31 Май, 2022 10:00 2 087 8

Рискове и визионерство: как SpaceX завинаги промени пътуването в Космоса

  • spacex-
  • спейс екс-
  • визионерство-
  • космос-
  • рискове-
  • полети-
  • илон мъск

SpaceX многократно е бил близо до фалит

Рискове и визионерство: как SpaceX завинаги промени пътуването в Космоса - 1
Снимка: БГНЕС/ EPA
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Историята на успеха за SpaceX започва преди почти десет години. Тогава от военновъздушната база Кейп Канаверал в американския щат Флорида излетя ракета на компанията. Тя пренесе товар към Международната космическа станция - за първи път частна космическа компания извършва такъв полет по поръчка на НАСА.

SpaceX многократно е бил близо до фалит

Началото е трудно за компанията, базирана в Хоторн, квартал на Лос Анджелис. SpaceX е основана през 2002 г. и многократно е била на крачка от фалит, казва Илон Мъск. ”Приемах, че имам по-малко от десет процента шанс за успех както с Tesla, така и със SpaceX", казва милиардерът. "През 2008 г. претърпяхме трети провал със SpaceX. Ако и четвъртото изстрелване на ракета се беше провалило, щяхме да фалираме. Защото нямаше да имаме пари за пети опит", спомня си Мъск.

След експлозия на космическа совалка през 2003 г. САЩ прекратиха пилотираните космически полети и оставиха превоза на хора до Международната космическа станция на Русия. НАСА плати на Русия 86 милиона долара за място в ракетата "Союз". Но SpaceX сложи край и на тази епоха - компания преди две години изпрати двама астронавти на НАСА в Космоса.

SpaceX постигна немислимото

Роденият в Южна Африка Илон Мъск постигна нещо, за което му завиждат големи компании като Boeing и Lockheed Martin. Заедно двете компании образуват United Launch Alliance, която е основана през 2006 г. с цел да разпредели между Boeing и Lockheed Martin изгодни договори с НАСА и армията. Ракетната компания на Мъск осуети това. Договорите с НАСА, които SpaceX е спечелила оттогава, са на стойност 4,2 милиарда долара.

Въпреки това е трудно да се каже как се справя компанията финансово, тъй като тя е частна и не търгува на фондовата борса. Експертите обаче смятат, че вече трябва да е на печалба. SpaceX отдавна е голям играч в космическата индустрия. Конкуренти като Blue Origin на основателя на Amazon Джеф Безос продължават да изостават.

Мъск и войната

Преди да избухне войната в Украйна, ръководителят на руската космическа агенция дори похвали Мъск. "Илон Мъск реализира много от идеите и мислите, които ние си бяхме наумили, но не можахме да осъществим, защото космическата ни програма спря за известно време след разпадането на Съветския съюз. Отдаваме му дължимото - той реорганизира космическата индустрия и не се страхува да поема рискове”, каза Дмитрий Рогозин през септември миналата година.

От уважението на Рогозин обаче вече не е останало нищо. Мъск дари терминали за сателитен интернет на Украйна. Това позволява на армията да комуникира дори от местата, където инфраструктурата им е била унищожена от ударите на руската войска.

Приносът на SpaceX е безспорен

На хартия Мъск е ръководител на SpaceX. В действителност обаче ежедневната дейност се управлява от Гуин Шотуел, която е машинен инженер. Мъск действа по-скоро като мениджър, обявявайки амбициозни планове - като полет с екипаж до Марс. Според експертите много от идеите му са по-скоро далечни мечти за бъдещето, но въпреки това попадат попадат на кориците на вестници и списания.

Най-голямото постижение на SpaceX е, че драстично намали транспортните разходи за доставки в Космоса: от 54 хиляди долара за килограм товар до 2700 долара с ракета Falcon 9. Освен това части от ракетата могат да се използват повторно.

Транспортирането на хора и товари е една от основните задачи на SpaceX. Другата е изграждането на глобална сателитна мрежа. Целта е планетата ни да бъде снабдена с високоскоростен интернет в ниската околоземна орбита. Мъск вижда в това бизнес за милиарди. За тази цел обаче в Космоса трябва да бъдат изстреляни 42 000 сателита Starlink. Научният свят е обезпокоен, защото сателитите могат да блокират възможността да бъде гледан и изследван Космоса.

Автор: Маркус Шулер


Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 5 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Някой

    7 4 Отговор
    Ех, тозо Мъск. Голяма реклама му правят. Що зелето не св хвали с германските постижения в усвояването на Космоса? А?
  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Пич

    8 4 Отговор
    Промени го в " правилната посока ! До сега излизаше от джобовете само дадената държава , а сега , държавни пари , ще се насочват към частна фирма , която ще връща комисионни по офшорките на държавни чиновници !!!
    " Демокрация " , на която приучиха целият свят !!!
  • 4 Бай Дън

    4 9 Отговор
    Докога ще ни занимават с напушения олигарх Мъск и къде какво бил туитнал?
    Що е олигарх ли? Ми щот цоца държавни кинти като всички останали...

    Коментиран от #7, #8

  • 5 Шамана на Монтерей

    7 1 Отговор
    Спейс Екс промени играта необратимо.По-точно,промяната дойде от решението на американското правителство да даде възможност на малки компании да се конкурират с Боинг,Локхийд и Нортроп-Груман.Това доведе до навлизането в този бизнес на десетки нови фирми,като няколко от тях успяха да сключат договори с НАСА и Пентагона.Резултатите са впечатляващи.Нови космически кораби за полети в околоземна орбита,до Луната и Марс.До две години американците се връщат на Луната,а до 2030 отиват на Марс.Американците нямат сериозен конкурент в тази сфера,но Китай също преследва големи цели в космоса и се стреми да развие своя Лунна програма,а на по-късен етап да полети и до Марс.Русия изостана безнадеждно в тази сфера и ще им се наложи да се задоволят с трохите от космическият бизнес.
  • 6 Путинче

    2 1 Отговор
    Един частник без грам опит в космонавтиката разказа играта на мастодонти с десетилетия опит като Боинг и Локхийд. За Роскосмос няма смисъл да говорим. Там самите руски специалисти признават че са безнадеждно изостанали и още разчитат на технологии от 60-те
  • 7 Алекс

    2 0 Отговор

    До коментар #4 от "Бай Дън":

    Теб конкретно никой не те занимава с нищо. Отиди виж разсада на доматите дали се е хванал, сипи си една ракия и си разсъждавай там по селските въпроси. Цоцането го остави на тези, които имат умения, знания и куража да създадат нещо толкова значимо, че да промени цялото човечество.
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.