето. Въпреки, че това може да е плюс, то не се допуска в международната политика. Все пак не всичко може да се реши с помощта на оръжие и заплахи. За съжаление, тези понятия не са познати на Русия. Жив пример за това е руският посланик в Австрия. Независимо от факта, че руският президент Владимир Путин подписа парижките документи, руският посланик в Австрия избирателно решава на какви споразумения трябва да отговаря Кремъл, и кои трябва да бъдат подписани, като това вече не се обсъжда. Дългогодишната съветска, а след това и на руската дипломация, че вместо изпълнение на своите задължения, тя трябва да премине в безкрайни разговори обвинявайки другите страни по договора, във въпросния случай Украйна, които самата Русия нарушава. По формулата на Щайнмайер всичко е просто и разбираемо, ако представителите на Украйна, Германия и Франция имат обща твърда позиция за решаване на проблемите, то Кремъл има друга цел и други планове за "Срещата на четворката"", пояснява Крупа.

Справка: По информация на агенция ТАСС от 1 декември, пет важни уговорки от срещата на "нормандската четворка" в Париж през 2019 г. остават неизпълнени заради позицията на Украйна. Това пише в коментар посланика на Русия в Австрия Дмитри Любински, който е публикуван на 1 декември във вестник Wiener Zeitung по повод наближаващата годишнина от срещата (Германия, Русия, Украйна и Франция) за урегулиране на ситуацията в Украйна - 9 декември 2019 г. в Париж.

Руската федерация многократно "успешно" изпълни своите задължения по устава на ООН, включително и по отношение на официален Киев. за пример могат да бъдат дадени конфликтите, продължаващи по цял свят (включително и тези, които са замразени): Украйна, Либия, Сирия, Молдова, Грузия, Армения и Азербайджан. Вместо да се бори за спиране на кръвопролитието Русия налага вето на най-важните резолюции на Съвета за сигурност на ООН, използвайки своята позиция в Организацията, поставяйки така под заплаха доверието и способността на целия Съвет за сигурност да поеме критичната тежест за гарантирането на международния мир и сигурност. Ако принципът "pacta sunt servanda" (бел. ред. договорите трябва да се спазват) не се отнася за Русия, то винаги има изход, например да преотстъпи поста на постоянен член на Съвета за сигурност на ООН на друга държава, която ще изпълнява своите задължения и няма да крие своите престъпления.

През последните години руската федерация се превърна в ненадежден партньор на международната сцена. Кремъл продължава да нарушава резолюциите, заявени от Генералната Асамблея на ООН и Съвета за сигурност и други междуправителствени споразумения и международни договори, които всяка държава трябва да изпълнява добросъвестно и отговорно. Но вместо да решат всичко, руснаците отчаяно се опитват да обвинят всички, освен себе си. Най-важните резолюции на Съвета за сигурност към ООН относно: войната в Либия и Сирия, урегулирането на спора относно анексирането на Крим, разследването по сваления полет МН17 бяха закрити именно от този постоянен член на Съвета за сигурност - Руската федерация, която не само пренебрегва статута си, но поставя живота на милиони цивилни на карта. Освен това срещу Руската федерация са въведени икономически санкции, които ще се проточат до момента, до който Руската федерация не прекрати агресията си спрямо Украйна и нейните територии не бъдат изцяло освободени, е мнението на Крупа.

ООН нееднократно е заявявала своята позиция относно руското анексиране на Крим. Налице са 7 резолюции на Общото събрание на ООН: 1 относно териториалната цялост на Украйна, 4 относно нарушаването на човешките права и 2 - за милитаризация на полуострова. действията на руската федерация нарушават стандартите на Устава на ООН, Женевската конвенция и редица други международни актове. Овен това, поведението на русия отговаря на определението за агресия, формулирано с резолюция 3314 на Общото събрание от 14 декември 1974 г., не само по отношение на Крим, но и по отношение на Донбас.

Европейският парламент прие резолюция, в която се отбелязва, че санкциите срещу Руската федерация ще се запазят дотогава, докато Русия не изпълни всичките условия от Минското споразумение и не изведе войската си от територията на Украйна.

Евродепутатите също така са обезпокоени от факта, че руската пропаганда набра скорост в държавите-членки на ЕС. За Руската федерация многократно се е говорило като за страна, която води информационна война, използвайки елементи на дезинформация, както и в случая с посланика. Европейската комисия въвежда санкции срещу Русия като страна, която разпространява лъжлива информация. В Плана за действие а европейската демокрация се отбелязва, че членовете на ЕС са длъжни по-систематично да използват пълния набор от инструменти за противодействие на чуждестранни операции, вмешателства и влияния, включително и по пътя на въвеждането на ограничителни мерки срещу виновните. Това ще е демонстрация, че думите на руския посланик в Австрия са още един елемент на дезинформация. От началото на 2015 г. мониторинговата служба на ЕС за външна намеса има регистрирани 10 000 примера за прокремълска дезинформация.

Вместо да се организира поредната среща на високо равнище, съветникът на руския президент - Дмитрий Козак, постоянно отлага срещите на това равнище със съветниците на държавните ръководители, като по този начин затормозява целия процес по приемането на решения и пречейки да бъде преустановено кръвопролитието и Донбас да бъде върнат под контрола на Украйна. Руска делегация, и в частност Дмитрий Козак, често се опитва да доведе срещите до най-ниско равнище, определен от Нормандската четворка, а именно на ниво съветници на президенти. За целта той използва неофициални незначителни въпроси, които само руснаците смятат за много важни.

Причина за отлагането на заседанието е отсъствие на съгласуваност на текущите документи с руската страна. Пред опасността да падне по очи в калта, господин Козас предпочете отрано да се запознае с документите, за да има повече време за вземането на решение и внедряването на разрушителни идеи, което противоречи на позицията на останалите участници в процеса. Козак знае, че без успешни преговори на ниво съветници няма да се реализира среща между президентите на държавите.

Освен това, руската федерация непрекъснато се опитва да прехвърли отговорността за преустановяването на преговорите на другата страна. Дмитрий Козак постоянно подчертава, че никакъв прогрес в урегулирането на конфликта не се постига, че няма с кого да общува в нормандския формат, нарушавайки преговорния процес с месеци. Той също така предлага да бъдат въведени промени в Конституцията на Украйна и да бъде предоставен на Донецка и Луганска области особен статут. Ако този ултиматум не бъде реализиран, то руската делегация няма да присъства на заседанията. Това означава, че всичко което Руската федерация прави в нормандския формат, е разрушително и цели дискриминация и разрушаване на формата. Затова детайлно се проследяват истинските цели на официална Москва за решаване на проблема с украинския Донбас или неговата реинтеграция в Украйна при условията на руската федерация или запазване на сегашния статус кво колкото се може повече или поне до появата на друго максимално бързо решение. След ситуацията с "нулирането" правителството на Путин може да издържи и да чака колкото се може повече или колкото е необходимо.

Аспектите изложени по-горе отново показват, че държава която не уважава международното право, не може да диктува на другите държави как да живеят и съответно да бъде член на Съвета за сигурност към ООН. Варварските методи, използвани от Русия в ЕС, и особено в Чехия, където руските спецслужби относително активно работят, нямат нищо общо с мира. Макар Русия да смята Чехия за особено привлекателна от всички други членки на ЕС, ние всички още помним 1968 г. и намесата на вашите войски не може да бъде така лесно изтрита от паметта ни. Чехите уважават руснаците, но не и техните управляващи, независимо от това, че президентът Земан е близък приятел на Русия, но Земан не е цяла Чехия, а Путин не е цяла Русия. Но дори да се абстрахираме от това, днес Руската федерация се явява заплаха, с която вие трябва да сте много внимателни, заключава Крупа.

Поставете оценка:
Оценка 1.4 от 19 гласа.

Свързани новини