Времената, когато купувачите на употребявани автомобили страняха от модификациите с автоматични скоростни кутии, отдавна отминаха. Класическите хидромеханични трансмисии създават по-малко проблеми, отколкото "роботите" и вариаторите, а при някои модели те дефекират по-рядко дори и от ръчните скорости.
Въпреки това при покупка на кола втора ръка е добре да се помни, че автоматикът е технически сложен възел, който изисква съответната поддръжка и спазване на правилата за експлоатация. Главните врагове на "мързеливите" скорости са прегряването и износването на фрикционите. Ето защо предписаните от производителите интервали на обслужване трябва да се следват, а по възможност дори да се съкращават.
Съвременните автоматични трансмисии са подложени на по-високи натоварвания заради нарасналата мощност на двигателите. В сравнение с тях древните 4-степенни автоматици водят по-спокоен "живот" и издържат по-дълго. Някои от тях са базирани на технологии от 90-те, конструкцията им е добре позната и се ремонтират по-лесно, на което се дължат и по-добрите отзиви на специалистите.
В този обзор са включени представители на старата гвардия. Място има и за по-нови кутии, които са доказали надеждността си. Повечето от автоматиците по-долу се монтират в периода 2005-2015 г., разпространени са и могат да се похвалят с отличен ресурс.
Aisin U340E
С тази 4-степенна автоматична трансмисия се оборудват много компактни модели на Toyota. Отличава се с простота и надеждност. До сериозни проблеми могат да доведат само опитите на собственика да я повреди с агресивно шофиране, пропускане на смени на маслото и игнориране на дребни неприятности като течове. Дори сериозно амортизирани кутии обаче подлежат на възстановяване.
Jatco JF414E
Въпреки почтената възраст (монтира се от 1989 г.) този 4-степенен автоматик предлага изненадващо добра динамика, а заради простотата и щадящите настройки притежава внушителен запас от здравина. За слаби места се смятат датчиците и електронната платка в хидравличния блок. При значителен пробег в маслото започват да се отделят стружки. Монтира се на по-старите модели на Nissan.
Subaru 4EAT
Тази 4-степенна трансмисия е вариант на архивната Jatco F-4EAT. Флегматична е, но затова пък е изключително надеждна. Важното е да се обслужва навреме и да не се злоупотребява с възможностите на автомобила. Сред характерните болести са откази на соленоида, който отговаря за включването на задното предаване. Той забива в отворено положение, което води до постоянно включено двойно предаване и като следствие - до повишено натоварване на предния диференциал. При по-старите версии на трансмисията проблемът се решава със смяна на соленоида, но при по-новите се налага покупка на цял хидравличен блок.
Ford 4F27E
Монтира се на моделите на Синия овал от началото на новия век. Първоначално страда от някои детски болести - например теч, който води до ниско налягане на маслото и "опечени" фрикциони при "роднинската" FN4A-EL на Mazda. След 2003 г. обаче недостатъците са отстранени, а простотата на конструкцията улеснява ремонтите.
Honda
За разлика от много други производители Honda предпочита да разработва трансмисиите си самостоятелно. От 2001 г. Civic, Accord, CR-V се оборудват с 5-степенен автоматик, чийто ресурс при използване на оригинално масло е съпоставим с жизнения цикъл на целия автомобил. Японците не са забравили да се погрижат за ремонтопригодността и поправките струват разумни пари.
GM 5L40E
Макар да е американски, този автоматик се монтира и на моделите на BMW от началото на века (3er, 5er, X3, X5). 5-степенната трансмисия е проектирана за двигатели с висок въртящ момент, смята се за издръжлива и може да пострада само при агресивно шофиране и пропуснати смени на маслото. Ремонтите са скъпи, но за автомобили от премиум сегмента това е логично.
Aisin Warner AW TF-80SC/81SC
Представители на това семейство трансмисии могат да се срещнат в най-различни модели на Citroёn (С4, C5, C6, C8), Ford (Galaxy, Mondeo, S-Max), Mazda (CX7, CX9), Opel (Insignia, Zafira), Peugeot (308, 3008, 407, 408, 807), Renault (Espace), Saab (9-3, 9-5) и Volvo (S80, XC90) от 2000-2010 г. Широката разпространеност означава по-лесна поддръжка и ремонт. При своевременно обслужване този автоматик показва добра надеждност, макар че слаби места не липсват (напр. хидротрансформаторът и хидравличният блок). Нуждата от смяна на фрикционите след 150 000 км също е обичайна. От гледна точка на разходите обаче е за предпочитане пред по-модерните многостепенни трансмисии.
Jatco JF613E
С този 6-степенен автоматик от 2006 г. се оборудват модели на Mitsubishi (Lancer, Outlander), Nissan (Qashqai, X-Trail), Renault (Laguna, Koleos). Надеждността е на средно равнище, но щадящите настройки пазят от сериозни проблеми. Изключение правят кросоувърите, които са по-тежки, някои са с двойно предаване и понякога се карат извън пътя. При навременна смяна на масло и филтър и по-внимателно отношение може да навърти стотици хиляди километри без никакви усложнения, а обслужването и ремонтът са достъпни.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Eee
Коментиран от #5, #38, #57
10:55 20.01.2018
2 bibendum
Коментиран от #9, #58
10:59 20.01.2018
3 гамена
Коментиран от #42
10:59 20.01.2018
4 tost
Коментиран от #55, #56
11:02 20.01.2018
5 Патрик
До коментар #1 от "Eee":
Ти чуваш ли се какво говориш? Както виждаш повечето от тези трансмии са използвани в коли от 2000 до 2010. Ако не се бъркам 80% от автопаркът в България е именно от коли произведени в този период.11:07 20.01.2018
6 Night Rider
Коментиран от #39
11:13 20.01.2018
7 656
11:22 20.01.2018
8 дефекират
Пише се дефектират, а най-добре повреждат.
11:31 20.01.2018
9 Joe Pass
До коментар #2 от "bibendum":
Dsg на wv е една от най-проблемните11:32 20.01.2018
10 Guest10
G-Tronic също Mercedesa
11:41 20.01.2018
11 Стамен
Коментиран от #64
12:11 20.01.2018
12 112
Коментиран от #44
12:17 20.01.2018
13 кавказ
Коментиран от #65
12:31 20.01.2018
14 Японеца
12:37 20.01.2018
15 Хаха
13:00 20.01.2018
16 Nateo
Коментиран от #18
13:02 20.01.2018
17 😀😀😀
13:13 20.01.2018
18 Антон 1
До коментар #16 от "Nateo":
8ZF , айде сега спецовете на японските коли , да се ограмотят малко ! :)В нета инфо колкото искаш !
13:13 20.01.2018
19 Адениджи Бабатунде
13:49 20.01.2018
20 Night Rider
Тази кутия в идеални условия разпределя в съотношение 80:20 предно/задно, като под идеални условия разбирайте по магистралата в слънчево време на темпомат със 120. В останалите случаи колата събира информация от датчици и сензори за подадената газ, волан, превъртане на гумите, спирачки и т.н., за да разпредели към коя ос да изпрати повече мощност!
13:50 20.01.2018
21 Пабло Ескобар
14:44 20.01.2018
22 qqqqqq
Коментиран от #51, #54
14:59 20.01.2018
23 кучето шаро
15:09 20.01.2018
24 бла бла
16:27 20.01.2018
25 ВАГ
п.п.Този който е писал статията също не е в час .Американските автоматици са най-добри (поне до ден днешен).
16:32 20.01.2018
26 Т--РЕКС
17:11 20.01.2018
27 ръчката
Коментиран от #29, #34, #59
18:01 20.01.2018
28 smeh
За хора които търсят динамика силно препоръчвам или 8-степенния автомат на ZF, или DSG(S-tronic при Ауди). И двата варианта нямат еквивалент от към перформанс и са по-бързи при смяна на предавки дори от най-заклетите драгаджии. Който мисли за подръжка да си взима ръчка.
18:39 20.01.2018
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Стаменчоо
19:38 20.01.2018
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Митьо
21:18 20.01.2018
33 Айсина тф80
21:21 20.01.2018
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 onq s konq
21:33 20.01.2018
36 Като гост
22:18 20.01.2018
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Механикът
До коментар #6 от "Night Rider":
Точно тях пък недей да ги хвалиш,думата надежност им е чужда повярвай ми.01:57 21.01.2018
40 Някой си
02:20 21.01.2018
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 vlad
09:47 21.01.2018
44 Димитър
До коментар #12 от "112":
Ти си абсолютен балък. Изказваш се със свалени гащи по темата. Карал ли си някога немски автоматик или само си чувал какво е разказвал приятел на приятел на приятел за тях. Естествено не казвам, че не се правят други качествени кутии но аз тях не съм ги карал и не мога да коментирам така като теб насляпо.09:54 21.01.2018
45 Ттт
10:23 21.01.2018
46 xaxa
10:49 21.01.2018
47 Ники
12:03 21.01.2018
48 кавказ
Коментиран от #49
12:49 21.01.2018
49 кавказ
До коментар #48 от "кавказ":
За първи път това техническо откритие обаче, влиза в реален автомобилен модел значително по-късно, през 80-те години на миналия век. Тогава Porsche пуска скоростната кутия наречена Porsche Doppelkupplung (PDK), като я монтира на състезателните си модели 956 и 962. Скоростна кутия с два съединителя тогава получава и легендарното Audi Quattro S1. Първият и за дълго време единствен сериен автомобил със скоростна кутия с два съединителя става през 1986 Porsche 959.13:51 21.01.2018
50 ТМВ
17:54 21.01.2018
51 Христиан
До коментар #22 от "qqqqqq":
Единственият смислен коментар.19:09 21.01.2018
52 гощо
07:44 22.01.2018
53 Язе
Става въпрос за aisin кутията.Как пък при мен вече на 250К км не съм ги сменил.Пълни измислици.И масло не съм сменявал и други тъпотии.
От наблюдение на двама познат и dsg-двам от двама с проблеми.Едната беше гаранционна но другата на Суперб трети месец в бокса и сметката ще е между 3-5хил.лв.Не мерси.Иначе докато работи действително е добра.Ръчна ск.кутия без педал за съединителя.Още,че dsg иска смяна на съединители,масло и филтър през 60К км.
11:12 22.01.2018
54 Язе
До коментар #22 от "qqqqqq":
Друг път.Вече всики всички ръчки са с демферен маховик и 500хил.км.няма как да изкарат.11:19 22.01.2018
55 Lm280
До коментар #4 от "tost":
Ти сериозно ли ? AUDI и здрави автоматични скорости са две коренно различни неща ! Скоростите на AUDI-то бих ги нарекъл консуматив.12:16 22.01.2018
56 Volvo forever
До коментар #4 от "tost":
На буклука. Vag- групата последните 15 години кое ли им е като хората, че китиите да са им?20:00 22.01.2018
57 Dido
До коментар #1 от "Eee":
Еее, разбирачо ... коли който отдавна не се движат по пътищата,а?!?! Aisin Warner AW TF-80SC/81SC се използва и при BMW i8. Е вярно, че те не се виждат много по пътищата, особенно в твоето село, но все пак ....22:25 22.01.2018
58 Тихре
До коментар #2 от "bibendum":
Аве кво и е якото на тази кутия. Половината умират още в гаранция20:28 10.04.2018
59 Иван
До коментар #27 от "ръчката":
Идиотите и като мен тези с невъзможност да карат ръчна да кажем... Приятелю има и хора с увреждания,ние супата ли да духаме???21:45 14.06.2018
60 Ралица
22:56 28.01.2019
61 Този коментар е премахнат от модератор.
62 Бай Яни
23:27 07.06.2019
63 Да ама не
03:19 24.08.2019
64 хохохо
До коментар #11 от "Стамен":
стаменчо, повярвай ми пич хич те няма в автомобилите, ама грам не отбираш от автомобилна техника,...ходи си пиши простотии в някой друг форум, примерно в бг-мама23:59 20.02.2020
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 Лоско
08:40 21.02.2020
67 Васил
12:13 12.10.2020
68 Този коментар е премахнат от модератор.
69 Този коментар е премахнат от модератор.
70 Жоро Гинков
16:14 26.02.2021