Парламентът почти цял ден се занимава с комисията за имунитетите. Как тръгна новият кабинет на ПП-ДБ и ГЕРБ-СДС. Какъв бюджет ще имаме, каква е ролята на главния прокурор Иван Гешев в политическите процеси. Пред ФАКТИ по темите говори Димитър Маргаритов, бивш зам.-икономически министър и бивш шеф на Комисията за защита на потребителите.
- Г-н Маргаритов, как гледате на сформирането на кабинет между ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ. Колко работеща формула ще е това?
- Това е формулата, ако се водим от конституционно установения ред на държавно управление в страната. Това, че има редовно правителство, не би трябвало да е много лоша новина. Друг е въпросът какви компромиси бяха направени, за да се случи това. Също така е важно и кой какви приоритети ще вложи в управлението на това правителство. На мен лично на първо четене леко ми се губи гласът на разума. Виждаме, че първите стъпки - освен дежурните назначения, които се случват в първите часове, са свързани със заявките за бюджет с изключително нисък дефицит, за да може да бъдат формално покрити критериите за еврозоната. Виждаме обаче, че параметрите на отчета засега и поне за изпълнението на бюджета не са оптимистични. Виждаме, че покрай еуфорията, че имаме кабинет, някак не се чуват някои неща, които например госпожа Нинова от месеци наред говори, че са важни за страната и хората. Тези приоритети и параметри не намериха място в основните точки на бюджета или поне това, което чуваме в първите дни, а това крие рискове и за макрорамката, крие рискове и за всеки обикновен гражданин, който очаква намаляване на инфлацията, добър социален пакет, увеличение на доходи – все неща, които тепърва предстои да видим дали изобщо ще прераснат в основни точки в бюджета.
- Но все пак всички партии в парламента се обединиха около това, че трябва да имаме бюджет, за да може да функционира държавата. Преди това служебният кабинет предлагаше само удължаване на действащия и така ще работим до края на юни…
- Бюджетът е изключително важна тема, защото без него нищо не може да тръгне в страната напред, включително касае и законите, които е необходимо да бъдат приети и са свързани с Плана за възстановяване на устойчивост, пенсионерите, работата на държавните институции. Но ние, като че ли, тръгваме малко по пътя бюджет на всяка цена и то на всяка цена с 3% дефицит. Разбира се, чуваме заявки, че няма да се пипат данъци и социални пакети, но това ми звучи доста авантюристично. Като че ли онзи разумен глас, който през последните 10 месеца показваше БСП - че би трябвало да се отчете състоянието на държавата, икономическото развитие, приходната част на фиска, не се чуваше. На фона на всичко това, което се случва в момента, не съм голям оптимист за изпълнението на бюджета. Ако подобен проект – с нисък дефицит, бъде внесен, вероятно ще получи парламентарна подкрепа, но как ще бъде изпълняван после… Това е предизвикателство. Ако идеята е да бъдат покрити формално критериите за членство в еврозоната, това също не е добър път, тъй като всички знаем, че ние не сме готови да влезем в еврозоната и това няма да се случи от 1 януари 2024 година. В този смисъл ние можем да вземем глътка въздух, да подготвим хората, да подготвим фирмите и държавните институции за влизането ни в еврозоната през 2025-а. Ако направим така, влизането няма да се усети като шок. И няма да е за сметка на обикновения потребител.
- В същото време виждаме кабинет, в който се искат най-много депутатски имунитети…
- Това се случва на фона на паралелно вървящата война в прокуратурата и в съдебната система, като цяло. В момента имаме само заявени намерения и някак ми изглежда това като някакви странични ефекти, но с пряко въздействие върху политически процеси.
- Питам ви, защото именно Корнелия Нинова каза, че ще внесе искане за снемане на имунитета на Бойко Борисов…
- И това е напълно в рамките на нещата. Редно е при положение, че такива процедури са задвижени, да се случат така, както са ставали и преди. Сега ситуацията е по-особена, защото досега не сме виждали толкова много искания наведнъж и то за толкова ярки политически фигури. Но това няма отношение по процедурата, по която да се снеме даден имунитет. За мен искането на Корнелия Нинова е напълно правилно, защото просто така се прави и така би трябвало да бъде. Според мен това е правилният подход и този подход трябва да се отнася за всички, в това число и за господин Борисов. Изобщо добре е след като е даден старт, нещата да се довършат до края.
- Скандалите в прокуратурата как рефлектират върху политическите процеси?
- Имат ясно отражение, защото през последните години главният прокурор имаше активно участие политическия живот на страната. Господин Гешев в по-голямата част от своите и медийни, и работни изяви действаше повече като политик, отколкото като магистрат, а това не би трябвало да е така. Виждаме как сега това негово поведение рефлектира и как създава по-големите трусове, които се усещат в момента. Това пряко влияе върху политическите процеси и управлението на държавата.
- Измести ли се фокусът между ПП-ДБ и ГЕРБ-СДС, които бяха опоненти на предизборната кампания, и ролята на президента, защото точно президентът се оказа катализатор за ставането на кабинет…
- Действията на президента през последната година са тема на много отделен разговор, защото в тези месеци се видя, че има известни несъвършенства на начина, по който Конституцията урежда или по-скоро не урежда функционирането на служебното правителство. В последните месеци сме свидетели на изместването на центъра на тежестта на властта от институциите, защото принципно изпълнителната власт най-малкото подлежи на парламентарен контрол. А сега имахме служебен кабинет от президента, който принципно има предимно протоколни функции, но показа съответните отклонения от правилното упражняване на властта. И, според мен, плодовете на тази работа тепърва ще ги берем, защото имаме настъпили проблеми в редица системи и ресори в управлението. Просто имахме, нека по-меко да се изразя, неправилно и нецелесъобразно управление на разходите. Иначе доколко президентът е основният катализатор за сглобката на кабинет, който имаме в момента, не мога да кажа. Със сигурност обаче това трябва да си дадем сметка, че вече имаме някаква редовно правителство, а това е по-добре отколкото да имаме служебно. Имаше и по-добри варианти за структурата на един кабинет, но не се стигна до по-широк формат на разговор за бъдещето на страната. Някак не се чу един глас на разума, който да обедини партиите, за да се направи така, че да се отстоява интересът на обикновените хора.