Отидете към основна версия

2 152 48

Битка за умове. Как „сивият кардинал“ на кремълската пропаганда разпространява дезинформация за Украйна

  • украйна-
  • русия-
  • война-
  • инфорация
Снимка: ЕРА/БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Русия води война срещу Украйна в горите на Харковска област, степите на Херсон и сред руините на Донбас. Но районът на военните действия не се ограничава само до източната и южната част на Украйна. Във войната си срещу украинците руснаците използват не само ракети и управляеми бомби, танкове и артилерия.

За Кремъл информационният фронт е не по-малко важен, а за борбата се отделят луди пари. Проектобюджетът за 2025 г. предвижда 137,2 милиарда рубли (1,42 млрд. USD) за държавна пропаганда. В сравнение с 2024 г. медийните разходи ще се увеличат с 15,9 милиарда рубли или 13%, а общият им обем ще надхвърли годишните бюджети на средните руски региони (например 135 милиарда рубли в Калининградска област, 110 милиарда рубли в Пермска област).

Москва се стреми да дискредитира украинското военно-политическо ръководство в очите на руснаците и международната общност, да подкопае доверието на западните, африканските, латиноамериканските и азиатските лидери, да раздели украинския елит и да деморализира украинците.

Според информация, получена от анонимни осведомени източници, запознати с руската хибридна дейност в чужбина, има активизиране на руски информационни операции, насочени към дискредитиране на президента на Украйна, ръководството на канцеларията на президента на Украйна и други представители на военнополитическото ръководство на Украйна. На фона на провала на т.нар. „СВО - специална военна операция“ да постигне целите си на бойното поле, пропагандната машина на Руската федерация под ръководството на Сергей Кириенко в близко бъдеще планира да започне мащабна антиукраинска информационна кампания за фабрикуване и разпространение на манипулативни послания и откровени лъжи за достойнството му. и желанието да се борим до последния украинец“, „толерантност към нацизма“ и „подкрепа за международния тероризъм“, „тотална корупция в правителството“, „неефективно използване на западната помощ“ и т.н.

Вече днес в някои медии можем да наблюдаваме появата на публикации, които играят в ръцете на руската пропаганда, което показва, че Русия започва да измерва реакцията на целевата аудитория към определен разказ, за ​​да определи най-реакционните теми.

Прогнозите са, че кампанията ще достигне кулминацията си в навечерието на встъпването в длъжност на Доналд Тръмп и още няколко месеца след това. Активизирането на пропагандните усилия се свързва с опит да се предотврати установяването на конструктивен диалог между Украйна и новата администрация на президента на САЩ, за да се предотврати прекратяването на войната при неизгодни за Русия условия.

Плановете на Кремъл включват използването на възможностите му, заобиколен от опозиционни украински политици, експерти и журналисти, за да провокира изявления, критични към Владимир Зеленски и неговия екип, които ще звучат в унисон с наративите на руската пропаганда, ще внесат раздор в украинското общество и ще дадат възможност за руска пропаганда на западни медии по темата за „политическа криза“ в Украйна.

В същото време не е изключен сценарий, при който руските спецслужби могат да прибегнат до радикални действия, включително извършване на опити за убийство на опозиционери в Украйна, чиято цел е да провокират и подтикнат украинското общество към протестни действия.

Основната цел на руските информационно-психологически операции е да се създаде образ на украинското ръководство като некомпетентно, корумпирано и неспособно да управлява ефективно. може да изчезне напълно”, „Зеленски купи хотел в Куршевел за 88 млн. EUR”, „синът на бившия шеф на украинското външно министерство се сдоби с железния трон от „Игра на тронове”...

Най-високите нива на руските власти, към които е насочено управлението на дезинформационните дейности на Кремъл в чуждестранното информационно пространство, бяха подробно проучени от The Wasington Post още през февруари 2024 г.

Според The ​​Washington Post главният куратор на подобни кампании е първият заместник-ръководител на администрацията на руския президент Сергей Кириенко, който е близък до Владимир Путин. Под негово ръководство всъщност бяха създадени две групи за дезинформация.

Кампанията, насочена към дестабилизиране на ситуацията вътре в Украйна, се оглавява от един от най-близките съратници на Кириенко, ръководителят на Администрацията на руския президент за наблюдение и анализ на социалните процеси Александър Харичев, а групата, насочена към подкопаване на подкрепата за Украйна в западните страни, се оглавява от ръководителя на Администрацията на руския президент за информационно развитие - комуникационни технологии и комуникационна инфраструктура Татяна Матвеева.

Освен посочените лица, АНО „Диалог“, „Студия Артемий Лебедев“, отделни руски специалисти IPSO, медийни специалисти, PR специалисти и проправителствени блогъри.

"Диалог” е структура, създадена през 2019 г. официално, за да ускори разрешаването на проблемите, с които хората се обръщат към властите. В действителност тя се занимава с производството и разпространението на фалшиви новини и дезинформация за агресивната война на Русия срещу Украйна, за да подкрепи пропагандата на Кремъл, и също така отговаря за поддържането на акаунти на много руски държавни агенции, общински образователни институции и пропагандисти (за например В. Соловьов) в социалните мрежи.

След коварното пълномащабно нахлуване през 2022 г. "Диалог" започна да анализира как социалните мрежи реагират на новини, свързани с войната, а също така изготвя препоръки за руското Министерство на отбраната как да реагира на събития от голям мащаб.

АНО „Диалог“ е отговорен за разпространението на много фалшификати, по-специално, че украинските военни уж са започнали да продават своите награди на eBay, за швейцарските недвижими имоти на високопоставени украински служители, за „унизителни“ свободни позиции, които се предлагат на украинци бежанци в Полша, че уж в Украйна е започнала мобилизация на жени, че на украинската армия им дават хапчета за повишаване на агресията и т.н. Между другото, „Диалог“ участва и в разпространението на публикации, критикуващи шефа на ПИК „Вагнер“ Евгений Пригожин, който беше в конфликт с руското министерство на отбраната.

На 28 юли 2023 г. АНО „Диалог“ беше включено в списъка със санкции от страните от ЕС за разпространение на дезинформация и пропаганда в подкрепа на войната на Русия срещу Украйна. На 4 септември 2024 г. АНО "Диалог" и неговият лидер Владимир Табак бяха включени в списъка със санкции на САЩ за „вредно влияние“ върху президентските избори през 2024 г.

Самият Владимир Табак стана известен през 2010 г., след издаването на скандален календар със снимки на студенти от Московския държавен университет по бельо, посветен на 58-ата годишнина на Владимир Путин. След това става активен участник в проектите на тогавашния заместник-ръководител на администрацията на руския президент Владислав Сурков. След оставката му ролята на покровител на Табак беше поета от Сергей Кириенко, първият заместник-ръководител на администрацията на РФ. Именно при Кириенко Табак оглави "Диалог".

По-несигурна е ролята на студиото „Артемий Лебедев“ в кампанията за дискредитиране на Украйна. На теория творческите агенции на Лебедев участват в създаването на текстове и визуални продукти, които придружават информационния компонент.

Самият Лебедев си спечели репутацията на най-известния уеб дизайнер и главния трол на руския интернет. Въпреки това, с анексирането на Крим и пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна, неговата реторика става все по-синхронизирана с руската пропагандна машина.

Обвинението, че студиото на Артемий Лебедев крие големи държавни поръчки, в допълнение към многобройните договори за ребрандиране на руски градове, московското метро или Руската национална гвардия, беше отправено към дизайнера от Алексей Навални.

Лебедев е и основател на агенцията за онлайн реклама Reklama.ru, а от октомври 2023 г. директор по дизайна на социалната мрежа VKontakte, където се твърди, че отговаря за „управлението на дизайна на продуктите на социалните мрежи и разработването на подходи за работа върху потребителски интерфейси ”, а също така развива „обща визия за дизайна на социалната мрежа”.

След назначаването във ВКонтакте, който отдавна се е превърнал в държавен актив, изцяло контролиран от ФСБ на Руската федерация, се появиха слухове, че хората, взели решението за назначаването на Лебедев, са на по-високи позиции от генералния директор на холдинга VK Владимир Кириенко (син на първия заместник-председател на администрацията на Руската федерация Сергей Кириенко) и 29-летния ръководител на социалната мрежа "VK" Степан Ковалчук.

Лебедев активно подкрепя Путин и войната, която той започна срещу Украйна. Многократно е пътувал до окупирания от Русия Крим и до териториите на Донбас, неконтролирани от украинските власти.

През 2020 г. Артемий участва в заснемането на пропаганден видеоклип за поправките в руската конституция за телевизионния канал RT, а от юли 2021 г. става водещ на тази пропагандна медия.

Очевидно работата на Лебедев за администрацията на президента на Руската федерация не се ограничава само до обществената му дейност. Още през 2020 г. той получи медала на Ордена за заслуги към Отечеството 2-ра степен за заслугите му при формирането и развитието на руския сегмент на информационната и телекомуникационна мрежа Интернет.

В опит да постигнат целта си Кремъл и руските пропагандисти използват няколко метода за работа със статиите на международните медии. Първо, те изваждат фрази от контекста. коментарът преминава в откровени обвинения. Четвърто, измислят. фалшификати, базирани на реални западни публикации.

В света, създаден от руските пропагандисти, материалите на Foreign Policy за изтощението на Украйна от войната се представят като призив от страна на Запада към украинското ръководство да спре „безсмислената война“. Публикациите на Newsweek за липсата на кадри изглеждат като „желание за битка до последния украинец.” корупцията в Украйна се превръща в „доказателство“ за необходимостта да се спре подкрепата на Украйна.

През декември 2022 г. The Washington Post публикува анализ на предизвикателствата пред Зеленски, по-специално вътрешните дискусии относно продължителността на войната.

Владимир Ростоцкий
руски политолог

Поставете оценка:
Оценка 2.5 от 56 гласа.

Свързани новини