Не може да се говори за цялостна координация, но отделни звена от системата на МВР са действали в услуга на Георги Семерджиев. Някои неща са фрапантни - Семерджиев е бил задържан и е допуснато той да избяга. Това заяви служебният вътрешен министър Иван Демерджиев преди дни. Защо в МВР се случва това? Пред ФАКТИ говори Богдан Милчев от Института за пътна безопасност, който е бил част от системата на МВР и я познава отлично.
- Г-н Милчев, вие познавате повече от добре системата на МВР. Обикновено говорите за пътна безопасност, но сега нека говорим защо един човек влиза в МВР. Поводът за въпроса са думите на служебния вътрешен министър, че над Георги Семерджиев, който уби две млади жени при инцидента на бул. „Черни връх“, е имало „полицейски чадър“ от хора на високо ниво в МВР. Обяснете как става това?
- Истината е, че в МВР близо 90% от служителите, които кандидатстват, за да влязат в системата, са неудачници. Те преди това са се опитвали да работят някакви други работи, но не им се е получило. После са намерили някакви познати, за да им съдействат да влязат в структурата на МВР. Те стават служители, защото в нормалното общество няма как да се реализират. Много малко са хората в МВР, които са т.н. потомствени полицаи – баща му е бил полицай, дядо му е бил полицай. Друга малка част действат по вътрешно убеждение и призвание да служат на родината. Истината е, че в полицията целият подбор е изключително сбъркан. Казано просто - организиран е на принципа „наш човек“.
- Но това не важи само за системата на МВР?
- Принципно е така, да. Но има една съществена разлика, когато говорим за МВР. Когато човек влезе в МВР, когато получи полицейски правомощия, той става овластен.
Той придобива и има власт.
Ако той не прилага тази власт правилно и в интерес на обществото, тогава тази власт започва да обслужва такива като Георги Семерджиев. Ето това е големият проблем. Целият модел в МВР е сбъркан след промените в държавата след 1990-а. Промяната ще е много болезнена и много дълга, ако ние изобщо търсим и искаме да се възстанови това полицията да работи в интерес на обществото.
- Когато казвате, че моделът е сбъркан, дали той не е сбъркан нарочно…
- Дали е нарочно, или не - не мога кажа. Но това са фактите към днешна дата. Аз си спомням времето, когато аз кандидатствах да ставам полицай през 1995 година. Голяма част от хората още тогава бяха опитали други неща, но не им се бяха получили. Хората търсеха себе си. Тогава имаше и нещо друго. Имаше и много сериозно обучение, което днес липсва. Имаше и много сериозни психологически тестове, за да станеш полицай. За да станеш инспектор, се минаваше и през още много допълнителни тестове. Сега дори минаването на тези тестове е корумпирано и е на принципа „наш човек“.
Институтът по психология към МВР се използва изключително много да обслужва началниците и политическото ръководство на МВР, за да може кариерно да се развиват „правилните хора“,
а тези, които не са удобни, да бъдат спъвани още на това ниво. Това са факти, които всички в МВР знаят.
- „Чадърът“ няма как да не е свързан с пари? Това ли е зоната на „влияние“ и респективно „благодарност“, когато си на позиция в МВР?
- Това с „чадъра“ стана популярно в днешно време. Но аз ще се върна малко назад във времето, за да ви разкаже за какво става въпрос и как функционира цялата система на МВР.
Т.н. „чадър“ не може да се упражнява от един или двама служители в МВР.
Вижте, МВР е служба, която се самоконтролира. И сега за случая с Георги Семерджиев. Миналата година през ноември месец започва комплексна проверка в столичния КАТ. Проверката се извършва от Главна дирекция „Национална полиция“. Те извършват проверка и за актовете, и за регистрация и т.н. Проверката трае до март 2022-а. Близо 5 месеца столичният КАТ е в комплексна проверка. Какви са констатациите от тази проверка? Единствените нарушения, за които се търси отговорност от КАТ-София, са в регистрацията на моторни превозни средства. Уволнени са две служителки, които са били на граждански договор, а не са част от системата на МВР. Говорим за граждански лица. А на тяхно място са назначени двама нови, които са роднини на близки хора на шефа на столичния КАТ.
А в административно-наказателната дейност – където са актовете, където е бил покриван Георги Семерджиев, не са констатирани никакви проблеми.
Там няма нито наказан, нито уволнен. Няколко месеца по-късно, когато става инцидентът със Семерджиев, именно това наказателно постановление негово, което е от ноември 2021 година, се оказва, че от МВР не е дадено на прокуратурата, а е решено административно. И сега служебният министър Иван Демерджиев говори за него. Тогава проверката не го е установила, затворили са си услужливо очите… И сега излиза. Ако не бе станала катастрофата, нещата щяха да си минат и заминат. Но това е така не само в столичния КАТ. Тук вече става въпрос за покриване и от Главна дирекция „Национална полиция“, става въпрос за покриване и от „Вътрешна сигурност“ и т.н. Имайте предвид, че сигнали за изнудване, за натиск върху служители от началника на столичния КАТ, са подавани от самите служители във „Вътрешна сигурност“. Има цяла папка с документи. И „Вътрешна сигурност“ не реагира, защото началникът на КАТ е близък с министъра. Това го знаят всички. Ако върнем малко лентата назад, ще видим, че по времето на министър Рашков никой не говореше за „чадър“. Във вътрешната комисия в парламента генерал Атанасов обяви, че няма „чадър“ над Семерджиев. Той каза това след една среща в парламента, на която присъстваха и хора от службите. Рашков си отива и изведнъж лъсва цялата истина. Оказва се, че проблемът е много сериозен и не е само Семерджиев.
Вижте, такива като Семерджиев има по няколко във всеки областен град,
които се покровителстват на всички нива, започвайки от министъра. Не може да се покровителства абсолютно никой, ако министърът не иска. Министърът в МВР, нищо че се води политическа фигура, уволнява и назначава. Всеки министър като дойде си уволнява и назначава кадрите, с които иска да работи в МВР. Така че хората, които покриват и правят „чадъри“, са хора на министъра.
- Твърдите, че няма никакво обучение. В този смисъл въпросът ми е следният. Да ви върна към инцидента с мигрантите в Бургас. Може ли патрулка така да спре движещ се бързо автобус? И как трябваше да действат двамата полицаи, които загинаха?
- Много ми е мъчно, че този случай ще бъде не покрит, а замазан във времето. Този трагичен инцидент ясно показа, че МВР не разполага нито с капацитет, нито с оборудване, нито с експертиза как да противодейства на организираната престъпност. Ние направихме проверка преди няколко седмици от Института по пътна безопасност, която още не сме огласили.
Знаете ли, че от проверени 10 патрулки на пътна полиция в София, в нито една няма т.н. шипове за принудително спиране на автомобил.
Стигна се дори до това, че висшето ръководство на МВР излъга, че те не са искали да спрат автобуса с мигрантите с такива шипове, защото е можело превозното средство да се обърне. Това са пълни глупости. Или тези хора не знаят как действат шиповете, или просто са абсолютни лъжци. Шиповете не пукат гумата, те спадат гумата бавно и постепенно. Те са кухи, забиват се в гумата и въздухът в нея излиза през тях.
Шиповете не пръскат гумата.
Ето и друга интересна информация за вас. Последната обществена поръчка за доставка на такива шипове е от 2018-а. Тогава са купени 30 броя ленти с шипове, за да се покажат на едно политическо мероприятие, което МВР е трябвало да осигурява. Колите на МВР не разполагат с оборудване, за да могат да спират превозни средства. В момента сме свидетели, че има масово неподчинение на сигнали и знаци от страна на служители на МВР. Това означава, че служителите на реда трябва да разполагат както с оборудване, така и с умения да се справят в такива ситуации. Ясно е, че престъпността вече няма респект от полицията. Ставаме свидетели на това как полицията гони, защото преди това не е респектирала.