Last news in Fakti

27 Ноември, 2023 13:13 7 791 55

Дефектът на ефекта - без коли от категория 1 в центъра на София

  • екокатегория-
  • център-
  • софия-
  • забрана-
  • замърсяване-
  • въздух-
  • глоби

ВАЖНО! Какво трябва да направят хората с увреждания, за да могат да влизат в центъра на столицата с по-стари коли

Дефектът на ефекта - без коли от категория 1 в центъра на София - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Ще има ли ефект – или ще се окаже дефект, от това, че от 1 декември влиза в сила забрана в центъра на София да влизат коли, които при годишния технически преглед (ГТП) са получили категория 1 на своя стикер. Важно е да се отбележи, че категория 1 от ГТП в България не е равнозначно на екокатегория 1.

Екостикерите
Какво представляват екостикерите, които ни лепят на предното стъкло, когато минем Годишен технически преглед (ГТП).
Те са с 5 категории, .

Дефектът на ефекта - без коли от категория 1 в центъра на София
Снимка: СБА

Забраната
Забраната, която бе приета от Столичния общински съвет, засяга колите от първа категория и те няма да могат да влизат в идеалния център на столицата за времето от 1 декември до 29 февруари.

Според Наредбата за т. нар. нискоемисионни зони глобите са от 50 до 500 лева за първо нарушение. Заради липсата на разяснителна кампания, както и защото системите за автоматичен контрол на зоната не са съвсем готови при първоначално нарушение, шофьорите само ще бъдат предупреждавани, че са извършили нарушение. Ако втори път бъдат хванати в нарушение, вече ще бъдат санкционирани.

Тази година забраната за преминаване със замърсяващи коли важи за т.н. „малък ринг“, който обхваща зоната между бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Ген. Скобелев", ул. "Опълченска" и бул. "Сливница".

Дефектът на ефекта - без коли от категория 1 в центъра на София
Снимка: Столична община

Изключения
Изключения от забраната се допускат за собствениците на коли, които живеят в рамките на нискоемисионната зона. Ако те имат стикер за платено паркиране, няма нужда да предприемат други действия, за да могат да влизат в центъра. Ако обаче нямат такъв, трябва да подадат заявление до „Центъра за градска мобилност“, за да бъдат изключени от забраните.

Тук попадат и хората с увреждания
Същото трябва да направят и хората с увреждания, независимо в коя част на града живеят. Те ще могат да преминават през центъра дори и колите им да са от най-замърсяващата категория. Могат да регистрират до 2 автомобила, които да са изключени от забраните.

Ето какво пише в Наредбата:
Чл. 3. (1) Управлението на МПС в зони с ниски емисии на вредни вещества на територията на Столична община се извършва съгласно правилата, установени за определената екологична група, в която попада съответното моторно превозно средство.

(8) Право за преминаване и движение в определените зони с ниски емисии на вредни вещества независимо от екологичната група на МПС имат лицата, притежаващи карта за преференциално паркиране на МПС.

(9) Лицата по ал. 8, които притежават карта за преференциално паркиране на МПС, издадена от Столична община, се включват в електронната база данни служебно, въз основа на регистъра на картите за преференциално паркиране на МПС и подадено заявление по образец съгласно Приложение № 2, в което се посочват до два броя МПС, които правоимащото лице ползва. ЗАЯВЛЕНИЕТО СЕ ПОДАВА НА ХАРТИЕН НОСИТЕЛ ИЛИ ПО ЕЛЕКТРОНЕН ПЪТ ПО РЕДА, ПРЕДВИДЕН В ЗАКОНА ЗА ЕЛЕКТРОННОТО УПРАВЛЕНИЕ ДО "ЦЕНТЪР ЗА ГРАДСКА МОБИЛНОСТ" ЕАД. В заявлението се посочва номерът на картата за паркиране на местата, определени за превозните средства, обслужващи хора с трайни увреждания и използване на улеснения при паркиране и регистрационния номер на автомобила.

(10) На лицата по ал. 8, които притежават карта за преференциално паркиране на МПС, издадена от друга община в Република България или от друга държава -членка на Европейския съюз и валидна на територията на Република България на основание чл. 99а, ал. 3 от Закона за движението по пътищата, се разрешава навлизане, преминаване и движение през зоните с ниски емисии на вредни вещества, след подаване на заявление по реда на ал. 9. Заявление се подава за всеки отделен случай на навлизане, преминаване и движение през зоните с ниски емисии на вредни вещества.

(11) При промяна на декларираните обстоятелства, лицето се задължава в 7-дневен срок да уведоми "Център за градска мобилност" ЕАД.

Какво ще се случва практически
Пример – маршрут №1.

Живея в „Люлин“, но работя в „Младост“. Карам стара кола, която е от категория 1 според ГТП. Обикновено се движа по бул. „Тодор Александров“, ЦУМ, жълтите павета, СУ „Климент охридски“ и стъпвам на бул. „Цариградско шосе“.

От 1 декември няма да мога да мина по този маршрут, а ще трябва да заобиколя (маршрут №2) – или по бул. „Сливница“, или през Петте кьошета (маршрут №3), после по бул. „Патриарх Евтимий“, за да мина пак покрай СУ „Климент охридски“, за да стъпя пак на бул. „Цариградско шосе“.

По първия маршрут се движа за 10 минути.
По втория маршрут се движа за 15-18 минути, защото се заобикаля. И по двата маршрута колата ми е еднакво вредна. Въпросът е по кой маршрут замърсявам по-малко…

Дали някой може да спре въздуха от Петте кьошета да не стигне до бул. „Тодор Александров“… Защото аз съм минал от там?


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 30 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Хора помагайте

    17 7 Отговор
    Полицаи ме смачкаха от бой без причина в град Бобов дол днес сутринта! Мирослав Германов

    Коментиран от #9, #11, #20

  • 2 честен ционист

    32 15 Отговор
    Като стане 10лв/л Аи-95 и машините ще станат кът, както през Социализма.

    Коментиран от #6

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Дядя Вова

    36 6 Отговор
    Да дойдат с танковете!
  • 5 Ученика

    86 3 Отговор
    Няма да е зле да се направи забранена зона за достъп от политици...в цяла България!
  • 6 Гого

    29 9 Отговор

    До коментар #2 от "честен ционист":

    10 лева за литър когато заплатите станат по 20к.
  • 7 партизанско внуче фашист

    52 7 Отговор
    ще направя цяла софия пешеходна зона, нали за тва ме избрахте 🎅

    Коментиран от #14, #42

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Даниел

    74 6 Отговор
    За столична община екостандарта се определя според годината на п-во!
    Интересно е какво биха отговорили на въпрос за възрастта на градския транспорт в същия този център?!
    В гетата има поне 59-60хил домакинства ,който се отопляват горейки гуми и парцали,но няма институция която да спре това нещо!
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 ДОНЧО ГОРСКИЯ

    60 3 Отговор
    ГАРАНЦИЯ ЧЕ ЩЕ Е БЕЗ АБСОЛЮТНО НИКАКЪВ ЕФЕКТ
  • 13 мдаа

    73 5 Отговор
    Наредбата освен малоумна е и дискриминационна. Дано някой столичанин се сети да я обжалва в съда. Иначе казано - в прав текст ни се заявява, че центърът е само за тях, простосмъртните нямат работа да го мърсят с мръсните си коли и обувки.

    Коментиран от #48

  • 14 Браво!

    21 5 Отговор

    До коментар #7 от "партизанско внуче фашист":

    Тъкмо някои дебели депутати ще отслабнат.
  • 15 Ето

    23 3 Отговор
    Пичове, вие чували ли сте ветеран статус на кола? Някаква идея да си го добавите в наредбата!?
  • 16 лоша

    1 5 Отговор

    До коментар #8 от "Най хубавото което може да ти се случи":

    А ти защо си още жив?
  • 17 Европейска столица

    25 22 Отговор
    В нормалните държави просто забраняват вноса на автомобили по-стари от 5 години или изобщо на употребявани автомобили, но щом наредбите се пишат от хора с (ментални) увреждания, се получава такива тъпизми. Ако при ГТП автомобилът не покрива еко изискванията, просто се спира от движение до отстраняване на проблема.
  • 18 без кифтета

    23 4 Отговор
    в параламента, башибозуцие..закривайте се!
  • 19 редник

    40 5 Отговор
    Браво на автора!

    Тази напълно недомислена забрана я прие предишния СОС - новият да я отмени!
  • 20 Некой си

    4 3 Отговор

    До коментар #1 от "Хора помагайте":

    Другият път си носи повече пари.По стотачка на калпак.

    Коментиран от #40

  • 21 🇧🇬🇪🇺💯

    11 15 Отговор
    Българската Управа и Правителства са “добри” на Забраната, Забраните, като няма кой да мисли с десет до двадесет и пет години напред?

    Колко по лесно и ефективно би било ако Правителството на Иван Костов преди 25/26 години бе Забранило Вносна Автомобили по стари от десет години но не би, Коми Мутро Мафията и техните Мутро Капиталисти превърнаха България в Сметище за Западни Стари Коли и Дрехи Втора Употреба за Хора Втора Ръка или с други думи, перфектно истински Пари на Българските Граждани са употребени за Изкупуването на Вече Негодна Автомобилна Продукция от Западна Европа, изкупуваме Боклуците на Западна Европа и превърнахме Красивата ни Родина за Сметище за Западняците, но както ена гоуема българска коми мислителка казва, “Всеки Сам си Преценя.”
  • 22 🇧🇬🇪🇺💯

    19 7 Отговор
    Веднъж пуснали Западните Автомобилни Кочини сега ги Забраняват, Кои Сте Вие?
  • 23 Интелект

    25 2 Отговор
    Очаквайте скоро гражданска война, но наистина положението в обичаната ни Татковина е минало границите отдавна на търпимост!
  • 24 🇧🇬🇪🇺💯

    12 7 Отговор
    Справка за Българските Говеда от Парламента и Партийният Дом,
    в Албания има Закон за Забрана на Внос на Автомобили по стари от Десет Години.
  • 25 🇧🇬🇪🇺💯

    21 4 Отговор
    Албанци, Румънци ще дръпнат напред защото тяхните Правителства са Социално Отговорни, докато България е оставена на Българските Коми Мутро Капиталисти които искат да докажат че Капитализмът не работи както бяха заети да доказват 45 години че Комунизмът не работи и така стигаме до думите на известен Български Писател Възрожденец.
  • 26 в страните

    14 2 Отговор
    които наистина искат да разрешат проблема с мръсния въздух от трафика на стари коли, не забраняват, а поощряват и подпомагат.
    Има различни програми, от които човек може да се възползва, пращайки старата си кола за скрап - я ще получи някаква директна финасова помощ при купуването на нова кола, я ще получи значим % отстъпка от цената или някакви мотивиращи данъчни облекчения. Санкционирането идва второ (на принципа, първо моркова, после тоягата) и то след обективна оценка за действителната ефективност на мерките. Ако нещо облекченията не са сработили, т.е. малък е % на възползвалите се, не се обвиняват хората, а се предлагат нови мерки и чак накрая са наказанията. Но това е подход, ако искаш наистина нещо да сработи.
    Нашето, винаге е да мине номера - центъра, ако вятъра е казал да е чист, крайните квартали (където именно живее по-големия процент от гражданите) кучета ги яли. Ама при нашите разстояния, болни ще са всички.
  • 27 Голем смех...

    26 2 Отговор
    Въздухът дето е по целата Земя...той умен въздух и от държави дето се карат 6-таци и 8-смаци по 3 литра и нагоре, ще се разсърди и като минава над Еуропата, ще заобиколи...ей тъй от инат. Ей на и на военните ще се разсърди, дето пуцат и цапат яко наред...и на самальотите ще се разсърди, че брицат из облаците керосин...абе шашава работа. Тоя въздух, голем тарикат, че излезе, че и артист...
  • 28 Шшшшшшш

    40 3 Отговор
    Глоба от 50-500 лв за това ,че си беден и не можеш да си купиш по нова кола.Терор е това,не е дискриминация.
  • 29 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    22 2 Отговор
    Да разделят басейните на
    "Сектор запикаещи"
    и
    "Сектор за НЕпикаещи"
    ‼️‼️‼️
  • 30 Край

    11 15 Отговор
    Това е изключително плах опит да се управлява града. Реално 2/3 от колите нямат място в него. Неизправни без катализатори и филтри без място за паркиране пречещи на хората и градския транспорт.
  • 31 Миро

    25 3 Отговор
    Наредбата е дискриминационна. По критерий богатство. Който има пари, ще си купи нова кола. Предполага схеми на заобикаляне. Далеч по ефективна ще е по уседналост. Но тогава Асенчо ще трябва да ходи пеш. Жална му майка, като го срещна!

    Коментиран от #39

  • 32 Мухаа,хаа!

    17 1 Отговор
    През Виена,за да стигнем до Цуцурлево.! Само уродлив мозък,може да сътвори подобна глупост.Но глупост,която освен ежедневните трудности( увиличен трафик,за заобикаляне), задръствания,но и чисто финасови загуби.Тук става дума за хиляди автомобили ежегодно.Единствено доволни ще са бензинджиите.А дали не е някава" Завера" между бившите от СО и веригите за гориво? Странно,но точно са фиксирали най натоварения сезон- зимата. По един литър увеличен разход на гориво,на автомобил дневно, изведнъж ще се окажат десетки тонове скок в продажбите за ден
  • 33 Българин

    22 2 Отговор
    Аз имам Вартбург, значи ли че няма да позволят на старото вартбурджини да поупуши жълтите павета в София.Това си е определено репресия към моята кола и към мен.Това ли е демокрацията на агент Васил ?
  • 34 дом

    2 22 Отговор
    До ЕКО 3 влл. всичко трябва да бъде забранено за центъра на ВСЕКИ ГРАД.
  • 35 Айде Република на младостта

    8 1 Отговор
    Младост Младост ти за старото си радост Старост нерадост
  • 36 То като има имверсия

    14 0 Отговор
    Нема значение в коя зона живееш и какъв ти е автомобила
  • 37 поглед

    11 2 Отговор
    Голям филм. Засегнатите коли вече са музейни експонати, по пътищата може да ги откриете на други места, но не и в центъра на София. Дали изобщо влиза и една такава в целия малък ринг. Цялото това ако представлява някаква стъпка към нещо съществено и предстоят ограничения и на други категории- о.к. Но ако не- то е чиста проба продукт от нищоправене и импотентност на някакви решения. Измислици.
    От екокат. 2 и по-големи е пълно с брички без катализатори и реално замърсяващи, но те ще се движат през зимата. А тях ги има много повече.
  • 38 БСП на Бунището

    16 1 Отговор
    Точно в този център на София комините на старите кооперации и къщи бълват дим и сажди от дърва и въглища в печки за отопление и камини...Вгледайте се малко по покривите и ще видите кой и как замърсява въздуха...
  • 39 Край

    0 9 Отговор

    До коментар #31 от "Миро":

    Давай по-смело Терзиев. Така тоя занемарен град няма да го подреди. В София общината направи доста последните години - това което не прави е да ИЗИСКВА от гражданите и да им налага цивилизовано поведение. Вади кочана с големите глоби и ги научи на ред. След 3 г. ще им хареса и повече никога няма да искат да се върнат назад.
  • 40 Баш Некой си

    0 2 Отговор

    До коментар #20 от "Некой си":

    Аве, ти не можа ли да бъдеш малко по-изобретателен и да си измислиш НИК ?!
  • 41 БгТопИдиот🇧🇬

    5 0 Отговор
    Ми моята е произведена края на миналия век и е 3-та категория.

    Нема да ви одя в центрото !
  • 42 Не е така

    6 0 Отговор

    До коментар #7 от "партизанско внуче фашист":

    Това го измисли бабата на БСП Фандъкова. Гениално, нали.
  • 43 Васил

    1 9 Отговор
    Да бяха спрели дизелите почти 80% от бусовете и колите са с избушени катализатори и DPF

    Коментиран от #49, #51, #52

  • 44 Име

    9 0 Отговор
    Пак направено, но недоправено! Положението е същото като с паркирането! Недомислица след недомислица.
  • 45 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    10 1 Отговор
    Не съм примрял да влизам с кола в идеалният център,но......макар и стара макар и Съветска "Машенка" е много по чиста от повечето нови коли.Тя харчи хубав бензин,хубаво масло и антифриз.Всичко и е ОК и това,което излиза от ауспуха и е бял дим.Не преглед няма проблеми,ноо е на 35-36г и автоматично попада под санкции...Защо???
  • 46 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    10 2 Отговор
    Един Вулкан изхвърля с много милиони пъти повече мръсотия във въздуха,но досега на тези не им е дошла идея да "ЗАБРАНЯТ" изригването на вулканите....
  • 47 Хихата

    3 8 Отговор
    Примерът е изключително неподходящ! От Люлин до Младост с метро се стига за ок. 30 мин и то от крайните станции. С таралясника със сигурност отнема повече в натоварените часове. Една от целите за въвеждане на подобни ограничения е, да се накарат дебелог.зите "автомобилисти" да слязат от таралясниците и да се научат да използват градския транспорт. Хе4м ще се поразмърдат, хем няма да замърсяват.

    Коментиран от #55

  • 48 Анонимен

    7 0 Отговор

    До коментар #13 от "мдаа":

    Абсолютно. Спомняте ли си с какви аргументи, еднокнижника вдигна данъците в центъра, а наследилата го учителката направи зелени, сини и пембени зони? Това сега е поредния епизод от сагата.
  • 49 Ветеран от Протеста

    15 0 Отговор

    До коментар #43 от "Васил":

    Най - голямо замърсяване на въздуха с " прахови частици" регистрираха в София ,когато Бойко затвори държавата първия път с Ковид19 и по улиците нямаше нито една кола....Всички бяха силно Озадачени....А от квартала на Ромка Григорова и Факултето се носеше дим от изгоряли гуми на талази...Дизела е виновен...Нали така бе...
  • 50 Емо

    3 0 Отговор
    Могат да спрат въздуха да се движи само тъпанарите от общинския съвет от ГЕРБ и другите, които гласуваха тая простотия. Аз не смятам да я спазвам.
  • 51 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 52 Емо

    2 1 Отговор

    До коментар #43 от "Васил":

    Враждебността към дизелите не е оправдана. В бензиновите двигатели се образуват поради неравномерното горене се образуват вредни азотни окиси, въглероден окис, устойчиви въглеводороди, прекиси и хидропрекиси. Натрупването на последните до критични стойности води до неконтролируемо детонационно горене. затова един от методите за по-чисто бензиново горене е повишаване на октановото число на горивото, но и оскъпяването му. Регулирането на съотношението на сместа "въздух-бензин" единствено чрез дроселовата клапа се явява и източник на значителни загуби на енергия при режим на частично натоварване.
    Вследствие на горенето при дизеловия двигател се образуват сажди и азотни окиси, но има по-високо КПД, тъй като горенето се регулира единствено чрез количеството подавано гориво. Възможо е предимствата на двата вида двигатели да се комбинират в двигателите от тип HCCI - „Homogeneous Charge Compression Ignition Engines” или „двигатели с хомогенна смес и самозапалване на горивото”. става дума за своеобразен хибрид между принципите на работа на бензиновия и дизеловия двигател. В горивните камери на HCCI постъпва добре хомогенизирана смес по примера на бензиновите двигатели, но нейното самовъзпламеняване протича под въздействие на топлината от сгъстяването. Новият тип двигател не се нуждае и от дроселова клапа, тъй като може да работи с бедни смеси. Принципът на работа предполага едновременно възпламеняване на сместа в целия обем на цилиндъра без равномерно движещ се п
  • 53 Гошо еколога

    1 0 Отговор
    То защото въздуха стои си стои само на центъра и има невидима преграда която пречи да бъде замърсяван от съседния райони... Ама нали и на запад е така, трябва да се усвоят малко европарички
  • 54 В този ЕС

    0 0 Отговор
    само дискриминация, едни коли които при годишния технически преглед (ГТП) са получили измислена категория 1 на своя стикер не могат да влизат, но други могат.
  • 55 Лазо

    1 0 Отговор

    До коментар #47 от "Хихата":

    Докато са цените на билетите 1.60 лв. това няма да стане по икономически причини. За 20 км кола с газова уредба ще изразходи да речем 2.5 л. газ, най много 3 - става 3.60 лв, а два билета са 3.20 лв. Обаче, разликата е в детайлите. Докато се връщаш от работа може да спреш тук там и да си свършиш някоя друга работа, да напазаруваш, да вземеш детето от градина или училище и т.н. А с метрото, след всяко слизане още по един билет 1.60 лв. Идеята не е като робот от къщи на работа и обратно. Има и места в София, до които няма удобен транспорт или се налага 2-3 км пеша да ходиш, да висиш по спирки на минусовата температура през зимата, ами не, благодаря, като ученик достатъчно съм висял по спирки, без да мога да се кача на претъпканите трамваи. Автомобилът няма алтернатива. Който иска, да даде пример как се пътува зимата с колело, мотопед и скутер на работа и обратно.