Отидете към основна версия

1 750 6

Германия: Когато роботи те обслужват в хотела и ресторанта

  • изкуствен интелект-
  • германия-
  • хотели-
  • роботи-
  • работа-
  • ресторант

В хотелите и ресторантите на Германия се усеща остър недостиг на персонал

Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Гостите на хотела Ерика и Райнхард Пуш отначало не разбрали за какво става дума: "Първоначално бяхме малко уплашени, когато видяхме робота за пръв път. Но той върши страхотна работа и знае как да се движи", казва Райнхард Пуш.

В момента в германския хотел се използват два робота. Бела и Лоте обикновено пренасят съдове. Двете машини помагат в почистването и сервирането. Могат да носят товар до 40 килограма, да разпределят съдовете по масите и да ги връщат обратно в кухнята. Хотелиерът Йозеф Нидер споделя, че програмирането на роботите е отнело само един ден.

Персоналът харесва роботите

"Една чиния с храна тежи почти 1,5 килограма. Персоналът ги разнася по цял ден, а после всички се оплакват от болки в гърба", казва Нидер.

Някои фирми,които страдат от недостиг на работна ръка, вече успешно използват роботи. Въпреки това Асоциацията на германските хотелиери и ресторантьори DEHOGA все още не е забелязала това да се превръща в обща тенденция в бранша. "Днес повече от всякога в хотелиерството е важно да се работи ефективно, да се използват разумно ресурсите, както и да се оптимизират процесите. В момента обаче роботите все още изискват сравнително високи инвестиции, които далеч не се изплащат за всички", казва Сандра Варден, експерт по трудовия пазар и управляващ директор на DEHOGA.

Важно е, че роботите могат да облекчат служителите за определени задачи. Те обаче не могат да ги заместят изцяло. В сферата на обслужването особено важен си остава личният контакт с клиентите.

Ерика Пуш също остава скептична: "Ако това е развитието и занапред ще бъдем обслужвани само от роботи, никак няма ми харесва, защото се губи човешкият контакт", казва тя пред АРД.

"Сега имаме повече време"

Йозеф Нидер изтъква обаче и положителните страни на роботизацията: "Сега персоналът разполага с повече време, тъй като е освободен от някои рутинни задължения. Това всъщност подобрява общуването с гостите", казва той. Нидер смята да използва роботите, за да се справи с недостига на квалифицирани работници, който му създава проблеми.

Хотелиерският бизнес е свързан с особено интензивен труд. А демографските промени в Германия означават, че осигуряването на квалифицирана работна ръка ще остане постоянно предизвикателство, предупреждават от браншовата организация DEHOGA. "Фирмите полагат огромни усилия да набират, обучават и задържат служители, както и да оптимизират по-нататък трудовите процеси. В днешния свят това, разбира се, включва дигитализацията и автоматизацията", казва Сандра Варден. Роботите са част от това развитие. Те могат да опростят и ускорят процесите, както и да облекчат служителите от извършването на рутинните задачи.

Струва ли си инвестицията?

Роботите могат да се използват в кухнята или в обслужването на клиентите. В момента се обмисля и употреба на кухненски роботи за приготвянето на някои сравнително прости и стандартизирани ястия като спагети. От браншовата организация предполагат, че манипулациите, които ще могат да бъдат извършвани от роботите занапред, ще стават все по-сложни.

Хотелиерът Йозеф Нидер е инвестирал около 17 000 евро за един робот. Той е доволен от инвестицията си. "Човек свиква с роботите бързо, защото те икономисват огромно количество труд на персонала. Самият аз преди три месеца не можех да си го представя. Но след това видяхме как ги използва един колега, а той беше наистина впечатлен", разказва Нидер. Хотелиерът сега иска да инвестира и в още роботи – например за почистването на стаите. А върху терасата на ресторанта ще бъде нанесена нова настилка, за да могат Бела и Лоте да се придвижват и там.

Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 3 гласа.

Свързани новини