Движим се с поне 150 000 лева глоби на ден от цапащите коли в София, но има ли ефект…

30 Декември, 2024 09:04 3 471 77

  • малък ринг-
  • софия-
  • коли-
  • екокатегория-
  • забрана-
  • глоба

През 2028 година и автомобилите от 3 екокатегория няма да могат да влизат в центъра зимата

Движим се с поне 150 000 лева глоби на ден от цапащите коли в София, но има ли ефект… - 1
Снимка: Факти.бг/Архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Над 3000 нарушители дневно отчитат камерите на общината след забраната за влизане на стари и неекологични автомобили в центъра на София. Мярката е в сила от 1 декември и важи за колите от 1 и 2 екокатегория, която се определя на Годишния технически преглед (ГТП). Вече започна и изпращането на фишове по пощата. Глобата е 50 лева за личен автомобил и между 1000 и 2000 за фирмен.

3800 нарушителя са засечени в рамките на 24 часа на 2 декември в идеалния център на София. Това обяви Димитър Петров - директор на дирекция „Управление и анализ на трафика“. 90 камери в центъра на столицата следят по номерата на колите кой автомобил може да влезе и кой не.

"Само веднъж на дневна база ще бъдат санкционирани нарушителите. Ако на следващия ден навлязат със същия автомобил - те отново ще бъдат санкционирани", каза пред БНТ Димитър Петров.

Какво прави това в цифри
Ако приемем, че нарушителите средно са 3000 автомобила и те са все лични, то сумата от глобите е 150 000 на дневна база.
Отнесено към 2 декември, когато нарушителите са били 3800, това са 190 000 лева.

Защо се прави
Нискоемисионните зони намаляват концентрацията на трите основни замърсители на въздуха - фини прахови частици, азотен диоксид и озон. Както е известно, екокатегорията се определя, когато автомобилът мине ГТП и това е въз основа на газовете, които отделя. Можете да проверите каква е категорията на автомобила ви ТУК.
Важно е да се знае, че граничните булеварди не са част от зоната и преминаването по тях е позволено.

Забраната не важи, за хората които живеят в центъра и имат винетка за „синя“ или „зелена зона“.

Нискоемисионният малък ринг ще стане по -голям през 2028 година, когато територията му ще се увеличи, а към забраната ще се прибавят и колите с екокатегория 3. Целта е хората сами да се откажат от старите си замърсяващи автомобили.

Защо се стигна до тези глоби
Просто хората не знаят. Особено онези, които идват от провинцията с по-стари автомобили. Ако колите им са от 1 и 2 екокатегория, те трябва да ги оставят някъде и да не влизат с тях в идеалния център на София. Но това не се знае, защото нямаше разяснителна кампания от Столична община. „Новината“ бе спусната буквално в края на ноември, че влиза в сила от 1 декември.

А честитките от 50 лева глоба вече започнаха да се получават, някак новогодишно. Честито!


Поставете оценка:
Оценка 2.1 от 32 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Да,да

    73 0 Отговор
    Има ефект. Глобите са чиста печалба, направо са Евро 6!

    Коментиран от #8, #10

  • 2 Зелен Екоталибан

    96 2 Отговор
    Сега глобените трябва да осъдят столичната община за дискриминация, каквото си е и ще им преседна зелените простотии.

    Коментиран от #5, #57

  • 3 Ганя не слиза от колата

    11 66 Отговор
    Бензинс трябва да е 10 лева.

    Коментиран от #63

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Миризлив пор

    78 7 Отговор
    Никой не иска да кара стара кола на 20 и повече години. Просто заплатите са ниски и за това хората не могат да си позволят нови.
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 ФЙФХЙ

    80 0 Отговор

    До коментар #1 от "Да,да":

    ШОПИ СВАЛЕТЕ ПРАВИТЕЛСТВОТО ИЛИ ЩЕ СТЕ РОБИ...
  • 9 Некадърните

    62 2 Отговор
    управляващи се хвърлят от една глупост на друга! Оправете бизнеса да има работа и високи заплати и хората сами ще сменят колите си с нови - никой не иска стара кола! А какво се получава - босовете се чудят как да се наемат, коли запо два три милиона частни самолети, яхти и т.н. а за работещите пари няма!
  • 10 Последния Шоп

    61 1 Отговор

    До коментар #1 от "Да,да":

    Честито на Столична община Новогодишна печалба 4 милиона лева от Въздуха и една камара Балъци ...Януари - двойно повече !!!

    Коментиран от #16

  • 11 Георги

    65 3 Отговор
    за да намалиж замърсяването, караш тея, дето смяташ, че замърсяват повече да обикалят повече. Изключителна логика!

    Коментиран от #34

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Ала-бала еко-меко

    64 2 Отговор
    Защо зелените талибани не отчитат факта, че колите на газ не замърсяват? Докато това не започне да се взема предвид, хората винаги ще мислят, че всичкото еко простотии са просто метод за тормоз и рекет. Както беше ваксата
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 В кочината

    28 0 Отговор
    всичко е на хартия
  • 16 ФХЙЙФ

    41 0 Отговор

    До коментар #10 от "Последния Шоп":

    ОБЪРНЕТЕ СЕ КЪМ КОМИСИЯ ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ ДА ИЗТРИВАТ ЗАПИСИТЕ ОТ КАМЕРИТЕ ,И ЧЕ НЯМАТ ПРАВО ДА ВИ СНИМАТ БЕЗ ВАШЕ СЪГЛАСИЕ.....

    Коментиран от #27, #41

  • 17 ДГХДГД

    18 4 Отговор

    До коментар #4 от ""Величие"🇧🇬🇧🇬🇧🇬 96,111111":

    СИЕНТОЛОЖКАТА СЕКТА С ПАСТОРА КЪДЕ СИ ТРЪГНАЛО ДА АГИРИРАШ С ВАШАТА СЕКТА.

    Коментиран от #42

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Порно

    40 1 Отговор
    Щото ако обикалят по периферията, изгорелите газове попадат в Ихтаман
  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 факуса

    40 2 Отговор
    ако търсите ефект,ще требе да озаптите любимците на бхк да палят гуми е се топлят,особено на гара софия север
  • 22 Умен по цялата глава

    76 1 Отговор
    Любопитното е ,че в центъра на София ,в Неделя в три часа сутринта , е измерена най - високата концентрация на Фини прахови частици ...В Неделя ,в три часа сутринта няма коли по булевардите.....Съвсем за Канарчета ни хванахте .....

    Коментиран от #29

  • 23 Дада

    54 4 Отговор
    Целта е хората сами да се откажат от старите си замърсяващи автомобили.??!- ПО И.Д-ИОТСКО БАЙ ГА-НЬОВСКО КРАДЛИВО ОПРАВДАНИЕ ОТ ТОВА ДА РЕКЕТИРАТ ХОРАТА НЕ СЪМ ЧУВАЛ . От 2024 г 80% от колите с еко 3 бяха умишлено смъкнати на еко 2 и сега дерат яко кожата на народа - включително и моята кола която беше еко 3 мине смъкнаха на еко 2 като се има в предвид че съм на газ и бензин и колата ми гори 5 на 100 а на човека до мен дизелак 2011 г който гори 12 на 100 нафта взе еко 4 . Айде някой да ми обясни що за Бг свинщина е това и къде е логиката . Който цапа и мърси повече има право да влиза в центъра, който не цапа и не мърси няма право ?!?!
  • 24 факуса

    25 0 Отговор

    До коментар #5 от "Я па":

    след кат има техническа годност за стандарта си е дискриминация,какви са тез стандарти о1 до 7,и тоз от 5 не си ги покривал не може да се движи ама тоз от 1 се движи,нищо че мърси повече,значи е за пари,инак да са направили един стандарт
  • 25 Съвет

    35 2 Отговор
    Купувайте си дизели с изтърбушени филтри и ДПФ-и и ще имате право да влизате в центъра . В никъв случай не купувайте коли на газ и бензин . Само нафта понеже администрацията обича дизелаци които да пушат като парни локомотиви
  • 26 редник

    36 1 Отговор
    / Нискоемисионният малък ринг ще стане по -голям през 2028 година, когато територията му ще се увеличи, а към забраната ще се прибавят и колите с екокатегория 3./

    Няма да стане, ако се гласува за кмет, който обещае да премахне безсмислените зони!

    Коментиран от #32

  • 27 БСП в Бунището

    36 4 Отговор

    До коментар #16 от "ФХЙЙФ":

    Те не са снимали мен,а Автомобила ми - надявам се правиш някаква разлика...Проблема е ,че пак го отнасят най- беззащитните и бедните ,защото всеки би искал да има нов автомобил....Въпреки,че за да се движи един стар автомобил,в него да вложени много средства за поддръжка - ремъци,филтри,масла,накладки ,дискове...Колата е в движение и върши работа ,и щото някой му скимнало да печели пари,да го дам за скрап ли ????
  • 28 Дада

    43 3 Отговор
    Ако целяхте хората да се отърват от старите си автомобили щяхте да направите средната заплата като в Германия по 3500-4000 евра чисто демек по 7000-8000 лева Нето чисто и хората сами щяха да си купуват нови коли на лизинг ! Кой иска да кара стара кола на 25 г ??? Що за и.д-иотско изказване ? Това е гавра с народа

    Коментиран от #30

  • 29 логично

    26 0 Отговор

    До коментар #22 от "Умен по цялата глава":

    да е в 3 часа и да е само зимата, няма как да докажат през другото време замърсяване, забраната за автомобили я вкараха покрай забраната на печките с твърдо гориво, не съм видял някой да ходи да глобява всеки ден собственик на печка, чийто комин пуши колкото поне няколкостотин стари дизеларки накуп
  • 30 чудесно

    5 21 Отговор

    До коментар #28 от "Дада":

    Прочети малко книжки, за да разбереш защо геманеца взема 3-4 хиляди евра заплата. Всеки цент е извоюван.
  • 31 голям смех

    12 2 Отговор
    Камерите спокойно могат да засекат и снимат пушещите автомобили, но няма желание да се свърши работа.
  • 32 няма как да стане

    3 15 Отговор

    До коментар #26 от "редник":

    България е осъдена от ЕС, да изчисти София от кюмюра. Софиянци дишаме най-отровения въздух в Европа.

    Коментиран от #36

  • 33 Калин

    28 2 Отговор
    Това е евроатлантическа дискриминация.

    Всички дизелови автобуси на градския транспорт са с премахнати филтри и катализатори, а тормозят гражданите.
  • 34 Да,да

    22 1 Отговор

    До коментар #11 от "Георги":

    Като умните светофари на Фандъкова. Как да вдигнем оборота на бензиностанциите.

    Коментиран от #35

  • 35 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 36 таксиджия 🚖

    13 1 Отговор

    До коментар #32 от "няма как да стане":

    Грешка! Белград е най-замърсеният град с прахови частици. Дойче Зеле направиха репортаж 1ч миналата година. След това е Букурещ. Ние сме от най-чистите столици, заради голямото метро и малката населеност(около 1млн живеещи е малко за столица).

    Коментиран от #37

  • 37 лоша работа

    5 7 Отговор

    До коментар #36 от "таксиджия 🚖":

    Не знам защо ЕС не съди Сърбия, ами осъди България? Ти знаеш ли?

    Коментиран от #44

  • 38 Тома

    26 0 Отговор
    И къде отиват парите от глобите да го е.ва

    Коментиран от #45

  • 39 Никс

    18 0 Отговор
    Искам да се дадат резултатите от пробите за чистота и ако няма никакъв ефект ,Боко и компания които са разписали продажбата на народа да се разчленят на центъра.
  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 Ветеран от Протеста

    27 0 Отговор

    До коментар #16 от "ФХЙЙФ":

    Бих се обърнал към Комисията за защита на Личните данни и бих осъдил КАТ ,че предоставя Личните ми данни по номера на автомобила на дирекция Управление и анализ на Трафика,защото аз не съм извършил Нарушение по Закона за Движение по пътищата.Съветввм ощетените да осъдят КАТ !!!
  • 42 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 43 Айзомби

    17 0 Отговор
    Бунт и измислелият и въвел закона- директно на бесилото или да му се даде право на избор на електрическия стол.Трябва да се върне смъртното наказание за служители дали клетва (като депутати , полицай , лекари и т.н)

    Коментиран от #47, #48

  • 44 таксиджия 🚖

    8 0 Отговор

    До коментар #37 от "лоша работа":

    Защото Сърбия не е във ЕС.
  • 45 Мммммм, дааааа

    14 0 Отговор

    До коментар #38 от "Тома":

    Отиват за увеличение на заплатите на кметовете и общинарите.
  • 46 А бе

    18 2 Отговор
    Като не искат стари коли, да не се разрешава внос на такива. И джамбазите да продават колите след като са ги прекарали на преглед и са покрили Еко 4.
    А, че в пунктовете за ГТП мерят емисиите едно към гьотере, е съвсем отделен въпрос. В един пункт те спират, в друг те пускат...
  • 47 Крали Марко

    18 5 Отговор

    До коментар #43 от "Айзомби":

    Това не е Закон,а решение на СОС - Столичен Общински Съвет...Там са все отбор комунисти на Ваня Григорова и келеши от Спаси София....И как да си вдигнат заплатите???Ми ще глобяваме малко Балъци и пенсионери в центъра на София ....
  • 48 Всъщност

    19 0 Отговор

    До коментар #43 от "Айзомби":

    То не е и закон, а наредба на общината за тези нискоемисионни зони в центъра на София. И като се замисля, в останалите населени места кметовете и общинските съвети явно не си обичат избирателите, щом ги оставят на произвола на съдбата да ги тровят старите трошки :)
    Майтапът настрана - в София фините прахови частици са от калта от безкрайните строежи и кюмбетата в центъра. За гумите, талашита и парцалите, дето горят мургавелковците, изобщо няма нужда да споменавам. И това е установявано няколко пъти с нарочни изследвания на въздуха от държавни и частни лаборатории. Обаче нали трябва да се къртят едни пари от глоби...
  • 49 Павел пенев

    7 4 Отговор
    Не колите а Демокрацията и шопите замърсяват София а също и това че това лято запалихте половината от страната.
  • 50 Чудесно

    9 4 Отговор
    Васко Терзиев може да разчита на едни 50млн лева повече от глоби за Столичния бюджет.Рано или късно Ганьовците ще се изморят да плащат и ще трябва да хвърлят трошките. А като им дойде акъла, че за дереджето им са си виновни те, защото не гласуват, а искат България да се оправи и да има пари за всички.Еми няма как да стане - Шиши и Баце ще ви крадат до откат.

    Коментиран от #53, #65

  • 51 Жмръц

    15 0 Отговор
    Скоро в София ще глобяват и за пръдване в Центъра.Данък "Въздух".А после и в цялата страната.управляващите разбират само от едно "б0й".Но нашенецът не му се занимава.Добре си му е вкъщи и по телевизора.
  • 52 Щерев

    18 0 Отговор
    Голяма глупост. Свързвате две магистрали през центъра на София и чакате чист въздух. Светофарите не се регулират правилно. Не миете улиците поне два пъти седмично /навик да си честитят банята в неделя/. При задръстване липсват регулировчици. Липса на маркировка, което създава неправилно движение. Липса на контрол на горивата. Все пак извън т.нар. централна част живеят и дишат доста столичани. Събирането на глоби и създаване на ограничения говори за несправяне с проблемите. Е това беше.
  • 53 Георги

    8 0 Отговор

    До коментар #50 от "Чудесно":

    още един, който мисли, че ако всички започнем задължително да си купуваме стока от магазин за китайски еднодневки, то стоката автоматично ще стане качествена.
  • 54 Откривателят на замърсяването

    5 0 Отговор
    Абе ефект....
    Важното е да глобявате хората за да има за заплати...
    ТиЯ Дето Паркират в Градинките и Калта Между Блоковете ЗЪЗ гГрайферите такава мърсотия нанасят по улиците,ЧЕ после като изсъхне всичко СТАВА НА ПРАХОЛЯК, ПЕПЕЛ, СМОГ, ПУШЕК и така.
    На вас всъщност не ви пука за чистотата на въздуха щото сте селяни.
  • 55 Син на Слънцето

    5 5 Отговор
    Браво на Америка. Забраниха 2008 година замърсяващите въздуха Дизелови Автомобили, понеже като караш кола след дизелов автомобил не можеш да дишаш. Забраната стана по следния логичен начин: Всички дизелови леки коли бяха изкупени от държавата и изплатени. Примерно: Моят син имаше фолксваген купен през 2000 година някъде за 17 хиляди долара и държавата му върна 8 хиляди. Всички стари бензинови коли няма значение колко са стари отиват на проверка и производството им на газове не прябва да надвишава дадена цифра и тогава ти е разрешено да я караш. Колата която може да караш може и да е от преди 1940 година. Слагаш и нов бензинов двигател и всичко е наред. В момента става промяна: Всички каросерии ще бъдат направени от Конопена пластмаса - така както е било преди 1941 година. Всички продукти от "Петрол" като дрехи, пластмаса и леки коли ще бъдат заменени от "Конопа" Идете в търсачката на YouTube и напишете "Ford Car Hemp 1941" Като поставиш под земята дреха или пластмаса от направена от Петрол" под земята не изчезва с хиляди години. Конопена дреха и Конопена пластмаса под земята изчезва за една година. Една Конопена каросерия на лека кола тежи само 300 колограма! Учете се и не плюйте по старите традиции на вашите Дядовци и Баби, които с хиляди години са отглеждали Коноп!
  • 56 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 57 Съд до дупка

    12 0 Отговор

    До коментар #2 от "Зелен Екоталибан":

    Ако ще нито един автомобил да не влезе в центъра на София, въздухът там няма да стане по-чист. Следователно това ограничение е безполезно, а от там и ненужно, тъй като дори неговото спазване не променя нищо. Да не говорим, че живущите в "чистата" зона имат такива автомобили и на тях никой не може да им забрани да си ги използуват, както си искат. Значи освен безполезно, ограничението е и дискриминационно. Нарушителите, които нарушават забраната поради незнание, че има такава го правят неумишлено и неволно, поради което не подлежат на административно наказание, а трябва само да им направят забележка първият път. Съд до дупка!
  • 58 ВЪВ КОЙ ДЖОП ЩЕ ГИ СЛОЖИМ

    8 0 Отговор
    МНОГО МИ Е ИНТЕРЕСНО КАКВО ЩЕ ПРАВИМ СЪС ТЕЗИ СЪБРАНИ ГЛОБИ ЗА ПО ЧИС ВЪЗДУХ ИНТЕРЕСНО !!!!!😂👌 МАФИЯ -----ЗАКОНННА...
  • 59 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 60 Трап

    11 0 Отговор
    Б.aси златната мина откри столична община. Тия ще надминат и даскалицата по грабене, а не мислех, че е възможно.
  • 61 също и яки глоби за шумните коли

    8 1 Отговор
    без аспуси и тунингови двигатели както и за ревящите пистови мотори разбуждащи хората през нощта като кат не обръща внимание на сигналите
  • 62 Край

    4 1 Отговор
    Що за логика - забраняват им да цапат в центъра ама в Люлин примерно може. Колите без изправни катализатори и филтри директно трябва да се забраняват.
  • 63 Край

    0 0 Отговор

    До коментар #3 от "Ганя не слиза от колата":

    Много си прав ама ... пусти популизъм... Властта иска да добара бюджета друго не я вълнува.
  • 64 глоби за всички

    6 0 Отговор
    а защо държавата не глоби ЕРП който държат хората седмица без елетричество а не правят никакви инвестиции -за капак всички пари излизат от страната честито
  • 65 Некой

    1 0 Отговор

    До коментар #50 от "Чудесно":

    Рано или късно да,
    но ще вземат сопите и една гира тарикати и олигофрени ще дадат фира....

    Коментиран от #66

  • 66 Некой

    0 0 Отговор

    До коментар #65 от "Некой":

    гора
  • 67 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 68 Син на Слънцето

    0 2 Отговор
    Няма енергийна криза, има криза на невежество! Идете в търсачката на YouTube и напишете "Ford Car Hemp 1941" По прозорците на колата Форд направена от Конопена пластмаса бият с чукове и няма счупване. В момента започват нови технологии от Коноп. Лека кола направена от Коноп тежи до 300 килограма. Акумулатор от Конопени Нано частици има висока капацитивност и може да измине 1500 мили без зареждане. Освен това има двигатели които използуват технологията Българина Илия Вълков (Yull Brown) - "Браунов газ" - С висока Ел. честота в резонанс на Водната Молекула се произвежда "Браунов Газ" и след задвижване на двигателя Водородните Молекули се свързват с Кислородните и отново се образува вода. Екологичен Двигател на Брауновия Газ е безопасен понеже след произвеждането му от вода не избухва. Кой знае знае. Кой не знае търси Мъдреци!
  • 69 Не знам кой измисли всичко това

    6 0 Отговор
    Но наистина си трябва голяма доза “акъл“ за да сътвориш такова безумие! Ами ако в идеалния център не минават коли от ниска еко категория, а навсякъде другаде минават то центъра ще стане по-чист ли? Тези “автори“ си гурно не са чували за циркулация на въздушните маси и си мислят, че центъра е нещо като похлупак неподвластен на стихиите и времето! А как да забраниш на над 80% от хората да карат изобщо автомобили при тази наша “висока“ покупателна способност и “висок“ жизнен стандарт!

    Коментиран от #75

  • 70 Васил

    2 1 Отговор
    Изсичат дървета по центъра реките се замърсяват боклуците не се рециклират а просто едни депа се заравят а други се откриват. За незаконната сеч нито дума и за замърсителите на реките и морето а че си влязъл в зоната веднага глоба. Къде е субсидията за закупуване на нов автомобил а карането на газ е най екологичният вариант ама ни им изнася защото приходи от акциз ще са минимални в държавата а не сега от бензина почти 1,20 за литър.
  • 71 Уока свърши

    7 0 Отговор
    Алооооо. 20 годишен 2 литров дизел "цапа" около 160грама на километър. А НА ТЕРЗИЕВ джипа ЦАПА над 300 грама на километър и е 3 пъти по-вероятно да убие пешеходец при птп в сравнение с обикновена кола. Кой цапа повече и кой е по-опасен за хората, м?
  • 72 Никой

    1 0 Отговор
    Не им ли омръзна с тези автомобили, разбирам само хора от провинцията, дето не могат да се установят. Повечето живеят в нормални райони.

    Комплексирани са - не могат да се разходят, а може и да им е по-удобно.
  • 73 Тити

    4 1 Отговор
    Ако мислеха за нашето здраве здравеипазвенето ни щеше да ни е безплатно а не като сега въпреки че си здравно осигурен плащаш всичко.
  • 74 ха ха

    2 0 Отговор
    Просто хората не знаят. / за държавата бандит това е без значение , важно е да се краде по "закон"
  • 75 да де

    0 0 Отговор

    До коментар #69 от "Не знам кой измисли всичко това":

    идеята се позовава на екологията но целта е да не им се пречкат лица от народа , по безопасно е за вождовете
  • 76 Пешо

    2 0 Отговор
    И за какво са еко стикерите като камерите следят номерата. Иначе как щяха да оправдаят вдигането на ГТП тп.
  • 77 Ний ша Ва упрайм

    1 0 Отговор
    на Народа не му дреме за еурупейските изгъзици