Отидете към основна версия

22 115 32

Как работното място на шофьора на камион се промени през последните 60 години?

  • mercedes-benz-
  • камиони-
  • кабина

От шофьорска кабина към мултимедиен комуникационен център

Само за 60 години работното място на шофьорите на камиони се промени драстично. Един бърз поглед към шофьорската кабина и волана от различните моделни серии на Mercedes-Benz ясно показва техническата трансформация, която така нареченият интерфейс човек-машина (HMI) в товарните автомобили е претърпял през последните десетилетия. В основата стои желанието за непрекъснато подобряване на ергономичността, удобството на работа и взаимодействието вътре и извън автомобила.

Боядисано табло от ламарина, огромен, но тънък волан от бакелит, гама от различни ключове и пепелник. Така изглеждаха първите шофьорски кабини преди повече от 60 години в тежкотоварните Mercedes-Benz камиони с къс двигателен отсек. Конструирани между 1958 и 1990, те все още имат легендарен статут и днес поради голямата си здравина.

До него са воланът и инструменталният панел на така наречените Leichte Klasse (лека класа) или LK модели на камиони, които се характеризират с желанието за постигане на по-голяма функционалност и изчистен дизайн. Този предшественик на Atego е конструиран между 1984 и 1998. Снимката в средата е на работното място на водача във влекач Mercedes-Benz 1317 от 1989 г. Типичните характеристики са кафявите тонове от 80-те, скромният брой ключове и функцията за аварийните светлини, разположени в горния край на таблото. 

Основната модернизация идва във второто поколение на Mercedes-Benz Actros, което излиза от поточната линия между 2003 и 2008 година, показано на снимката горе вдясно. Воланът с въздушна възглавница и ергономичното работното място на водача бяха изведени на следващо ниво. Седалките, воланът, превключвателите – множество от елементите вече са конфигурирани индивидуално за съответния водач и същество на работата му. Таблото почти обвива водача, така че големият брой опции за контрол да са винаги на леснодостъпно разстояние. Дори концепцията на дисплеите на таблото е извървяла дълъг път, включващ първия цифров централен дисплей, който показва функции като избраната предавка и визуализация на всички работещи системи за подпомагане.

Почти изцяло дигитално работно място бе представено през 2018 г. за първи път в камион в световен мащаб. Мултимедийният кокпит дойде с петото поколение на Mercedes-Benz Actros, както е показано тук на голямата снимка. Два екрана с висока разделителна способност заменят традиционния инструментален панел. Централният дисплей се конфигурира индивидуално от водача и използвайки ясна графика, показва работата на подпомагащите шофирането системи като Active Drive Assist и Predictive Powertrain Control. Вторичният дисплей е сензорен и може да се използва като смартфон. Бутоните за бърз достъп увеличават функционалността на системата. Освен това мултифункционалният волан се превърна в своеобразно табло за смяна на функции и опции.

Част от напълно променения интерфейс човек-машина на новия Actros са и двата дисплея на MirrorCam системата, които са монтирани в портретна ориентация на A-колоните. Те не просто показват движение в задната част на автомобила. Дисплеите също помагат при изпреварване, докато подвижните изгледи на изображението и променливите широкоъгълни формати на тези цифрови огледала за обратно виждане могат да направят вземането на завои и маневрирането още по-безопасно. Мултимедийната шофьорска кабина идва с приложения, които помагат на водача да изпълни транспортните си задачи. Същевременно товарният автомобил е постоянно свързан с облака чрез Truck Data Center, който едновременно създава техническата основа за решения за свързаност като Fleetboard и Mercedes-Benz Uptime.

Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 33 гласа.

Свързани новини