Ще има ли ефект – или ще се окаже дефект, от това, че от 1 декември влиза в сила забрана в центъра на София да влизат коли, които при годишния технически преглед (ГТП) са получили категория 1 на своя стикер. Важно е да се отбележи, че категория 1 от ГТП в България не е равнозначно на екокатегория 1.
Екостикерите
Какво представляват екостикерите, които ни лепят на предното стъкло, когато минем Годишен технически преглед (ГТП).
Те са с 5 категории, .
Забраната
Забраната, която бе приета от Столичния общински съвет, засяга колите от първа категория и те няма да могат да влизат в идеалния център на столицата за времето от 1 декември до 29 февруари.
Според Наредбата за т. нар. нискоемисионни зони глобите са от 50 до 500 лева за първо нарушение. Заради липсата на разяснителна кампания, както и защото системите за автоматичен контрол на зоната не са съвсем готови при първоначално нарушение, шофьорите само ще бъдат предупреждавани, че са извършили нарушение. Ако втори път бъдат хванати в нарушение, вече ще бъдат санкционирани.
Тази година забраната за преминаване със замърсяващи коли важи за т.н. „малък ринг“, който обхваща зоната между бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Ген. Скобелев", ул. "Опълченска" и бул. "Сливница".
Изключения
Изключения от забраната се допускат за собствениците на коли, които живеят в рамките на нискоемисионната зона. Ако те имат стикер за платено паркиране, няма нужда да предприемат други действия, за да могат да влизат в центъра. Ако обаче нямат такъв, трябва да подадат заявление до „Центъра за градска мобилност“, за да бъдат изключени от забраните.
Тук попадат и хората с увреждания
Същото трябва да направят и хората с увреждания, независимо в коя част на града живеят. Те ще могат да преминават през центъра дори и колите им да са от най-замърсяващата категория. Могат да регистрират до 2 автомобила, които да са изключени от забраните.
Ето какво пише в Наредбата:
Чл. 3. (1) Управлението на МПС в зони с ниски емисии на вредни вещества на територията на Столична община се извършва съгласно правилата, установени за определената екологична група, в която попада съответното моторно превозно средство.
(8) Право за преминаване и движение в определените зони с ниски емисии на вредни вещества независимо от екологичната група на МПС имат лицата, притежаващи карта за преференциално паркиране на МПС.
(9) Лицата по ал. 8, които притежават карта за преференциално паркиране на МПС, издадена от Столична община, се включват в електронната база данни служебно, въз основа на регистъра на картите за преференциално паркиране на МПС и подадено заявление по образец съгласно Приложение № 2, в което се посочват до два броя МПС, които правоимащото лице ползва. ЗАЯВЛЕНИЕТО СЕ ПОДАВА НА ХАРТИЕН НОСИТЕЛ ИЛИ ПО ЕЛЕКТРОНЕН ПЪТ ПО РЕДА, ПРЕДВИДЕН В ЗАКОНА ЗА ЕЛЕКТРОННОТО УПРАВЛЕНИЕ ДО "ЦЕНТЪР ЗА ГРАДСКА МОБИЛНОСТ" ЕАД. В заявлението се посочва номерът на картата за паркиране на местата, определени за превозните средства, обслужващи хора с трайни увреждания и използване на улеснения при паркиране и регистрационния номер на автомобила.
(10) На лицата по ал. 8, които притежават карта за преференциално паркиране на МПС, издадена от друга община в Република България или от друга държава -членка на Европейския съюз и валидна на територията на Република България на основание чл. 99а, ал. 3 от Закона за движението по пътищата, се разрешава навлизане, преминаване и движение през зоните с ниски емисии на вредни вещества, след подаване на заявление по реда на ал. 9. Заявление се подава за всеки отделен случай на навлизане, преминаване и движение през зоните с ниски емисии на вредни вещества.
(11) При промяна на декларираните обстоятелства, лицето се задължава в 7-дневен срок да уведоми "Център за градска мобилност" ЕАД.
Какво ще се случва практически
Пример – маршрут №1.
Живея в „Люлин“, но работя в „Младост“. Карам стара кола, която е от категория 1 според ГТП. Обикновено се движа по бул. „Тодор Александров“, ЦУМ, жълтите павета, СУ „Климент охридски“ и стъпвам на бул. „Цариградско шосе“.
От 1 декември няма да мога да мина по този маршрут, а ще трябва да заобиколя (маршрут №2) – или по бул. „Сливница“, или през Петте кьошета (маршрут №3), после по бул. „Патриарх Евтимий“, за да мина пак покрай СУ „Климент охридски“, за да стъпя пак на бул. „Цариградско шосе“.
По първия маршрут се движа за 10 минути.
По втория маршрут се движа за 15-18 минути, защото се заобикаля. И по двата маршрута колата ми е еднакво вредна. Въпросът е по кой маршрут замърсявам по-малко…
Дали някой може да спре въздуха от Петте кьошета да не стигне до бул. „Тодор Александров“… Защото аз съм минал от там?
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Хора помагайте
Коментиран от #9, #11, #20
13:15 27.11.2023
2 честен ционист
Коментиран от #6
13:17 27.11.2023
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Дядя Вова
13:18 27.11.2023
5 Ученика
13:19 27.11.2023
6 Гого
До коментар #2 от "честен ционист":
10 лева за литър когато заплатите станат по 20к.13:20 27.11.2023
7 партизанско внуче фашист
Коментиран от #14, #42
13:21 27.11.2023
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Даниел
Интересно е какво биха отговорили на въпрос за възрастта на градския транспорт в същия този център?!
В гетата има поне 59-60хил домакинства ,който се отопляват горейки гуми и парцали,но няма институция която да спре това нещо!
13:25 27.11.2023
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 ДОНЧО ГОРСКИЯ
13:27 27.11.2023
13 мдаа
Коментиран от #48
13:32 27.11.2023
14 Браво!
До коментар #7 от "партизанско внуче фашист":
Тъкмо някои дебели депутати ще отслабнат.13:37 27.11.2023
15 Ето
13:38 27.11.2023
16 лоша
До коментар #8 от "Най хубавото което може да ти се случи":
А ти защо си още жив?13:38 27.11.2023
17 Европейска столица
13:46 27.11.2023
18 без кифтета
13:49 27.11.2023
19 редник
Тази напълно недомислена забрана я прие предишния СОС - новият да я отмени!
13:51 27.11.2023
20 Некой си
До коментар #1 от "Хора помагайте":
Другият път си носи повече пари.По стотачка на калпак.Коментиран от #40
13:58 27.11.2023
21 🇧🇬🇪🇺💯
Колко по лесно и ефективно би било ако Правителството на Иван Костов преди 25/26 години бе Забранило Вносна Автомобили по стари от десет години но не би, Коми Мутро Мафията и техните Мутро Капиталисти превърнаха България в Сметище за Западни Стари Коли и Дрехи Втора Употреба за Хора Втора Ръка или с други думи, перфектно истински Пари на Българските Граждани са употребени за Изкупуването на Вече Негодна Автомобилна Продукция от Западна Европа, изкупуваме Боклуците на Западна Европа и превърнахме Красивата ни Родина за Сметище за Западняците, но както ена гоуема българска коми мислителка казва, “Всеки Сам си Преценя.”
14:08 27.11.2023
22 🇧🇬🇪🇺💯
14:11 27.11.2023
23 Интелект
14:15 27.11.2023
24 🇧🇬🇪🇺💯
в Албания има Закон за Забрана на Внос на Автомобили по стари от Десет Години.
14:16 27.11.2023
25 🇧🇬🇪🇺💯
14:23 27.11.2023
26 в страните
Има различни програми, от които човек може да се възползва, пращайки старата си кола за скрап - я ще получи някаква директна финасова помощ при купуването на нова кола, я ще получи значим % отстъпка от цената или някакви мотивиращи данъчни облекчения. Санкционирането идва второ (на принципа, първо моркова, после тоягата) и то след обективна оценка за действителната ефективност на мерките. Ако нещо облекченията не са сработили, т.е. малък е % на възползвалите се, не се обвиняват хората, а се предлагат нови мерки и чак накрая са наказанията. Но това е подход, ако искаш наистина нещо да сработи.
Нашето, винаге е да мине номера - центъра, ако вятъра е казал да е чист, крайните квартали (където именно живее по-големия процент от гражданите) кучета ги яли. Ама при нашите разстояния, болни ще са всички.
14:27 27.11.2023
27 Голем смех...
14:32 27.11.2023
28 Шшшшшшш
14:36 27.11.2023
29 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
"Сектор запикаещи"
и
"Сектор за НЕпикаещи"
‼️‼️‼️
14:38 27.11.2023
30 Край
14:47 27.11.2023
31 Миро
Коментиран от #39
14:54 27.11.2023
32 Мухаа,хаа!
15:01 27.11.2023
33 Българин
15:18 27.11.2023
34 дом
15:26 27.11.2023
35 Айде Република на младостта
15:29 27.11.2023
36 То като има имверсия
15:32 27.11.2023
37 поглед
От екокат. 2 и по-големи е пълно с брички без катализатори и реално замърсяващи, но те ще се движат през зимата. А тях ги има много повече.
15:57 27.11.2023
38 БСП на Бунището
16:07 27.11.2023
39 Край
До коментар #31 от "Миро":
Давай по-смело Терзиев. Така тоя занемарен град няма да го подреди. В София общината направи доста последните години - това което не прави е да ИЗИСКВА от гражданите и да им налага цивилизовано поведение. Вади кочана с големите глоби и ги научи на ред. След 3 г. ще им хареса и повече никога няма да искат да се върнат назад.16:09 27.11.2023
40 Баш Некой си
До коментар #20 от "Некой си":
Аве, ти не можа ли да бъдеш малко по-изобретателен и да си измислиш НИК ?!16:15 27.11.2023
41 БгТопИдиот🇧🇬
Нема да ви одя в центрото !
16:18 27.11.2023
42 Не е така
До коментар #7 от "партизанско внуче фашист":
Това го измисли бабата на БСП Фандъкова. Гениално, нали.16:35 27.11.2023
43 Васил
Коментиран от #49, #51, #52
16:42 27.11.2023
44 Име
16:58 27.11.2023
45 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
17:13 27.11.2023
46 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
17:18 27.11.2023
47 Хихата
Коментиран от #55
17:37 27.11.2023
48 Анонимен
До коментар #13 от "мдаа":
Абсолютно. Спомняте ли си с какви аргументи, еднокнижника вдигна данъците в центъра, а наследилата го учителката направи зелени, сини и пембени зони? Това сега е поредния епизод от сагата.18:06 27.11.2023
49 Ветеран от Протеста
До коментар #43 от "Васил":
Най - голямо замърсяване на въздуха с " прахови частици" регистрираха в София ,когато Бойко затвори държавата първия път с Ковид19 и по улиците нямаше нито една кола....Всички бяха силно Озадачени....А от квартала на Ромка Григорова и Факултето се носеше дим от изгоряли гуми на талази...Дизела е виновен...Нали така бе...18:42 27.11.2023
50 Емо
01:09 28.11.2023
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Емо
До коментар #43 от "Васил":
Враждебността към дизелите не е оправдана. В бензиновите двигатели се образуват поради неравномерното горене се образуват вредни азотни окиси, въглероден окис, устойчиви въглеводороди, прекиси и хидропрекиси. Натрупването на последните до критични стойности води до неконтролируемо детонационно горене. затова един от методите за по-чисто бензиново горене е повишаване на октановото число на горивото, но и оскъпяването му. Регулирането на съотношението на сместа "въздух-бензин" единствено чрез дроселовата клапа се явява и източник на значителни загуби на енергия при режим на частично натоварване.Вследствие на горенето при дизеловия двигател се образуват сажди и азотни окиси, но има по-високо КПД, тъй като горенето се регулира единствено чрез количеството подавано гориво. Възможо е предимствата на двата вида двигатели да се комбинират в двигателите от тип HCCI - „Homogeneous Charge Compression Ignition Engines” или „двигатели с хомогенна смес и самозапалване на горивото”. става дума за своеобразен хибрид между принципите на работа на бензиновия и дизеловия двигател. В горивните камери на HCCI постъпва добре хомогенизирана смес по примера на бензиновите двигатели, но нейното самовъзпламеняване протича под въздействие на топлината от сгъстяването. Новият тип двигател не се нуждае и от дроселова клапа, тъй като може да работи с бедни смеси. Принципът на работа предполага едновременно възпламеняване на сместа в целия обем на цилиндъра без равномерно движещ се п
02:01 28.11.2023
53 Гошо еколога
14:08 29.11.2023
54 В този ЕС
16:22 09.12.2023
55 Лазо
До коментар #47 от "Хихата":
Докато са цените на билетите 1.60 лв. това няма да стане по икономически причини. За 20 км кола с газова уредба ще изразходи да речем 2.5 л. газ, най много 3 - става 3.60 лв, а два билета са 3.20 лв. Обаче, разликата е в детайлите. Докато се връщаш от работа може да спреш тук там и да си свършиш някоя друга работа, да напазаруваш, да вземеш детето от градина или училище и т.н. А с метрото, след всяко слизане още по един билет 1.60 лв. Идеята не е като робот от къщи на работа и обратно. Има и места в София, до които няма удобен транспорт или се налага 2-3 км пеша да ходиш, да висиш по спирки на минусовата температура през зимата, ами не, благодаря, като ученик достатъчно съм висял по спирки, без да мога да се кача на претъпканите трамваи. Автомобилът няма алтернатива. Който иска, да даде пример как се пътува зимата с колело, мотопед и скутер на работа и обратно.19:03 09.12.2023