Отидете към основна версия

3 924 9

Адв. Методи Лалов за ФАКТИ: България има нужда от решителни политици

  • адв. методи лалов-
  • методи лалов-
  • кирил петков-
  • асен василев-
  • управление-
  • продължаваме промяната-
  • руски газ-
  • украйна-
  • правосъдна реформа-
  • моча

"Нямаме нужда стабилност, която да крепи статуквото и да получаваме още от същото", категоричен бе независимият общински съветник и проактивен общественик

Снимка: ФАКТИ
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Динамиката на социално-политическите процеси в България и по света традиционно е голяма, но сега можем отговорно да кажем, че е свръх такава.

Довчера основна тема в българското обществено пространство бе предоставянето на военна помощ на Украйна от страна на България, за да се защитят украинците от руската агресия и в крайна сметка да победят тази опасна за човечеството московска диктатура. От късно снощи обаче има леко изместване, защото Русия декларира, че спира да доставя на България природен газ. Очаквано това бе основната тема в рамките на днешния ден.

Затова и се наложи със събеседника на ФАКТИ - независимият общински съветник в Столичния общински съвет и активен общественик адв. Методи Лалов, след като разговаряхме вчера по ред теми, днес да допълним разговора си с актуалностите. А именно спирането на газа за България от руска страна и брифинга на Асен Василев и Кирил Петков този следобед, за който те заслужават да бъдат поздравени!

Интервюто на медията ни с адв. Методи Лалов четете в следващите редове:

- Адв. Лалов, от месеци си говорим, че управлението е неопитно, прави грешки, но все пак не е криминално. С оглед обаче последните седмици, в които имаше множество гафове, започва ли настоящото ни правителство да става вредно за България?

- Първо, на същото мнение съм - все още нямаме данни за криминално управление. Имаме обаче хиляда гафа за тези няколко месеца. Последното, което е меко казано гаф, е липсата на позиция за даване на оръжия на Украйна. Това е изключителен ценностен проблем, принципен проблем, свързан с избора ни да сме част от Европейския съюз и НАТО. Ние всъщност се явяваме Троянски на кон на Русия в ЕС и НАТО. Липсата на позиция не е просто някакъв проблем, който коалицията не може вътрешно да реши, това е въпрос как и къде стои България. Кирил Петков като министър-председател и мнозинството в Парламента са длъжни да имат ясна позиция по този въпрос и да понесат отговорност за тази позиция. Вместо това ние виждаме шикалкавене, процедурни хватки, неразглеждане на вече внесени предложения - практики, които приличат на управлението на ГЕРБ. Тоест - щом някой друг е направил предложение, бламира се с процедурни хватки, прави се контрапредложение, което да е в смекчен вид или да е някаква вариация, и всичко това само и само да не е предложението на другия. В случая визирам внесеното от страна на ГЕРБ в Народното събрание предложение за решение за даване на военна помощ на Украйна, което по принцип намирам за неискрено. Нито това предложение, нито измъченото предложение на "Демократична България" след 60 дни чакане, са разгледани към настоящия момент. За мен това е изключителен проблем.

- Да обобщим мнението Ви с конкретен отговор на въпроса ми, започва ли правителството да е вредно за България?

- Да. Липсата на позиция за военна помощ за Украйна със сигурност вреди на България имиджово.

- Персонално премиерът Кирил Петков, по мое мнение доста се излага напоследък, особено по темата Украйна. Отделно, говори за единни позиции, за стабилност, защитава се от общественото мнение със споделяне на постове на чуждестранни политици. В този смисъл, в някои отношения започва ли той да заприличва на Бойко Борисов?

- За съжаление започва. Аз мога да дам и други примери, извън Вашите. Например посещенията по църкви и соченето там на напукани стени, които държавата щяла да ремонтира. Също и еднократните надбавки, които се дават на пенсионерите по празниците. Относно стабилността, която споменахте, бих казал, че няма стабилност в рамките на недемократично, неправово управление. В този смисъл предпочитам многократно изборен цикъл, отколкото стабилност на неадекватно управление.

Не знам дали това поведение на премиера Петков е вследствие на съветниците около него или е негово лично решение, но за съжаление започваме да виждаме неща, които 12 години търпяхме и от които си мислехме, че сме се освободили.

Тези дни си позволих да напиша, че няма нищо страшно в това Кирил Петков да не е министър-председател и това да не събори коалицията. Управлението трябва да остане, за да нямаме такова на ГЕРБ, ДПС или БСП. Но ако министър-председателят е неадекватен, а той все по-често има такова поведение, в крайна сметка може да бъде и друг.

- "Продължаваме промяната" действаха като мнозинството от 44-ия Парламент - гласуваха си ваканция, продължаваща много след Великденските празници и то в такъв кризисен, исторически момент от съвремието ни. Има ли нещо, което може да оправдаe тази дълга почивка на народните представители?

- Не, разбира се. Отговорът се съдържа във Вашия въпрос - в това време, което е време на кризи - военна криза, икономическа криза, финансова криза и все още течащи последици от здравната криза, всеки час работа е от значение. Тези хора си позволиха в извънпразничните дни да си вземат ваканция. Членове на "Продължаваме промяната" ме убеждаваха в правотата си - нямали отпуск, трябвало да почиват и т.н. Да, няма никакво съмнение, че никой няма безгранични възможности, но в това време се изискват извънредни усилия. Нали в това ни убеждаваха сегашните управляващи - че идва промяна, че няма да е като преди, че ще вложат извънредни усилия, за да се подобри управлението на страната. След няма и пет месеца управление виждаме обаче, че те вече са уморени и им е дошло време за почивка точно в момент, който изисква изключително тежка работа. Несериозно е. Аз съм убеден, че по този начин бягат от решаването на злободневните въпроси, единият от които е именно предоставянето на военна помощ на Украйна. Лутат се и чудят как да вземат това решение. А нещата са прости - има внесени проекторешения в Народното събрание, те трябва да се насрочат за разглеждане, след това всеки депутат да гласува със собствената си съвест и по този начин ще покажат позицията си.

Ако коалицията ще се поддава на шантажа на Българската социалистическа партия (БСП), че ще напуснат коалицията, което съм убеден, че няма да стане - Нинова извън управлението е кръгла 0 и тя знае, че това е единственият ѝ шанс да просъществува като лидер на смаляващата се партия на статуквото БСП, то по-добре да няма управление. Днес е Украйна, утре ще е нещо от правосъдната реформа, в други ден ще е нещо от икономическата политика. В крайна сметка, кой управлява - коалиция или БСП, извивайки ръцете на останалите?

Недопустимо е една партия да заплашва, че ще напусне коалицията, ако не стане нейното. Или напуска, защото не може да остане в това управление, или остава и оставя мнозинството да реши. Ако на някоя от партиите ѝ е непоносимо да бъде част от тази коалиция, просто да напусне. БСП просто шантажират.

- Да, обикновено този, който заплашва, няма никакво намерение да изпълни заплахата си.

- Да, като кучето, което лае, но всъщност не хапе. Обикновено се вдига шум, защото субектът, който заплашва, е уплашен. Решителният човек действа. Впрочем, макар и в различен контекст, проблемът с действането се наблюдава и при Кирил Петков. Илюстрация е постът му във Фейсбук, в който той призова гражданите да дарят една своя заплата за въоръжение на Украйна. Ако трябва да направя препратка към онази снимка на Кирил Петков, в която той държи плакат с надпис: "Мен не ме е страх", на мен ми се струва, че г-н Петков го е страх от доста неща. Едно от тези неща е да бъде твърде кратко в политиката. Аз нееднократно съм казвал, че имаме нужда от политици с кауза, с принципи, такива, които отстояват ценности, независимо дали ще бъдат месец, два или пет в политиката. Не ни трябват такива, които работят за политическото си дълголетие, лавирайки между различни позиции, за да оцелеят. Това е отвратително.

- Войната в Украйна и съпътстващите я кризи изместиха фокуса от реформата в правосъдието. Но все пак, имаше ли управляващото мнозинство други подходи пред себе си, за да стават нещата на законодателно ниво далеч по-бързо?

- Ще ви върна на предизборната кампания през 2021 година. Конкретно "Демократична България" ни уверяваше, че има набор от законопроекти, че има готова, разписана правосъдна реформа, която само трябва да бъде гласувана в Народното събрание. Сега, в тези пет месец се оказва, че са създадени ред работни групи и тепърва се изготвят разни законопроекти и документи. Тепърва се избистря какво ще се прави! Единственото безспорно нещо е закриването на специализираното правосъдие, което по същество не е реформа, а премахване на една институция, което адмирирам. Но дотам. Къде са промените в Закона за съдебната власт, къде е например премахването на предварителната проверка от прокуратурата, която изключително много бави наказателното разследване? Къде е промяната по отношение на статута на Висшия съдебен съвет (ВСС), къде са опитите да бъде прекратен мандатът на този състав на ВСС? Очевидно и по този въпрос се "тупа топката", ще изтече мандатът на този Висш съдебен съвет и както неведнъж съм прогнозирал - идва "страхотна" конституционна криза, свързана със съдебната власт. Вече близо две години нямаме избор на нови членове на Инспектората към ВСС. Главният инспектор и инспекторите са нелегитимни, просто няма такъв орган фактически и всичко, което правят те, е против закона. Това става пред очите на сега управляващото мнозинство, а не се чува и дума в тази посока.

Има и друг момент. Как да бъдат избрани нови членове на Висшия съдебен съвет, след като по Конституция изборът им става с 2/3 мнозинство в Народното събрание?

Няма как да пропусна и факта, че в Конституционния съд стоят две овакантени места от квотата на Парламента.

Пълно фиаско. Коалицията била сложна. Нали имат коалиционно споразумение? Нямаме нужда да губим обществено време и енергия, ако нещо е невъзможно. Да се казва и да се действа занапред. Идеята, че в тази криза предсрочни избори са недопустими, защото щяло да стане страшно, не е вярна. Ако ще ни управлява служебно правителство на пропутинския Радев, то каква е разликата, ако редовното правителство бъде управлявано реално от БСП?

- Към правосъдната реформа аз бих добавил и съдебния контрол над отказите на прокуратурата да образува досъдебно производство.

- Да! Дали през Закона за съдебната власт, дали през Наказателно-процесуалния кодекс, това е абсолютно необходимо. Разбира се, трябва да се внимава, защотo нито съдилищата ще могат като обем да поемат това нещо, нито може би е необходимо за всички актове. Но да, това трябва да се направи. Някои помним, че една от заявките беше, че ще се отнеме монополът на прокуратурата относно повдигането на наказателно обвинение. Този монопол не е отнет до момента, а това е основното оръжие на Гешевата прокуратура - да разпъва чадър върху задкулисието, отказвайки по обосновани сигнали, съдържащи достатъчно данни за извършено престъпление, да образува наказателно производство.

Приемане в Народното събрание на премахването на предварителните проверки и съдебен контрол върху отказите на прокуратурата да образува наказателно производство изисква само обикновено мнозинство. Защо не се направи?! И защо изобщо говорим за всякакви други сложни неща, за които са необходими конституционни мнозинства?! Впрочем, нали в Народното събрание беше създадена комисия, която да започне да работи за промени в Конституцията? Мисля, че Христо Иванов бе избран за неин председател. Да сте чули тази комисия да има заседание? Аз не съм чул, няма такова.

- Твърди се, че тази временна комисия не заседава, защото опозицията отказва да участва в нейни заседания.

- Добре, но идеята не е да се отлагат заседанията под сурдинка, а да се показва на обществото кой е причината за неслучващата се в конкретни аспекти правосъдна реформа. Щом е така, както казвате, значи тази комисия трябва да бъде шумно закрита, за да се покаже, че има проблем и той се казва ГЕРБ, защото те с поведението си възпрепятстват конституционната реформа. Тази комуникация от управляващите не се осъществява и обществото остава с убеждението, че е въпрос на време, че още нещо трябва да се случи.

Месеците си текат, тези хора получават заплати, а резултатът е абсолютно минимален.

- Пленумът на Висшия съдебен съвет отложи разглеждането на искането за отстраняване на Иван Гешев от поста главен прокурор за началото на следващия месец. До края на мандата си ли този състав на ВСС ще отлага решението по този въпрос?

- Два са вариантите. Ако, образно казано, "тупат топката" до края на мандата си, така ще оставят решаването на този важен въпрос в полето на новия състав на ВСС, който все пак не знаем какъв ще бъде. Тоест така ще има риск Гешев да попадне "под ударите" на едно различно мнозинство. Това обаче е твърде малко вероятно.

Другият вариант е да "тупат топката" почти до края, като непосредствено преди края на своя мандат мнозинството във ВСС да отхвърли предложението на министър Йорданова. Този вариант ми се струва по-възможен и по-рационален, ако влезем в обувките на играчите от Висшия съдебен съвет.

Гешев няма да бъде засегнат със сигурност. Това е мнозинството, което го избра, това е мнозинството, което го бранеше, това е мнозинство, което е зависимо от Гешев и е страхливо. За съжаление голяма част от настоящия състав на ВСС са и некадърни магистрати. Поради това Гешев е недосегаем в момента. Аз съм сигурен, че и Йорданова го знае, знае го и Христо Иванов, и останалите. Играе се театър - ще кажат, че са направили всичко възможно, но в крайна сметка нищо не е станало или е станало в малка степен.

Тук пак ще кажа, че ни трябват политици, които са решителни - ако трябва да се предизвиква още криза - политическа и обществена, за да узрее това общество, че положението е нетърпимо, да, тези политици трябва да са катализатор на това нещо. Нямаме нужда стабилност, която да крепи статуквото и да получаваме още от същото. Напоследък се опитват да ни убедят в обратното - "стабилността преди всичко". Стига! Обществото успява да функционира въпреки тази корумпирана и пречеща на бизнеса и гражданите държава.

- Връщам Ви на ВСС. Щеше ли в крайна сметка да е по-добре, ако първо бе сменен съставът на Висшия съдебен съвет и после при новоизбрания да се внесе искането за отстраняване на Иван Гешев?

- Управляващите знаеха, че това е много трудно и граничи със засягане на демократични принципи. Прекратяването на конституционни установени мандати на държавни органи не се одобрява от правния ред и от Европа. Това е нормално, това е защита, защото например утре може да се върне Борисов и да смени и новия състав на ВСС.

Този момент трябваше да бъде предварително артикулиран - да обяснят на обществото за какво става на въпрос. Защото когато в една предизборна кампания се премълчават истини с цел да се спечелят няколко хиляди гласа повече, цената след това е огромна за обществото и загубата на гласове е в пъти повече за политическата сила, която е премълчавала истината.

От друга страна обаче нямаме и достатъчно сигнали за политическа воля. Защо - защото от гражданско сдружение БОЕЦ много пъти призоваваха Народното събрание да свали доверието си от членовете във ВСС, избрани от него. Същото важи и по отношение на зависимите от статуквото инспектори, които, след като е изтекъл мандатът им, нямат законово основание да са на работните си места. Няма никакви действия в тази посока! Управляващите са наблюдатели на това, което се случва в съдебната система. Това не е сериозно.

- Какво се случва в Столичния общински съвет по въпроса за демонтажа на Монумента на окупационната червена армия (МОЧА), намиращ се в центъра на София?

- Нищо не се случва. ГЕРБ, заедно с БСП, пазят МОЧА от това да бъде демонтиран. "Демократична България" и аз, като член тогава на тази група, внесохме преди повече от 2 години доклад за демонтирането на този монумент и той още не е разгледан. Оправданието е, че се чака някакво становище от Министерство на културата. Ако това е така, Министерство на културата от чие мнозинство е? Какво чакат още? Министърът беше казал, че по-скоро не бил за демонтирането на този паметник. Аз наскоро внесох втори доклад, който касае покриването на монумента с непрозрачна материя, за да не стърчи този срамен символ в центъра на София, но, разбира се, той също не е разгледан от мнозинството.

ГЕРБ поддържат "Коалицията на софрата" - така наричам коалицията в Столичния общински съвет. Те дори да искат да махнат този паметник, няма да го направят, за да не разсърдят БСП. ГЕРБ и БСП заедно са част от споменатата коалиция и играят определени игри - когато например се гласуват членове на комисии, членове на фондове, където се получават хиляди левове месечно, членове на работни групи. Всичко това има цена - тази цена е "ти на мен, аз на теб". Очевидно въпросният паметник е една от разменните монети, за да се печели по определени въпроси благоразположението на групата на БСП, която има 15 членове.

Общинският съвет абсолютно функционира по стария начин, по начина, който Борисов наложи. Имаме и безобразната Фандъкова, която става все по-арогантна в действията си. И тук обръщам внимание на нещо много важно, което е препратка към законодателя. За всеки ден забава от страна на управляващите да променят определени закони - например Закона за местното самоуправление и местната администрация, законите за общинската собственост и въобще всеки закон, който касае местното самоуправление, Фандъкова вече се извинява с новото управление. Нулира се отговорността на онова дългогодишно управление на ГЕРБ и виновните да не се случват нещата вече са новите управляващи. Тези хора не проявят далновидност. В никакъв случай не панически, но трябваше да се действа на свръх бързи обороти, за да понесат старите управляващи отговорност. Това обаче не се случва. И не само - реабилитират ги и им дават възможност да ги сочат с пръст, че най-малкото не се по-добри от тях, защото не са направили нищо различно.

- Като споменавате старите управляващи, подозирате ли, че е възможно те да се завърнат на върха на изпълнителната власт, както и в законодателната като мнозинство?

- Никак не ми се иска. Всъщност аз не виждам особено да са си тръгвали. Вижте само как работи МВР. Какво направи МВР с ареста на Борисов?! Направи една шумна акция по Цветановски, която е видимо незаконосъобразна и съдът я обяви за такава. Това не е ли МВР на ГЕРБ?

Също така, къде ни е променената администрация? Преди десетина дни бях на гише в столичния район "Средец", който се управлява от кмета Трайчо Трайков (б.р. от "Демократична България"). Там ми отказаха да приемат документ. Всеки документ трябва да бъде приет и разгледан от администрацията. А отношението е брутално, неуважително.

Никаква промяна няма все още. Знам, че тя не може да стане за пет месеца, но когато си заявявал, че ще реализираш бърза промяна, искам да виждам действия в тази посока. А не министър-председателят да се разхожда по църкви и прочее. Гафовете са огромни. Имаме авиолиния до Северна Македония, по която няма пътници. Нима човекът с бизнес нюха не знаеше, че това ще бъде така? Да, някои политически действия имат символно значение, но не и това. Сега ще води правителството на екскурзия в Киев, за да видели какво е положението. И с невъоръжено око се вижда какво се случва в Украйна, но за да бяга от отговорност, Кирил Петков опитва да се прави на интересен, прилагайки някакви бизнес похвати. Трябва на всички да им е ясно, че управлението на държава е много по-различно от занимаването с бизнес.

- Коментарът Ви по два въпроса - спирането на потока от природен газ към България от страна на Русия и реакцията относно това и по други теми от страна на финансовия министър Асен Василев и премиера Кирил Петков по-рано днес?

- Ще отговоря отзад напред по поставените от Вас теми. Днешното поведение на Асен Василев и Кирил Петков очаквам от първия ден на това управление. Така се отстоява българският национален интерес. Асен Василев артикулира изключително точно темите за войната в Украйна, водена от агресора Русия, газовите доставки, Митрофанова, управляващата коалиция и сложи на местата им президента Румен Радев и Корнелия Нинова.

Относно спирането на природния газ към България от руска страна, мога да обобщя така: Путин дегазифицира България. Правителството ни е на ход, време е за смели решения!

По темата очаквам също така Бойко Борисов да обясни какво стана с нееднократно обявената от него газова диверсификация и енергийна независимост на България от Русия. Не знам какво точно ще обясни обаче, защото такава очевидно няма и той е излъгал за пореден път.

Поставете оценка:
Оценка 2.2 от 25 гласа.

Свързани новини