Ще има ли ефект – или ще се окаже дефект, от това, че от 1 декември влиза в сила забрана в центъра на София да влизат коли, които при годишния технически преглед (ГТП) са получили категория 1 на своя стикер. Важно е да се отбележи, че категория 1 от ГТП в България не е равнозначно на екокатегория 1.
Екостикерите
Какво представляват екостикерите, които ни лепят на предното стъкло, когато минем Годишен технически преглед (ГТП).
Те са с 5 категории, .
Забраната
Забраната, която бе приета от Столичния общински съвет, засяга колите от първа категория и те няма да могат да влизат в идеалния център на столицата за времето от 1 декември до 29 февруари.
Според Наредбата за т. нар. нискоемисионни зони глобите са от 50 до 500 лева за първо нарушение. Заради липсата на разяснителна кампания, както и защото системите за автоматичен контрол на зоната не са съвсем готови при първоначално нарушение, шофьорите само ще бъдат предупреждавани, че са извършили нарушение. Ако втори път бъдат хванати в нарушение, вече ще бъдат санкционирани.
Тази година забраната за преминаване със замърсяващи коли важи за т.н. „малък ринг“, който обхваща зоната между бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Ген. Скобелев", ул. "Опълченска" и бул. "Сливница".
Изключения
Изключения от забраната се допускат за собствениците на коли, които живеят в рамките на нискоемисионната зона. Ако те имат стикер за платено паркиране, няма нужда да предприемат други действия, за да могат да влизат в центъра. Ако обаче нямат такъв, трябва да подадат заявление до „Центъра за градска мобилност“, за да бъдат изключени от забраните.
Тук попадат и хората с увреждания
Същото трябва да направят и хората с увреждания, независимо в коя част на града живеят. Те ще могат да преминават през центъра дори и колите им да са от най-замърсяващата категория. Могат да регистрират до 2 автомобила, които да са изключени от забраните.
Ето какво пише в Наредбата:
Чл. 3. (1) Управлението на МПС в зони с ниски емисии на вредни вещества на територията на Столична община се извършва съгласно правилата, установени за определената екологична група, в която попада съответното моторно превозно средство.
(8) Право за преминаване и движение в определените зони с ниски емисии на вредни вещества независимо от екологичната група на МПС имат лицата, притежаващи карта за преференциално паркиране на МПС.
(9) Лицата по ал. 8, които притежават карта за преференциално паркиране на МПС, издадена от Столична община, се включват в електронната база данни служебно, въз основа на регистъра на картите за преференциално паркиране на МПС и подадено заявление по образец съгласно Приложение № 2, в което се посочват до два броя МПС, които правоимащото лице ползва. ЗАЯВЛЕНИЕТО СЕ ПОДАВА НА ХАРТИЕН НОСИТЕЛ ИЛИ ПО ЕЛЕКТРОНЕН ПЪТ ПО РЕДА, ПРЕДВИДЕН В ЗАКОНА ЗА ЕЛЕКТРОННОТО УПРАВЛЕНИЕ ДО "ЦЕНТЪР ЗА ГРАДСКА МОБИЛНОСТ" ЕАД. В заявлението се посочва номерът на картата за паркиране на местата, определени за превозните средства, обслужващи хора с трайни увреждания и използване на улеснения при паркиране и регистрационния номер на автомобила.
(10) На лицата по ал. 8, които притежават карта за преференциално паркиране на МПС, издадена от друга община в Република България или от друга държава -членка на Европейския съюз и валидна на територията на Република България на основание чл. 99а, ал. 3 от Закона за движението по пътищата, се разрешава навлизане, преминаване и движение през зоните с ниски емисии на вредни вещества, след подаване на заявление по реда на ал. 9. Заявление се подава за всеки отделен случай на навлизане, преминаване и движение през зоните с ниски емисии на вредни вещества.
(11) При промяна на декларираните обстоятелства, лицето се задължава в 7-дневен срок да уведоми "Център за градска мобилност" ЕАД.
Какво ще се случва практически
Пример – маршрут №1.
Живея в „Люлин“, но работя в „Младост“. Карам стара кола, която е от категория 1 според ГТП. Обикновено се движа по бул. „Тодор Александров“, ЦУМ, жълтите павета, СУ „Климент охридски“ и стъпвам на бул. „Цариградско шосе“.
От 1 декември няма да мога да мина по този маршрут, а ще трябва да заобиколя (маршрут №2) – или по бул. „Сливница“, или през Петте кьошета (маршрут №3), после по бул. „Патриарх Евтимий“, за да мина пак покрай СУ „Климент охридски“, за да стъпя пак на бул. „Цариградско шосе“.
По първия маршрут се движа за 10 минути.
По втория маршрут се движа за 15-18 минути, защото се заобикаля. И по двата маршрута колата ми е еднакво вредна. Въпросът е по кой маршрут замърсявам по-малко…
Дали някой може да спре въздуха от Петте кьошета да не стигне до бул. „Тодор Александров“… Защото аз съм минал от там?