Министър-председател на велосипед? В култовия датски сериал "Правителството" (Borgen) министър-председателката Бригите Нюборг често върти педалите на път за работа. И това не е художествена измислица. Сегашната премиерка на страната Мете Фредериксен също редовно се придвижва с колело - е, и с велосипедна охрана, разбира се. Дори престолонаследникът принц Фредерик понякога обикаля столицата на велосипед.
Защо Копенхаген прилича на град от бъдещето
Неслучайно Копенхаген е негласната "велосипедна столица" на света. Достатъчно е да прекарате няколко дни в града, за да се убедите с очите си - включително и като преброите стотиците велосипеди на паркинга зад парламента. В целия град броят им надхвърля 600 000 - приблизително толкова са и жителите.
Според едно проучване от 2020 година хората в Копенхаген изминават 47% от разстоянията в града тъкмо на велосипед. Ще ги видите навсякъде: пъстри гроздове от млади и стари на велосипеди с ремаркета за товар или за деца, потеглящи на зелена светлина в пакет от по 10-20 души, без да се засичат или да си пречат, но с уважение и към пешеходците. 400 километра велосипедни алеи, някои от тях широки до 4 метра.
"За сметка на автомобилите, разбира се", обяснява нашият копенхагенски домакин. От него научаваме за данъка по регистриране на автомобил в Дания, който може да надхвърли дори цената на самото превозно средство, особено в луксозната класа. А това на пръв поглед дава право на Карла Сандс, щедра спонсорка на Доналд Тръмп и негова посланичка в Копенхаген, която написа в Туитър, че бедните датчани не можели да си позволят автомобили, та затова карали велосипеди. Датските медии реагираха с недоумение и уточниха две неща: първо, страната им е сред десетте най-богати в света, и второ, датчаните наистина обичат да карат велосипед, пък и мислят за околната среда. Да не говорим за това, че в Дания автомобили има достатъчно: приблизително по един на всеки двама души. И в добавка - общественият транспорт в Копенхаген е евтин, удобен, винаги ти е под ръка и се движи по разписание.
У турист, идващ от София, Берлин, Брюксел или Кьолн, първите часове, прекарани в Копенхаген, предизвикват известно объркване, някаква форма на когнитивен дисонанс. След което изведнъж си даваш сметка какво "не е наред": за един голям град в Копенхаген е изключително тихо. И като се огледаш по улицата, неизбежно ще си кажеш: Тук половината коли са електрически. Е, явно не са половината, но все пак в Дания вече са регистрирани над 100 хиляди коли с електрически или хибридни двигатели. А правителството и в частност Копенхагенската община с всички сили насърчават не само велосипедите, но и електрическите автомобили. С високо темпо се инсталират колонки за зареждане, електрическите автомобили са освободени почти изцяло от данъка по регистрация, имат право да се движат в лентата за автобуси и да паркират безплатно на определени места в града.
Пак от нашия домакин научаваме и за една от първите в света "автономни сгради", замислена тъкмо в Копенхаген преди цели 30 години. Днес градът се гордее с няколко обществени сгради, които са почти 100% енергийно независими, сред тях и едно университетско крило.
"Е, и София е хубав град"
С риск да прозвучи като прибързано и емоционално преувеличение: Копенхаген действително прилича на град от бъдещето. И то не само заради чистия въздух, чудесните паркови и крайбрежни пространства, чистите и добре павирани улици, както и всичко останало, изброено дотук. Градският транспорт, забележителностите и културните събития са лесно достъпни чрез безплатни приложения на телефона, а човек може да прекара седмица в града, без да види как изглежда местната валута - всички разплащания се извършват електронно.
"Е, и София е хубав град", любезно ще ти каже някой случаен събеседник в датско кафене. Да, хубав е, дума няма. Само дето… Виж по-горе.
Автор: Александър Андреев