Не може да се говори за цялостна координация, отделни звена от системата на МВР са действали в услуга на Георги Семерджиев. Някои неща са фрапантни - Семерджиев е бил задържан и е допуснато той да избяга. Това заяви преди време служебният вътрешен министър Иван Демерджиев. Какво означава „… този е наш човек, остави го…“ Пред ФАКТИ говори бившият служител в МВР Иво Кирилов.
- Г-н Кирилов, вие сте бил дълги години в системата на МВР. Защо сега излизат на показ различни зависимости между служителите и финансово стабилни хора, както и такива от кримиконтингента?
- През т.н. „преход“ винаги са се случвали такива събития и са излизали свързаности между служители на МВР и хора от различни области на живота. Но информацията за такива свързаности е била покривана от служители на по-високо ниво в системата на МВР. Едно с цел определени хора да не бъдат дискредитирани, а също така е оказвано и въздействие върху медиите. Но в момента служебното правителство, което ни ръководи, няма интерес да потулва тези неща. А и обществото проявява вече голяма нетърпимост относно войната по пътищата. Ежедневно губим хора, които загиват по пътищата ни заради хора от типа „наш човек“.
- Как се прави „чадър“ над някого от МВР?
- „Чадър“ се прави от служители на високо ниво, защото имат различни механизми за въздействия върху подчинените си. Примерно, прикриват се извършени нарушения и престъпления от даден човек. Ако този човек е оперативно интересен за службите, когато той има някакъв проблем се обажда „по-нагоре“ и човекът „по-нагоре“ въздейства на определената структура на МВР да не си свърши работата. Това, рано или късно, води до тежки произшествия и инциденти.
- 40 полицаи са затваряли очите си за нарушенията на Георги Семерджиев и са му помагали. Това обяви вътрешният министър Иван Демерджиев. Как става това?
- Въпросните полицаи са най-ниското стъпало за т.н. „дребни услуги“.
- Пояснете какво да разбираме под „дребни услуги“…
- Примерно да му кажат къде има патрули на полицията и той да мине по друг маршрут, за да не го спрат евентуално. „Чадър“ може да бъде разпънат върху даден субект само от служители на високо ниво. Всичко друго се свежда до „дребни услуги“, въпреки че те водят, както виждаме, до нарушения и инциденти с фатални последствия. Визирам катастрофата на Околовръстното шосе, при която загина френският гражданин.
- Полицаите на ниско ниво все пак трябва да останат „доволни“… Как става това?
- Това, което излиза по медиите и четем, е, че става въпрос за дребни услуги като миене на автомобили. Но има и друго. Вече се коментира и че са получавали някои „втора заплата“ за услугите си. Това вече трябва да се изясни от разследващите органи.
- Дотам ли се докарахме, че полицаите да са доволни, че ще си измият някъде колата без пари. Това струва 5-6 лева…
- В София има две автомивки - в СДВР и в отдел „Пътна полиция“, на която служителите в МВР могат да си мият служебните коли. Иначе извън това всичко става с познати, с контакти… Говорим за около 400 коли, които няма как да влязат в график в тези две автомивки. А и самите автомивки са стари и амортизирани, защото са правени преди 1990-а. В последните години МВР е недофинансирано. Служителите си плащат за бензина, за маслото, за гумите, за поддръжка на колите. И така става. Като си отишъл 10 пъти да си миеш колата без пари, после собственикът на автомивката като ти се обади за услуга, помагаш.
- Къде остана моралната част на това да служиш на страната?
- В много голямата си част хората в МВР постъпват с идеята да помагат и да служат на обществото. Но в един момент, когато си заловил лицето Х в нарушение, а после ти се обадят от „високо“ и ти кажат, че този е „наш човек, пусни го…“. Когато това стане 10-15 пъти, хората си казват: „Аз какво правя тук!“ И после вече служителят си решава дали да стане част от „системата“, или да се маха. И тук има един друг проблем.
- Какво имате предвид…
- Има едно преплитане. „Охранителна полиция“ в момента е изкарана на пътя уж в полза на „Пътна полиция“. Но виждаме, че винаги, когато стане гаф, в него е замесен служител на „Охранителна полиция“.
- Дайте пример?
- Хората, за които се твърди, че са помагали на Семерджиев след инцидента в столицата, са от „Охранителна полиция“. Преди дни в Пловдив хванаха полицай как прибира 50 лева. Той пак е „Охранителна полиция“. Сега случката на Околовръстното – служителите са пак от „Охранителна полиция“. Работата на „Охранителна полиция“ е да пази обществения ред, да пази защитени свидетели, да охранява обекти, превенция и т.н. „Пътна полиция“ е вкарана в структурата на „Охранителна полиция“. „Пътна полиция“ е под шапката на „Охранителна“. Просто не е приоритет на „Охранителна полиция“ да изпълнява задачи от ресора на „Пътна полиция“. Когато на пътя екип на „Охранителна полиция“ спре кола за проверка, се създава възможност за корупционно поведение. За времето, през което „Охранителна полиция“ е на пътя, не виждаме намаление на катастрофите и пътния травматизъм. Това е видно от статистиката за пътните произшествия. Има и още проблеми. МВР няма ресурс, с който може ефективно да следи действията на служителите си. Какво имам предвид. В патрулките сложиха камери. Една смяна в МВР е 12 часа – от Х часа до Х часа. Това са 12 часа записи от дежурството на екипа. При 500 екипа на полицията на терен всеки ден в страната в една смяна, това прави 6000 часа записи на смяна. Кой може да ги прегледа? Преглеждат се 2-3 събития и толкова. А и досега не съм видял някой да е наказан по записи от камерите. Основно нарушенията са, че униформеният е без шапка, не е закопчан и т.н. Дребни неща. Преди години имаше пилотен проект за т.н. „боди камери“, които бяха на реверите на служителите. Те правеха аудио и видео запис. Но явно не се хареса това на ръководството на МВР и нещата приключиха.
- Кой печели от конфликта между МВР и прокуратурата. Ставаме свидетели на постоянна размяна на думи кой какво не е свършил и какви са правомощията му?
- Когато две власти се боричкат, нищо от този спор не помага за справяне с войната по пътищата, с битовата престъпност, с разпространението на дрога и т.н. Когато има нещо навъпреки МВР с главния прокурор, това не би трябвало да пречи да се работи нормално с останалите прокурори и да има синхрон.
- Защо млади хора искат да влязат в структурата на МВР и да работят за 1000 лева, примерно… Каква перспектива е това за тях? Или влизат в системата с едно на ум, както се казва?
- Над 95% влизат в МВР, за да служат. Но после разбират как се служи на обществото. Едни обират негативите, а други трупат пари, че и в повечето случай за работа, свършена от хора на по-ниско ниво. Така хората стават разочаровани от системата. Но това се случва с времето, защото няма как да започнеш работа в МВР и веднага да влезеш в схемите.
- Защо ставаме всеки ден свидетели на това как дрогирани шофьори карат по пътищата?
- Тестове има от доста години, но не в това е въпросът. Просто днес дрогата стана по-достъпна и човек знае как да се снабди. Защо хората прибягват до дрогата? При наркотиците визуалните промени са почти незабележими. Ако полицаи хване пиян водач, то е очевадно. Човекът залита, фъфли и т.н., в зависимост колко е пил. А при дрогата не е така. Ако си употребил наркотици в петък вечер, то в понеделник ти няма нищо видимо. И хората на това разчитат, че няма да бъдат проверени. Самите тестове за водачите са доста скъпи – около 30 лева е единият, и не са масово използвани от патрулите. От дрогата следите в организма на човек остават дълго време. Това трябва да се знае.
- Къде остават дилърите, разпространителите… За да те хванат зад волана, значи си го взел отнякъде?
- В момента държавата е слаба и е в едно безвремие. В такова време служителите в МВР, които активно работят и се занимават с дрогата, са се снишили, за да видят какво ще стане, а други пък са отстранени. И в такова време бизнесът с дрога се развива. Когато липсва стриктен контрол, всеки се възползва както може.