На първо четене правителството прие четири законопроекта за промени в Закона за движение по пътищата. Новите инструкции и санкции за шофьорите са – преди да се качиш в колата се прекръсти. Спокойно. Това не е прието. Приемете го като идея на ФАКТИ. С нищо не сте обвързани да го спазвате, просто като напомняне, че сме смъртни. Нищо повече. А с качването ни в колата, оказва се, животът и смъртта вървят ръка за ръка.
Та да се върнем на депутатите и техните нови предложения. Част от тях са внесени от Настимир Ананиев от ПП-ДБ и група народни представители, като сред тях има увеличение в размера на глобите, плащане на глобите онлайн, повече ограничения за младите шофьори и нови принудителни административни наказания. В момента има над 500 000 невръчени наказателни постановления за шофьори. Просто ще припомним, че 26 000 нарушения за две седмици бяха отчетени на контролната камера на столичния булевард "Сливница", която бе поставена след фаталната катастрофа, отнела живота на Ани и Явор. А помните ли, че 517 млн. лева са събраните глоби от КАТ за 4 години назад. Къде са парите? А експериментът на ФАКТИ помните ли! Писахме го в началото на януари. А колко жертви дадохме след това? Няма да ги броим… Ефектът какъв е… Безхаберие.
Сега пак ще променяме закони, ще увеличаваме глобите, ще ограничаваме младите шофьори. Защо пишем всичко това. Ясно го описахме в материала: Защо сме джигити на пътя и се движим с 1080 лева глоби за 3 минути
Депутатите се чудят с какво още да натоварят водачите, защото някой някъде решил да пие и да се качи на колата. Много може да се пише и със сигурност много още ще се говори. Но какво е новото към днешна дата.
По-високи глоби
Според настоящия ЗДвП, който управлява МПС без свидетелство за правоуправление, както и собственик, длъжностно лице или водач, който допуска или предостави управлението на автомобила на неправоспособен водач или на водач след употреба на алкохол или наркотици, се наказва с глоба от 100 до 300 лв. Новата промяна е санкцията да бъде в размер между 1500 и 2000 лв., а при повторно нарушение тя да бъде от 2500 до 3500 лв.
Ограничения за младите шофьори
Друга промяна гласи: нов водач, придобил правоспособност за управление на моторни превозни средства от категория В или В1, за срок от дванайсет месеца от придобиването на правоспособността, да му е забранено да управлява МПС с максимална мощност над 90 kW (120 конски сили); да управлява МПС в часовете от 22:00 до 6:00 часа и да управлява МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 0,1 на хиляда и/или след употреба на наркотични вещества или техни аналози.
Коментар
Тежко и горко на децата на хората с пари, които карат семейни коли над 120 конски сили. Детето им не може да ги кара през първата година???? Това най-вероятно ще претърпи промяна, но ще видим.
Ако в този период на въпросния млад водач му бъде взета шофьорската книжка заради нарушение, след изтичане на наказанието и връщане на свидетелството започва да тече нов „изпитателен“ срок от 12 месеца с по-горе споменати ограничения.
Също така хората, взели току-що своето свидетелство за управление на МПС, ще получат половината от максималния брой контролни точки, а останалите ще бъдат получени едва след 24 месеца стаж като шофьор.
Проверка за глоби и на пътниците
Законопроект, внесен от Александър Ненков от ГЕРБ-СДС и група народни представители, пък предвижда органите на МВР да проверяват не само шофьорската книжка на спрения за проверка водач, но и тези на пътниците. И при наличие на нарушение в системата да им се връчва невръчен електронен фиш.
Парите от камери и връчването на глоби в общините
Разширяват се и правомощията на длъжностни лица от съответната община, определени от кмета на общината, при извършването на административни услуги на гражданите също да могат да връчват електронни фишове за наложени наказания по ЗДвП.
Също така се предвижда определените от кметовете на общини служби за контрол да могат да използват технически средства и системи, заснемащи и записващи датата, мястото, точен час и вида на нарушението, както и регистрационния номер на моторното превозно средство, с което е извършено нарушението, както и да могат да преместват или да нареждат да бъде преместено паркирано в нарушение пътно превозно средство на отговорно пазене, на предварително публично оповестено място без знанието на неговия собственик или на упълномощения от него водач.
Предвижда се във Фонда за безопасност на движението да постъпват средствата освен от глоби и нарушения, установени с автоматизирани технически средства и системи на МВР, и от тези на общините, с изключение на средствата и глоби за нарушения по Кодекса за застраховането. Също така в законопроекта е залегнало 70% от постъпилите средства от глоби и нарушения, установени с автоматизирани технически средства и системи, собственост на общините, да се предоставят по бюджета на съответната община, чиято собственост са техническите средства или системи.
Без стикери на челното стъкло и онлайн плащане на глоби
Друг законопроект, внесен от Божидар Божанов от ПП-ДБ, предвижда да се премахнат всички стикери от предното стъкло на автомобила и възможността да се плащат глобите онлайн, дори и те да не са връчени присъствено.
По-тежки наказания, ако преминете опасно през ЖП прелез
Димитър Найденов от ПП-ДБ предлага наказанието на водач, който нарушава правилата за преминаване през железопътен прелез, да е лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок 12 месеца и глоба 3000 лв., като при повторно нарушение наказанието да е лишаване от право да се управлява МПС за срок от 3 години и глоба 5000 лв.