През последните две години американският производител на електромобили Tesla Motors е открил 453 безплатни зарядни станции Supercharger по цял свят. Така общият брой на терминалите (колонките) вече достига 2 500. В една от най-електрифицираните зони в света - щата Калифорния - станциите за зареждане на електромобили са масови, но системата на Илон Мъск функционира по различен начин.
Най-същественото преимущество, разбира се, е абсолютно безплатното зареждане за всяка Tesla Model S. Преди появата на мрежата Supercharger електромобилите на компанията бяха безполезни за по-дълги пътувания.
Тогава Илон Мъск обяви, че започва изграждането на глобална мрежа от станции за безплатно скоростно зареждане, които ще бъдат разположени по протежението на всички големи магистрали на разстояние не повече от 80% от капацитета на батериите. Роденият в Южна Африка иноватор спази обещанието си и в момента с Tesla може да се пътешества из цяла Америка.
Втората особеност на Supercharger е скоростта на зареждане. То става 16 пъти по-бързо, отколкото на стандартните станции. Според Tesla кабелът подава до 120 Квт директно към батерията вместо по традиционните зарядни схеми.
Капацитетът на акумулаторите се попълва на 50% за около 20 минути.
Собственикът на Tesla може да паркира електромобила си пред почти всеки голям търговски център и след като напазарува или изпие кафето си, да потегли с напълно заредена батерия.
За 100-процентов заряд е достатъчен час и половина, докато с домашните станции процесът отнема 8 часа или цяла нощ. Tesla не предлага зарядни от типа Supercharger за частно ползване. За домашна употреба са предвидени само портативни устройства.
Електромобилът на снимката може да измине 190 мили с текущия си заряд. До пълното зареждане на батериите остават още 50 минути.
В момента по цял свят се движат над 70 000 електромобила Tesla. С увеличаването на броя им започват да се образуват опашки пред станциите Supercharger и от компанията вече открито призовават собствениците да ползват безплатните зарядни само по време на дълги пътувания, а през останалото време да ползват домашните станции.
Най-много "тесли" има в САЩ (43 000), а най-големият чуждестранен пазар на Tesla е Норвегия (7 500 електромобила). През септември 2013 г. Model S стана най-продаваният автомобил в скандинавската държава изобщо, което е прецедент в световната история.
Пак през 2013 г. Tesla успя да продаде 18 000 електромобила в САЩ, с което изпревари всички останали луксозни марки на американския пазар. За сравнение за същия период там са били купени 13 303 Mercedes-Benz S-Klasse, 10 932 BMW 7er, 10 727 Lexus LS, 6 300 Audi A8 и 5 421 Porsche Panamera.
На фона на тази технология традиционните автомобили изглеждат като изкопаеми от древността. Може би най-красноречиво обобщава революцията на Tesla не кой да е, а вицепрезидентът на General Motors. В интервю за New Yorker Робърт Лъц споделя: "Всички умници тук в GM не спряха да повтарят, че смислена йон-литиева батерия ще се появи най-рано след 10 години. Инженерите на Toyota също бяха съгласни с нас. И изведнъж - БАМ! - от нищото се появи Tesla. Тогава питах нашите хора - добре, де, как може новосъздадена микроскопична компанийка, управлявана от хлапета, които си нямат хал хабер от автомобилен бизнес, да постигнат това, а ние - не? Направо ни забиха юмрук в лицето".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 незнайко
11:09 16.09.2015
2 BMW
11:28 16.09.2015
3 гост
Това е бъдещето, няма спор, а и всичките суперчарджъри консумират зелена енергия, понеже Мъск има компания за соларни панели-СоларСити.
Това е истински бизнес за хората, не на всички останали автомобилни производители. Затова Тесла не печели много, понеже инвестира, за по-доброто бъдеще и евтини продукти.
Модел С се мери с Мерцедес, БМВ и Ауди и то премиум, а не с Тойота Приус, Нисан Лийф или БМВ и3. Има огромна разлика и в крайна сметка колата е наистина евтина.
Коментиран от #5
12:01 16.09.2015
4 Електрик
12:30 16.09.2015
5 Димитър
До коментар #3 от "гост":
Скоро и в домашни условия ще бъде "безплатно". Трябват ти няколко панела, 1 тесла стена (wall), денем зареждаш стената безплатно на слънчева енергия, нощем стената зарежда колата. А същата тази енергия от стената може да я ползваш и за цялата къща.Коментиран от #7
13:50 16.09.2015
6 Ваньо
13:59 16.09.2015
7 гост
До коментар #5 от "Димитър":
Стената е 10квч с максимален с максимум от 2 до 3,3кв на час пикова консумация. Малката батериа на Тесла е 60киловата, може да я дозареди, но ще ти трябват предлаганите от тях пакети от батерии до 90кв. Друг е въпроса откъде ще ги заредиш, ако не на нощна, но ако е на нощна тогава пък не ти трябват, понеже колата ще си се зареди директно през ноща.Батерията е чудесна за селски къщи-има покрив, място и може да се отделиш от енергото като имаш съответно и ниска консумация.
16:07 16.09.2015
8 Електрик
16:41 16.09.2015
9 Румен Янев
16:44 16.09.2015
10 асдфгххх
18:26 16.09.2015
11 sdad
18:32 16.09.2015
12 ЕлМъст
Не я чакаш да загрее в студа сутрин, а си активираш подгряването 15 мин. преди да тръгнеш посредством моб. апликейшън и качвайки се в автомобила имаш подгрят салон и размразени стъкла; пътуваш безплатно; няма сервизно обслужване; ускорението е невероятно и още доста неща. Гаранцията е 7 г. или половин милион км. Дори и да я зареждаш в къщи за напълване на 85 кв батерия са необходими 18-19 лв. по български цени на дневна тарифа, с които се изминават м/у 350 и 400 км.
18:56 16.09.2015
13 onq s konq
Коментиран от #14, #15
19:58 16.09.2015
14 Нема Бира
До коментар #13 от "onq s konq":
Чакат само Иван Костов да им изчисли ръста на печалбата при такъв бизнес моде!20:44 16.09.2015
15 гост
До коментар #13 от "onq s konq":
За съжаление на БМВ и сие големия удар тепърва предстои и той се нарича Епъл . Фирма разполагаща с 200 милиарда в брой , при обща капитализация на БМВ под 45 милиарда , се готви да пусне до две години съперник на Тесла , а законодателствата на всички страни , дори и Китай му дават огромни предимства . В същия момент никой от старите , дори и Тойота не може да премине на елктромобили за по-малко от 8-10 години , защото парите им са инвестирани в петролни мидели и трябва първо да се върнат от продажби , които стават все по проблемни . Защо ли толкова прилича на това което се случи с компютърната индустрия ......05:42 17.09.2015
16 Ценител
Аз както и 90 процента от Българите живеем в Блокове без собствени гаражи, и зареждането ми е невъзможно.
Така че дори и да пуснат новият евтин модел и да отделя примерно 60000 после ще ми бъде голям проблем зареждането.Един ден ако успея да си купя къща в Бояна веднага следващата крачка би била и Теслата.
Коментиран от #17
10:33 18.09.2015
17 гост
До коментар #16 от "Ценител":
Точно в горната статия се говори за обществените станции за БЕЗПЛАТНО зареждане и то за 20-30 мин. , така че не виждам какви къщи и гаражи те тресат . Да не говорим , че ако ако през деня си навъртял 50-80 км , с останалия заряд можеш спокойно да захраниш и дома си , също безплатно , защото ще имаш 30-40 Квч , а средната дневна консумация на един дом е 10-15 Квч . А даже и да заредиш на платена станция разхода ще бъде 2-4 лева на 100 км , който ще избиеш 5 пъти само от таксата за синя, зелена зона , така че точно в България е подходящо за електромобил , да не говорим , че няма разстояния по-големи от 400-500 километра , така че остава само да има по големи облекчения за цената като на запад , но и без това цените на електромобилите след 4-5 години ще са същите и по ниски от петролните , а големите градове ще спрат изобщо да допускат петролни автомобили , така че дерзай !18:24 18.09.2015