Отидете към основна версия

6 616 52

Защо ЕС иска зарядни станции на всеки 60 км! Евродепутатът Исмаил Ертуг пред ФАКТИ

  • евродепутат-
  • зарядни станции-
  • исмаил-
  • ертуг

Устойчивите алтернативни горива и тяхната инфраструктура играят ключова роля в прехода, за да се гарантира успешната декарбонизация на транспортния сектор, казва той

Снимка: Официален сайт на ЕП
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Евродепутатите гласуваха да има зарядни станции за автомобили на всеки 60 км. ЕС иска да се стимулира разполагането на станции за зареждане с електроенергия и алтернативни горива (напр. водород) за автомобили, камиони, влакове и самолети и да се подкрепи навлизането на устойчиви превозни средства. По темата пред ФАКТИ говори евродепутатът Исмаил Ертуг, (С&Д, Германия).

- Г-н Ертуг, защо ЕС изостава в плановете си за изграждане на зарядни станции за електромобили?
- Според предишната директива за инфраструктурата за алтернативни горива (AFID) до 2020 г. е трябвало да бъдат разположени около 677 000 станции за зареждане. За съжаление, по данни на Европейската обсерватория за алтернативни горива, към 2021 г. са инсталирани само около 377 000 - малко повече от половината. Комисията започна няколко процедури за нарушение, но без конкретни резултати. Някои държави членки предоставиха недостатъчни и нестандартизирани данни, за да бъдат проверени от Комисията - тук също без последствия.

- Значи изоставаме. Какво не върви както трябва?
- Държавите-членки не са си свършили домашното.

- Защо в европарламента се поискаха зарядни станции за автомобили на всеки 60 км., а не на 100, или на 80. Какво изисква да е тази дистанция…
- Това е в съответствие с Регламента за трансевропейската транспортна мрежа ТЕN-Т (Трансевропейската транспортна мрежа). В него се посочва, че на всеки 60 км трябва да има съоръжение за почивка. Следователно тази инфраструктура може да се използва и за изграждане на зарядни станции.

- Новите правила са част от пакета „Подготвени за цел 55 през 2030 г.“. В същото време виждаме отваряне на въглищни централи, предвид енергийната криза. Ясни цели или е въпрос на компромиси, когато говорим за плана на ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове…
- В Регламента за разгръщането на инфраструктура за алтернативни горива (AFIR) имаме обща цел да намалим емисиите от транспорта, тъй като това е един от секторите, в които емисиите не намаляват. Транспортът и мобилността са жизнената сила на обществото и съществена част от ежедневието, те влияят върху благосъстоянието на европейските граждани. Казано по-просто, те засягат всички нас. Устойчивите алтернативни горива и тяхната инфраструктура играят ключова роля в прехода, за да се гарантира успешната декарбонизация на транспортния сектор.

- Членовете на ЕП определиха минимални задължителни национални цели за разгръщането на инфраструктура за алтернативни горива. Всяка държа трябва да представят своя план. Няма ли да настане хаос…
- Съвсем не. Поставихме ясни цели за националните рамки на политиката, в които държавите-членки трябва да разработят конкретен план за това как ще прилагат това законодателство в близко бъдеще. След това Комисията може да провери тези планове и да добави допълнителни препоръки.

- Когато говорим за камиони и автобуси, също ли изискването е 60 км.?
- Да, за камионите е същото за основната мрежа TEN-T, а за широкообхватната мрежа е 100 км за камиони.

Поставете оценка:
Оценка 2.7 от 17 гласа.

Свързани новини