Дерогацията за руския петрол, която си извоюва България по времето на правителството на Кирил Петков, продължава да бъде ябълката на раздора в политическите среди. Какво да очакваме… Пред ФАКТИ говори Георги Паничарски, който е член на УС на Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива.
- Г-н Паничарски, темата „Лукойл“ и бъдещето на рафинерията определено е най-интересната в последните дни. Какво очаквате да се случи? Дерогация, цени…
- Дерогацията е хубаво нещо, ако от това има полза за България и хората. Има ли полза… Тук вече въпросът е в работата на държавата за хората. Това нещо не се случва. Вижда ли се ефект от разлика между цената на руския петрол и другите сортове нефт, след това преработката и така до продукта за крайния потребител. Има ли полза за държавата и хората, или тази дерогация е в интерес на една част на фирма?
- На колко по-ниска цена влиза руският петрол в България, защото се появи информация, че трябва да влиза на 60, а влиза на 90 долара за барел - колкото струват и другите сортове?
- Не мога да бъда много точен по този въпрос. Има специалисти, които могат да се произнесат доста по-добре от мен за търгуването на нефтопродуктите. Иначе това лесно може да се види като цени на петролните пазари. Не е лошо да я има тази дерогация, въпросът е държава и хората да получават дивиденти от това нещо.
- Какъв пазарен дял държи „Лукойл“ в доставките на горива в България?
- Делът на „Лукойл“ е близо 80%, а останалите 20% са внос. Ако се стигне до спиране работата на рафинерията – за мен в никакъв случай не трябва да се допуска подобно нещо, това ще причини голям катаклизъм на пазара на горива. От друга страна внос в такива обеми към момента не може да се случи толкова бързо, за да се обезпечи пазарът. Ще се получи един вакуум, а потърпевши ще са всички.
- Когато говорим за останалите 20%, откъде най-много горива се внасят в България?
- От Румъния и Гърция. Но е абсурд да говорим, че с внос може да се покрие такава голяма нужда. Разбира се, това във времето може да се случи, за да се направи някаква компенсация, но това изисква много логистика, транспортни средства, чакане по митници, ако трябва границите всеки ден да минават стотици цистерни. Почти немислимо е. Това е най-лошият вариант за държавата, ако стане така, че да спре рафинерията да работи. Все си мисля, че политиците са трезво мислещи хора и няма да го допуснат.
- При големите играчи в търговията с горива нещата може да са малко по-оптимистични, но малкият търговец на горива какво го чака, ако се случи катаклизъм с рафинерията…
- Когато имаме криза с горива, страдат всички. Тук не става въпрос малък ли си, или голям, дали си търговец, или потребители. Ако имаме криза с горивата, ще има проблем с доставките. Говорим за отлив на клиенти, които и без това не са чак толкова много, когато говорим за малките бензиностанции.
- Ако „Лукойл“ си плати данъците, горивата да се намалят със 73 стотинки. Вие имате ли някаква визия, имате ли информация как точно може да се случи това?
- Това ми е много смешно, когато чух, че може да се намалят горивата със 73 стотинки. И причината е, че това е абсолютно политическо говорене от хора, които не са наясно с материята на бизнеса с горива. Те хвърлят някакви приказки като предизборни обещания и говорят за стотинки… То не е лошо, ако наистина се случи, но въпросът е в това –
защо говориш нещо и го обещаваш, а 20 години преди това не си свършил нищо в тази насока.
Факт е, че при тази рафинерия от приватизацията ѝ досега са минали 20 години. От тях само 1 или 2 години компанията излиза на печалба. И сега хората, които са управлявали преди това 12 години, да ми говорят, че ще раздават 73 стотинки… Някак не е добре. Говорят, че сега ще приберат печалбата на „Лукойл“. Това не е лошо като идея. Но преди това ти 12 години нищо не си направил, а сега се сети, когато дерогацията свършва след една година. На думи всичко е много хубаво, но аз не виждам как ще стане това. Пак казвам, че това е абсолютно политическо говорене и хвърляне на предизборни обещания. Аз лично много се съмнявам, че ще се случат така нещата. Иначе се надявам да го изпълнят, но не вярвам, че ще удържат на думата си. Както обича г-н Борисов да казва – у нас беше ножът и сиренето. И какво… Добре, нека накарат тази компания да си плаща тази данъците и да направят нещо в полза на хората, но се съмнявам.
- Колко се печели от продажбата на горива в една малка бензиностанция?
- Печалбата у нас не е никак големя, ако се сравним с европейски държави. Говорим, че чисто процентно печалбата у нас е по-малка от други страни в ЕС. Средно между 2 и 5% е печалбата от стойността на горивото на колонка. Може да си направите сметка какъв процент е това от 2,80 лева. Маржовете не са големи, но трябва и да се вземе предвид това, че инвестицията, която трябва да направиш, за да го пуснеш бензиностанции, е доста голяма. Бих казал, че маржовете са съвсем нормални за една бързооборотна стока като горивата.
Отидете към основна версия
25 Октомври, 2023 13:10 4 889 35
Георги Паничарски пред ФАКТИ: Намаляването на горивата със 73 стотинки е абсолютно политическо говорене
Ако се стигне до спиране работата на „Лукойл“, това ще причини голям катаклизъм на пазара на горива, казва експертът
Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 22 гласа.