Отидете към основна версия

6 492 35

Нанси Пелоси и "непотопяемият самолетоносач"

  • сащ-
  • китай-
  • тайван-
  • нанси пелоси

Именно екипът на Доналд Тръмп изготви и най-агресивната американска рамка, свързана с изработването на мерки, насочени срещу влиянието на Китай в Азия

Снимка: БГНЕС/ЕРА
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Спийкърът на Камарата на представителите на Конгреса на САЩ Нанси Пелоси няма полезен ход.

Ако тя посети Тайван, това ще допринесе за по-нататъшна ескалация на напрежението между Вашингтон и Пекин. Макар че това, което трябва повече да притеснява международната общност, е натискът, на който китайците ще подложат острова след като американката го напусне. А и с продължаващите военни действия в Украйна, военна ескалация на друго място не би било в услуга на САЩ, доколкото това ще разпилее тяхното внимание и фокус.

Ако пък политикът от Демократическата партия пропусне Тайпе като част от обиколката си в Югоизточна Азия, в която тя ще посети Сингапур, Малайзия, Южна Корея и Япония, то това ще излъчи слабост от нейна и от американска страна. Особено имайки предвид, че китайският президент Си Дзинпин в разговор със своя колега Джо Байдън, провел се непосредствено преди обиколката на Пелоси, изрично предупреди ръководителя на Белия дом, че "тези, които си играят с огъня, ще изгорят". Но имайки предвид, че Нанси Пелоси е Джон Маккейн в пола, подобна реторика най-вероятно би мотивирала допълнително спийкъра на Камарата на представителите да се отбие на острова, отколкото да я откаже от подобно намерение.

Отвъд стандартните неразбирателства между САЩ и Китай от последните няколко години, текущият контекст на посещението на Пелоси е допълнително усложнен. Един път, тъй като Китай провежда военни обучения както в Тайванския проток (провокативни движения се наблюдават и днес от китайските бойни съдове и авиация там), така и в Южнокитайското море (като реципрочен знак и за да обезопаси визитата на председателя на Долната камара на Конгреса, Пентагонът дислоцира самолетоносача "Роналд Рейгън" в посока Тайван). В допълнение на това вече се превърна в навик на властите в Пекин да нарушават чрез бойната си авиация зоната за идентификация на противовъздушната отбрана на Тайван. Не на последно място, в Сената на САЩ сенаторите Боб Менендес от Демократическата партия и Линдзи Греъм от Републиканската изготвят съвместно законодателство, което предвижда усилването на военната подкрепа за Тайван.

Разбира се, американците не са просто загрижени алтруистично за суверенитета на Тайван. Тайпе е част от "първата верига острови", започваща от Япония и нейния архипелаг, минаваща през Тайван и достигаща до Малайзия. Това е своеобразна верига, чиято идея е да служи като преграда пред китайската експанзия в Тихия Океан. В тази "верига" основно значение има протокът Мияко, намиращ се между японските острови Окинава и едноименния Мияко. Впрочем тук е редно да кажем, че именно Токио е още по-заинтересован от запазването на независимостта на Тайван, тъй като според японските стратези, ако Тайпе бъде превзет от Китай, за Япония ще бъде още по-трудно да защити своите острови в съседство. Но и американците, и японците смятат, че падне ли Тайван, тази възпираща Китай островна мембрана ще бъде непоправимо разкъсана (има и втора островна линия/втора "верига", минаваща през американските бази в Гуам, но при нея нещата отиват на принципа да изпуснеш питомното, пък да гониш дивото).

В стратегическите среди на САЩ Тайван съществува и под друга форма: като самолетоносача, който Китай не може да потопи (както преди СССР са гледали на Куба по отношение на САЩ). По времето на администрацията на Доналд Тръмп този своеобразен "самолетоносач" бе и добре зареден: в рамките на мандата на бившия президент на САЩ същият продаде оръжие на Тайпе на стойност 18 млрд долара.

Именно екипът на Тръмп изготви и най-агресивната американска рамка, свързана с изработването на мерки, насочени срещу влиянието на Китай в Азия. В тази концепция американците отхвърлят претенциите на Китай спрямо Южнокитайското море (в обема, начертан от Пекин посредством т.нар. "линия на деветте тирета"), в което Китай иска да е първа и монополна сила. Спрямо "свободния и открит Индо-Пасифик" има континуитет между последните две администрации на Белия дом, текущата и предишната.

Когато става дума за сигурността, включително и на веригата за доставки, Тайван притежава и друго значение. При това далеч не само за американците, но и за света. Тайпе е абсолютен лидер на пазара като производител на чипове, включително за граждански и военни технологии. Ако независимостта на острова, както и неговата индустрия за полупроводници, бъдат компрометирани - разбирайте, попаднат в ръцете на Китай - това ще доведе до абсолютен шок Вашингтон и съюзниците му и ще предизвика бърза промяна в баланса на силите, отново в полза на Пекин.

Иначе от 70-те години насам САЩ адресират казуса между Китай и Пекин концептуално посредством т.нар. политика на единен Китай. Според нея Вашингтон признава това, че от двете страни на Тайванския проток има само един Китай, тоест Тайпе е част от Китай и Пекин е част от Тайван. Това обаче не означава обезателно, че комунистическият режим в Пекин е легитимният представител на демократичния такъв в Тайпе. Тази еквилибристика става още по-трудна за проследяване, имайки предвид, че през 1979-та година Джими Картър признава комунистически Китай, за сметка на Република Тайван, с която дотогава американците са поддържали официални отношения. В крайна сметка САЩ нито признават суверенитета на комунистически Китай спрямо Тайван, нито пък признават демократичен Тайван като суверенна, тоест независима от Китай, държава.

Тази амбивалентност, липсата на точност и яснота, са напълно умишлени от страна на американците. Това е тяхната политика на "стратегическа неопределеност" спрямо казуса. Целта е Вашингтон да дадат едновременно достатъчно много и достатъчно малко гаранции на Тайван, така че хем Китай да не нападне острова, хем Тайпе да не въвлече американците във военен конфликт с Пекин.

Но това са политики, ковани от Вашингтон в друго време. Време, в което Китай нито беше добър в строенето на изкуствени острови, нито в потапянето на самолетоносачи.

Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 38 гласа.

Свързани новини