Отидете към основна версия

4 646 11

Порталите за запознанства: проклятие или благословия?

  • социални мрежи-
  • запознанство-
  • запознанства-
  • интернет-
  • любов-
  • срещи

Там всичко става с лекота - онлайн запознанствата вече са масова практика. Но много потребители са разочаровани.

Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Балове на дебютанти, семейни събирания, обяви във вестници, срещи на сляпо - хората от години се опитват да си помогнат в търсенето на партньор. Интернет и най-вече смартфоните обаче извършиха революция в търсенето на сексуални и романтични връзки.

Според германската психоложка Пия Кабич, онлайн срещите вече са неизменна част от някои култури, особено при по-младите. "Проучване от 2023-а показва, че 77 процента от хората на възраст между 16 и 29 години и 66 на сто от възрастовата група 30-49 години са си уреждали среща онлайн. Наистина по-голямата част от двойките се запознават онлайн."

Алгоритъмът решава

Запознанствата онлайн с приложения като Tinder, Bumble или Grindr най-често работят по следния начин: потребителят си създава профил със снимки и информация за себе си и казва какво търси. Оттам нататък алгоритъм му показва хора, които би харесал, на базата на местоживеенето и интересите им.

През 2012-а година глобалният лидер на пазара Tinder стана лидер в приложенията за запознанства. Там потребителите показват кога са харесали някого и кога - не. Ако харесаният от вас човек е харесал и вас, платформата ви дава право да общувате.

Обичайната практика на хората, които непрестанно преглеждат хилядите профили на платформата, е да решават в рамките на няколко секунди дали ги намират привлекателни. Но макар да сте се харесали взаимно, това не значи непременно, че ще си говорите, или пък че разговорът няма да приключи набързо.

Преди няколко години стана ясно, че платформата на Tinder прави тайни изчисления за това колко харесван е даден потребител - уж за да подобрява алгоритъма си. Това разгневи мнозина.

"Продаваш се като в магазин"

Алфонсо Росалес Гарсия, който използва друго такова приложение - Hinge, критикува повърхностността на приложенията като цяло. "Смешно е. Продаваш се като в магазин", казва 29-годишният физиотерапевт. По думите му има и един голям парадокс при приложенията за запознанства - ако наистина работят добре, потребителите им само намаляват. За него е ясно, че тези компании искат да правят бизнес с живота на хората.

Също като Алфонсо много потребители са разочаровани от някои аспекти на онлайн запознанствата. Според Пия Кабич обаче не бива да се търсят само лошите страни на тези приложения. "Потребителите сами решават как да използват приложенията и как си намират нови познанства. Тъкмо там се коренят и повечето разочарования - потребителят отрежда едва по няколко секунди на всеки профил, а после се оплаква от повърхностност."

Но тези приложения наистина имат сенчести страни - като например пристрастяването към тях. Някои потребители не успяват да харесат никого, защото просто са изумени от безкрайния избор, който имат, а мозъкът им произвежда допамин всеки път, когато разберат, че някой е харесал тях.

Психическите проблеми могат да се задълбочат

Ако му бъдат предложени твърде много опции, потребителят често се изморява. В психологията това се нарича ефект на претоварване на избора - когато възможностите са прекалено много, вниманието и търпението за следващ контакт намалява.

Някои проучвания показват и, че използването на приложения за запознанства може да бъде стресиращо и разочароващо, дори да задълбочи някои психически проблеми. Според професора по психиатрия в Станфордския университет Елиас Абуджауд приложенията за запознанства, също както и други социални мрежи, могат да влошат състояния като депресия, тревожност и ниско самочувствие.

Някои приложения вече се опитват да се усъвършенстват в това отношение, като при едно от тях - Once, потребителят получава само едно предложение дневно, вместо да минава през хиляди профили. Други пък изискват попълването на най-подробен въпросник, за да може алгоритъмът да отчете максимално точно предпоставките за съответствие.

Качество вместо количество

Самите потребители също могат да се опитат да намалят нездравословното използване на този вид приложения. Психоложката Кабич съветва хората да си изяснят добре какво точно търсят и искат. Потребителите трябва да отделят повече време на профилите, които разглеждат, и да не забравят, че зад снимката стои истински човек със своите чувства. А ако самите вие се натъкнете на отхвърляне, е добре да си припомняте, че хората от другата страна на екрана всъщност въобще не ви познават.

Многото врати, които отварят приложенията за запознанства, понякога могат да бъдат изтощителни - за добро или лошо. Начинът, по който ползваме тези приложения, обаче е от решаващо значение за това дали просто ще си губим времето или ще открием смислени познанства.

Автор: Инес Айзеле

Поставете оценка:
Оценка 3 от 14 гласа.

Свързани новини