Отидете към основна версия

9 354 17

Как безплатните зарядни станции променят света

  • tesla-
  • supercharger-
  • зарядна станция за електромобил

През последните две години американският производител на електромобили Tesla Motors е открил 453 безплатни зарядни станции Supercharger по цял свят. Така общият брой на терминалите (колонките) вече достига 2 500. В една от най-електрифицираните зони в света - щата Калифорния - станциите за зареждане на електромобили са масови, но системата на Илон Мъск функционира по различен начин.



Най-същественото преимущество, разбира се, е абсолютно безплатното зареждане за всяка Tesla Model S. Преди появата на мрежата Supercharger електромобилите на компанията бяха безполезни за по-дълги пътувания.



Тогава Илон Мъск обяви, че започва изграждането на глобална мрежа от станции за безплатно скоростно зареждане, които ще бъдат разположени по протежението на всички големи магистрали на разстояние не повече от 80% от капацитета на батериите. Роденият в Южна Африка иноватор спази обещанието си и в момента с Tesla може да се пътешества из цяла Америка.



Втората особеност на Supercharger е скоростта на зареждане. То става 16 пъти по-бързо, отколкото на стандартните станции. Според Tesla кабелът подава до 120 Квт директно към батерията вместо по традиционните зарядни схеми.



Капацитетът на акумулаторите се попълва на 50% за около 20 минути.



Собственикът на Tesla може да паркира електромобила си пред почти всеки голям търговски център и след като напазарува или изпие кафето си, да потегли с напълно заредена батерия.



За 100-процентов заряд е достатъчен час и половина, докато с домашните станции процесът отнема 8 часа или цяла нощ. Tesla не предлага зарядни от типа Supercharger за частно ползване. За домашна употреба са предвидени само портативни устройства.



Електромобилът на снимката може да измине 190 мили с текущия си заряд. До пълното зареждане на батериите остават още 50 минути.



В момента по цял свят се движат над 70 000 електромобила Tesla. С увеличаването на броя им започват да се образуват опашки пред станциите Supercharger и от компанията вече открито призовават собствениците да ползват безплатните зарядни само по време на дълги пътувания, а през останалото време да ползват домашните станции.



Най-много "тесли" има в САЩ (43 000), а най-големият чуждестранен пазар на Tesla е Норвегия (7 500 електромобила). През септември 2013 г. Model S стана най-продаваният автомобил в скандинавската държава изобщо, което е прецедент в световната история.



Пак през 2013 г. Tesla успя да продаде 18 000 електромобила в САЩ, с което изпревари всички останали луксозни марки на американския пазар. За сравнение за същия период там са били купени 13 303 Mercedes-Benz S-Klasse, 10 932 BMW 7er, 10 727 Lexus LS, 6 300 Audi A8 и 5 421 Porsche Panamera.



На фона на тази технология традиционните автомобили изглеждат като изкопаеми от древността. Може би най-красноречиво обобщава революцията на Tesla не кой да е, а вицепрезидентът на General Motors. В интервю за New Yorker Робърт Лъц споделя: "Всички умници тук в GM не спряха да повтарят, че смислена йон-литиева батерия ще се появи най-рано след 10 години. Инженерите на Toyota също бяха съгласни с нас. И изведнъж - БАМ! - от нищото се появи Tesla. Тогава питах нашите хора - добре, де, как може новосъздадена микроскопична компанийка, управлявана от хлапета, които си нямат хал хабер от автомобилен бизнес, да постигнат това, а ние - не? Направо ни забиха юмрук в лицето".

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини