Цените на горивата е тема, която не само вълнува всеки, а и директно го засяга. Отстъпката от 25 стотинки, която държавата даваше, приключи. Какъв е ефектът? Както и как ще се движат цените на горивата… Пред ФАКТИ говори Светослав Бенчев, главен юрист на Българската петролна и газова асоциация (БПГА).
-Г-н Бенчев, цените на горивата вървят надолу. На какво се дължи това?
- Основният фактор, определящ настоящите нива на цените на суровия петрол, е страхът. Пазарът е уплашен от бързото и изглежда трудно контролируемо разпространение на коронавируса в Китай, както и от опасността от глобално забавяне на икономиката и съпътстващия риск от рецесия. Фактори, които означават намалено търсене на петролни продукти в световен мащаб. Явления, които влияят повече на пазара, ако ги сравним с продължаващия конфликт в Украйна.
- Какви са прогнозите и колко ще продължи това?
- Много е трудно да се прогнозира, тъй като ситуацията е много динамична. Едно засилено търсене на нефт от Китай в следващите седмици отново може да повиши цените. Евентуално по-сериозно застудяване в Европа също може да окаже влияние в посока нагоре. Още повече, че има държави в ЕС, които все още изпитват недостиг на дизелово гориво - особено в Централна и Западна Европа. Все пак факт е, че и големите инвестиционни банки намалиха предвижданията си за стойността на барел с 8-10 долара до около 90 - средна цена за 2023 г. Аз лично съм на мнение, че каквото и да ни се иска, няма да видим стабилност в цената. В краткосрочен план вероятно ще се задържим на настоящите и близки до тях нива. По-нататък и кристална топка няма да ни помогне в прогнозите...
- Но цените не падат с 1 лев, както твърдят политиците?
- Няма как пазарно цените да паднат с един лев. Ако държавата реши да възстановява този един лев, това е друг въпрос, но това вече не е пазарна икономика, а и не знам откъде ще дойдат средствата за това. Но на този принцип политиците могат да решат да ни възстановяват и цялата сума за зареденото гориво, което всъщност учудвам се, че не е станало част от нечия предизборна кампания. Въпросът е кой ще плати за подобно нещо, а в подобни случаи това е данъкоплатецът, т.е. аз и Вие... Цените ни са най-добри в целия ЕС и да, вероятно хората ще кажат, че заплатите ни не са европейски, но това не е от компетенцията на производителите и търговците на горива. Няма как борсов продукт да се продава на желана цена, продава се на пазарна цена и всеки може да провери какви са тенденциите на пазарите в Европа.
- Отстъпката от 25 ст. свърши. Реално тя правеше скъпият бензин на днешните нива. Ефектът какъв бе?
- Ефектът бе по-скоро за потребителя, за неговия бюджет. Всеки сам знае за себе си колко това му е помогнало... Ние бяхме един помощник на държавата, за да изпълним тази социална дейност. Нито сме спечелили, нито сме загубили от нея. Беше ни трудно да я прилагаме през първия месец, тъй като де факто ние я финансирахме със собствени средства, но това е част от това да си отговорен към хората бизнес.
- При кое гориво се отрази най-много - газ, дизел, бензин...
- Принципно дизеловото гориво е най-използваното от гражданите, а и неговата цена бе по-висока през последните месеци на 2022 г. поради недостига в европейски, а даже и световен мащаб. Особено след ограничаването на доставките от Русия. В този смисъл помощта тук би трябвало да е била най-съществена като отбивка от цената. Пропан-бутанът е второто най-използвано гориво в страната от физическите лица. Знаете, че то се използва предимно от хората с по-ниски доходи и би следвало тук да е най-съществената помощ. Всъщност това беше и може би най-големият проблем на тези 25 стотинки, а именно, че са раздаваха без критерии. Може би евентуалното продължаване на някакъв вид подпомагане за гражданите трябва да е по-целево, към лица с ниски доходи.
- Коректно ли се разплаща държавата с крайните търговски обекти?
- Да, в тази ситуация държавата и по-специално Националната агенция за приходите се справи безупречно с поставените задачи за възстановяване на средствата на компаниите. Искам да благодаря от името на БПГА на екипа на НАП, който работи по въпроса.
- Имаше ли фалити през миналата година на малки бензиностанции?
- Аз поне не съм чул за проблеми пред по-малките обекти. Напротив, повечето от тях се включиха в прилагането на помощта от 25 стотинки. Но цялостно, поради прекомерните изисквания на ЕС, налагани върху сектора, за малките бензиностанции ще става все по-трудно да работят на пазара. Видимо е, че Брюксел иска да приключи с изкопаемите горива. Почти всеки нормативен акт, касаещ сектора, е изключително рестриктивен - от изисквания за намаляване на емисии СО2, през енергийна ефективност и биогорива до инфраструктура за зареждане на електромобили. Дори за международните компании е изключително сложно и скъпо за изпълнение, какво остава за българския бизнес. Но БПГА и нейните членове ще направим каквото можем, за да облекчим натиска върху потребителите, като същевременно изпълним всички необходими изисквания, наложени от европейската нормативна база.
- Как ще се отрази регламентът, който се очаква да наложи ЕК за търговията с емисии на транспортните горива през 2026 г. Това практически ще бъде допълнително облагане на цените на горивата, но с колко…
- Този регламент е поредното доказателство, за това което споменах току що. Впрочем това е и новият метод на действие на Европейската комисия. Тъй като е почти невъзможно да се промени акциза на горивата, тъй като изисква единодушие сред държавите членки и всяка има право на вето - впрочем България, Унгария и Италия са се противопоставили на промените, комисията използва процедури, за които е необходимо квалифицирано мнозинство. Именно чрез такава, тъй като не може да се промени акцизната рамка с оглед включване на СО2 емисиите в таксуването, се прокарва промяна, създаваща търговия с емисии подобна на тази при въглищните централи и задължение за търговците с горива да участват в нея според продажбите си. Все още не е 100% сигурно, но е 90% вероятно механизмът да е същият, което означава малък брой свободни квоти, намаляващи всяка година и търгуване на борсови цени на останалите. Това практически означава, че те ще поскъпват всяка година, оттам и цените на горивата. При цени на емисиите, подобни на тези в електроенергетиката през 2022 г., изчисленията показват поскъпване на дизела, пропан-бутана и бензина в рамките на 60-70 ст. на литър от 2026 г. Но дотогава цените ще растат с малко, но редовно и заради другите изисквания, за които стана въпрос по-горе - енергийна ефективност, биогорива от ново поколение, както и инвестиции в зелена енергия на петролните компании.