Времената, когато купувачите на употребявани автомобили страняха от модификациите с автоматични скоростни кутии, отдавна отминаха. Класическите хидромеханични трансмисии създават по-малко проблеми, отколкото "роботите" и вариаторите, а при някои модели те дефекират по-рядко дори и от ръчните скорости.
Въпреки това при покупка на кола втора ръка е добре да се помни, че автоматикът е технически сложен възел, който изисква съответната поддръжка и спазване на правилата за експлоатация. Главните врагове на "мързеливите" скорости са прегряването и износването на фрикционите. Ето защо предписаните от производителите интервали на обслужване трябва да се следват, а по възможност дори да се съкращават.
Съвременните автоматични трансмисии са подложени на по-високи натоварвания заради нарасналата мощност на двигателите. В сравнение с тях древните 4-степенни автоматици водят по-спокоен "живот" и издържат по-дълго. Някои от тях са базирани на технологии от 90-те, конструкцията им е добре позната и се ремонтират по-лесно, на което се дължат и по-добрите отзиви на специалистите.
В този обзор са включени представители на старата гвардия. Място има и за по-нови кутии, които са доказали надеждността си. Повечето от автоматиците по-долу се монтират в периода 2005-2015 г., разпространени са и могат да се похвалят с отличен ресурс.
Aisin U340E
С тази 4-степенна автоматична трансмисия се оборудват много компактни модели на Toyota. Отличава се с простота и надеждност. До сериозни проблеми могат да доведат само опитите на собственика да я повреди с агресивно шофиране, пропускане на смени на маслото и игнориране на дребни неприятности като течове. Дори сериозно амортизирани кутии обаче подлежат на възстановяване.
Jatco JF414E
Въпреки почтената възраст (монтира се от 1989 г.) този 4-степенен автоматик предлага изненадващо добра динамика, а заради простотата и щадящите настройки притежава внушителен запас от здравина. За слаби места се смятат датчиците и електронната платка в хидравличния блок. При значителен пробег в маслото започват да се отделят стружки. Монтира се на по-старите модели на Nissan.
Subaru 4EAT
Тази 4-степенна трансмисия е вариант на архивната Jatco F-4EAT. Флегматична е, но затова пък е изключително надеждна. Важното е да се обслужва навреме и да не се злоупотребява с възможностите на автомобила. Сред характерните болести са откази на соленоида, който отговаря за включването на задното предаване. Той забива в отворено положение, което води до постоянно включено двойно предаване и като следствие - до повишено натоварване на предния диференциал. При по-старите версии на трансмисията проблемът се решава със смяна на соленоида, но при по-новите се налага покупка на цял хидравличен блок.
Ford 4F27E
Монтира се на моделите на Синия овал от началото на новия век. Първоначално страда от някои детски болести - например теч, който води до ниско налягане на маслото и "опечени" фрикциони при "роднинската" FN4A-EL на Mazda. След 2003 г. обаче недостатъците са отстранени, а простотата на конструкцията улеснява ремонтите.
Honda
За разлика от много други производители Honda предпочита да разработва трансмисиите си самостоятелно. От 2001 г. Civic, Accord, CR-V се оборудват с 5-степенен автоматик, чийто ресурс при използване на оригинално масло е съпоставим с жизнения цикъл на целия автомобил. Японците не са забравили да се погрижат за ремонтопригодността и поправките струват разумни пари.
GM 5L40E
Макар да е американски, този автоматик се монтира и на моделите на BMW от началото на века (3er, 5er, X3, X5). 5-степенната трансмисия е проектирана за двигатели с висок въртящ момент, смята се за издръжлива и може да пострада само при агресивно шофиране и пропуснати смени на маслото. Ремонтите са скъпи, но за автомобили от премиум сегмента това е логично.
Aisin Warner AW TF-80SC/81SC
Представители на това семейство трансмисии могат да се срещнат в най-различни модели на Citroёn (С4, C5, C6, C8), Ford (Galaxy, Mondeo, S-Max), Mazda (CX7, CX9), Opel (Insignia, Zafira), Peugeot (308, 3008, 407, 408, 807), Renault (Espace), Saab (9-3, 9-5) и Volvo (S80, XC90) от 2000-2010 г. Широката разпространеност означава по-лесна поддръжка и ремонт. При своевременно обслужване този автоматик показва добра надеждност, макар че слаби места не липсват (напр. хидротрансформаторът и хидравличният блок). Нуждата от смяна на фрикционите след 150 000 км също е обичайна. От гледна точка на разходите обаче е за предпочитане пред по-модерните многостепенни трансмисии.
Jatco JF613E
С този 6-степенен автоматик от 2006 г. се оборудват модели на Mitsubishi (Lancer, Outlander), Nissan (Qashqai, X-Trail), Renault (Laguna, Koleos). Надеждността е на средно равнище, но щадящите настройки пазят от сериозни проблеми. Изключение правят кросоувърите, които са по-тежки, някои са с двойно предаване и понякога се карат извън пътя. При навременна смяна на масло и филтър и по-внимателно отношение може да навърти стотици хиляди километри без никакви усложнения, а обслужването и ремонтът са достъпни.