Историята на успеха за SpaceX започва преди почти десет години. Тогава от военновъздушната база Кейп Канаверал в американския щат Флорида излетя ракета на компанията. Тя пренесе товар към Международната космическа станция - за първи път частна космическа компания извършва такъв полет по поръчка на НАСА.
SpaceX многократно е бил близо до фалит
Началото е трудно за компанията, базирана в Хоторн, квартал на Лос Анджелис. SpaceX е основана през 2002 г. и многократно е била на крачка от фалит, казва Илон Мъск. ”Приемах, че имам по-малко от десет процента шанс за успех както с Tesla, така и със SpaceX", казва милиардерът. "През 2008 г. претърпяхме трети провал със SpaceX. Ако и четвъртото изстрелване на ракета се беше провалило, щяхме да фалираме. Защото нямаше да имаме пари за пети опит", спомня си Мъск.
След експлозия на космическа совалка през 2003 г. САЩ прекратиха пилотираните космически полети и оставиха превоза на хора до Международната космическа станция на Русия. НАСА плати на Русия 86 милиона долара за място в ракетата "Союз". Но SpaceX сложи край и на тази епоха - компания преди две години изпрати двама астронавти на НАСА в Космоса.
SpaceX постигна немислимото
Роденият в Южна Африка Илон Мъск постигна нещо, за което му завиждат големи компании като Boeing и Lockheed Martin. Заедно двете компании образуват United Launch Alliance, която е основана през 2006 г. с цел да разпредели между Boeing и Lockheed Martin изгодни договори с НАСА и армията. Ракетната компания на Мъск осуети това. Договорите с НАСА, които SpaceX е спечелила оттогава, са на стойност 4,2 милиарда долара.
Въпреки това е трудно да се каже как се справя компанията финансово, тъй като тя е частна и не търгува на фондовата борса. Експертите обаче смятат, че вече трябва да е на печалба. SpaceX отдавна е голям играч в космическата индустрия. Конкуренти като Blue Origin на основателя на Amazon Джеф Безос продължават да изостават.
Мъск и войната
Преди да избухне войната в Украйна, ръководителят на руската космическа агенция дори похвали Мъск. "Илон Мъск реализира много от идеите и мислите, които ние си бяхме наумили, но не можахме да осъществим, защото космическата ни програма спря за известно време след разпадането на Съветския съюз. Отдаваме му дължимото - той реорганизира космическата индустрия и не се страхува да поема рискове”, каза Дмитрий Рогозин през септември миналата година.
От уважението на Рогозин обаче вече не е останало нищо. Мъск дари терминали за сателитен интернет на Украйна. Това позволява на армията да комуникира дори от местата, където инфраструктурата им е била унищожена от ударите на руската войска.
Приносът на SpaceX е безспорен
На хартия Мъск е ръководител на SpaceX. В действителност обаче ежедневната дейност се управлява от Гуин Шотуел, която е машинен инженер. Мъск действа по-скоро като мениджър, обявявайки амбициозни планове - като полет с екипаж до Марс. Според експертите много от идеите му са по-скоро далечни мечти за бъдещето, но въпреки това попадат попадат на кориците на вестници и списания.
Най-голямото постижение на SpaceX е, че драстично намали транспортните разходи за доставки в Космоса: от 54 хиляди долара за килограм товар до 2700 долара с ракета Falcon 9. Освен това части от ракетата могат да се използват повторно.
Транспортирането на хора и товари е една от основните задачи на SpaceX. Другата е изграждането на глобална сателитна мрежа. Целта е планетата ни да бъде снабдена с високоскоростен интернет в ниската околоземна орбита. Мъск вижда в това бизнес за милиарди. За тази цел обаче в Космоса трябва да бъдат изстреляни 42 000 сателита Starlink. Научният свят е обезпокоен, защото сателитите могат да блокират възможността да бъде гледан и изследван Космоса.
Автор: Маркус Шулер