Само за 60 години работното място на шофьорите на камиони се промени драстично. Един бърз поглед към шофьорската кабина и волана от различните моделни серии на Mercedes-Benz ясно показва техническата трансформация, която така нареченият интерфейс човек-машина (HMI) в товарните автомобили е претърпял през последните десетилетия. В основата стои желанието за непрекъснато подобряване на ергономичността, удобството на работа и взаимодействието вътре и извън автомобила.
Боядисано табло от ламарина, огромен, но тънък волан от бакелит, гама от различни ключове и пепелник. Така изглеждаха първите шофьорски кабини преди повече от 60 години в тежкотоварните Mercedes-Benz камиони с къс двигателен отсек. Конструирани между 1958 и 1990, те все още имат легендарен статут и днес поради голямата си здравина.
До него са воланът и инструменталният панел на така наречените Leichte Klasse (лека класа) или LK модели на камиони, които се характеризират с желанието за постигане на по-голяма функционалност и изчистен дизайн. Този предшественик на Atego е конструиран между 1984 и 1998. Снимката в средата е на работното място на водача във влекач Mercedes-Benz 1317 от 1989 г. Типичните характеристики са кафявите тонове от 80-те, скромният брой ключове и функцията за аварийните светлини, разположени в горния край на таблото.
Основната модернизация идва във второто поколение на Mercedes-Benz Actros, което излиза от поточната линия между 2003 и 2008 година, показано на снимката горе вдясно. Воланът с въздушна възглавница и ергономичното работното място на водача бяха изведени на следващо ниво. Седалките, воланът, превключвателите – множество от елементите вече са конфигурирани индивидуално за съответния водач и същество на работата му. Таблото почти обвива водача, така че големият брой опции за контрол да са винаги на леснодостъпно разстояние. Дори концепцията на дисплеите на таблото е извървяла дълъг път, включващ първия цифров централен дисплей, който показва функции като избраната предавка и визуализация на всички работещи системи за подпомагане.
Почти изцяло дигитално работно място бе представено през 2018 г. за първи път в камион в световен мащаб. Мултимедийният кокпит дойде с петото поколение на Mercedes-Benz Actros, както е показано тук на голямата снимка. Два екрана с висока разделителна способност заменят традиционния инструментален панел. Централният дисплей се конфигурира индивидуално от водача и използвайки ясна графика, показва работата на подпомагащите шофирането системи като Active Drive Assist и Predictive Powertrain Control. Вторичният дисплей е сензорен и може да се използва като смартфон. Бутоните за бърз достъп увеличават функционалността на системата. Освен това мултифункционалният волан се превърна в своеобразно табло за смяна на функции и опции.
Част от напълно променения интерфейс човек-машина на новия Actros са и двата дисплея на MirrorCam системата, които са монтирани в портретна ориентация на A-колоните. Те не просто показват движение в задната част на автомобила. Дисплеите също помагат при изпреварване, докато подвижните изгледи на изображението и променливите широкоъгълни формати на тези цифрови огледала за обратно виждане могат да направят вземането на завои и маневрирането още по-безопасно. Мултимедийната шофьорска кабина идва с приложения, които помагат на водача да изпълни транспортните си задачи. Същевременно товарният автомобил е постоянно свързан с облака чрез Truck Data Center, който едновременно създава техническата основа за решения за свързаност като Fleetboard и Mercedes-Benz Uptime.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ужас
Коментиран от #2, #19
11:58 27.07.2020
2 ужаст
До коментар #1 от "ужас":
А някой дали въобще го интересува тебе какво те кефи…?12:17 27.07.2020
3 Бай ганю
12:26 27.07.2020
4 Цеко сифоня
Коментиран от #17, #18
12:40 27.07.2020
5 плевен
Коментиран от #7
12:46 27.07.2020
6 Фигаро
Коментиран от #15
13:27 27.07.2020
7 гост
До коментар #5 от "плевен":
Като влаков кенеф..ха ха ха.13:34 27.07.2020
8 Дърт Шофьор
13:58 27.07.2020
9 Крали Марко
14:32 27.07.2020
10 Рошко
15:02 27.07.2020
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 БОЗА
16:14 27.07.2020
13 БОЗА
16:24 27.07.2020
14 Дидо
До коментар #11 от "TIR":
А режийни,нещо?Щото един билет от Виена до Ню Йорк или Вашингтон,примерно, под $600 НЯМА! С тапия заз TIR съм,с английски ниво A1-писмено и говоримо,ама за тия пари може да хванеш някой неграмотен само!Коментиран от #21, #29
16:53 27.07.2020
15 брато с шкода мадара
До коментар #6 от "Фигаро":
чичо то ми обиколи хиляда пьтя в близкия изток и водкаджиите 25 години.....казвал ми е че на баирите изоставал само Мб иначе никва разлика даже ако е бил празен ми е казвал че е издухвал Мб ( празен) може би щот оня го е бил страх да задни газта....16:59 27.07.2020
16 шщ1эшщ1
Коментиран от #22
19:34 27.07.2020
17 апрвдс
До коментар #4 от "Цеко сифоня":
Даф е най!20:51 27.07.2020
18 12udar
До коментар #4 от "Цеко сифоня":
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++21:19 27.07.2020
19 Абе бива
До коментар #1 от "ужас":
И аз така си виках,ама е доста удобно.Единствения недостатък е липсата на физически бутони за климатика и радиото21:24 27.07.2020
20 12udar
До коментар #11 от "TIR":
Ако реша да карам в УСА,няма да работя за Ганйовец !!! Он тхе станд ???21:24 27.07.2020
21 12udar
До коментар #14 от "Дидо":
150000000000000000000000000++++++++++++21:26 27.07.2020
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 ило
2.Налягането на маслото е паднало по-критичното ( масло има става въпрос налягането) от начало съвсем лек шум -тънък звук след 500 метра шумът се увеличи -по-тъп п ред тунела 30 метра аварийната лента няма да продължиш или да спреш много рисковано (в Сърбия те са около 12 тунела последователни не осветени преди Ниш ) след 300-400 метра двигателят "изтрака" коляновия вал замина.Трагедия на такова място да седнеш и плачеш няма място и е много опасно ?(Ако има някакъв уред да показва налягането -изведнъж не може да падне ако има масло -може Но !? - особен случай. Най-малкото ще знаеш, че двигателят заминава.
3. Изведнъж двигателят "угасна" движех се с 85-90 км отбих в аварийната лента опитах се да " запаля " само леко " тък" и таблото "угасва".Почистих накрайниците на акумулат
21:41 27.07.2020
24 ило
Мога да напиша поне 10 случая така,че не оставих на Ханса ни майка ни баща всичко е скрило идиота при екстрено положение "умираш прав" гарантирано оставаш на пътя.(Даже при леките автомобили стандартните уреди стоят при Ситроен С5 даже показва - и зареждането на акумулатора.
Коментиран от #28
21:47 27.07.2020
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 35с15
07:15 28.07.2020
27 Бай Ху
08:24 28.07.2020
28 иванчо
До коментар #24 от "ило":
Новите им бусове са пълна скръб. Намален ресурс от 200-250к. Постоянно чупещи се неща. А цените са доста по скъпи от на останалите. За първите 2 години имам 35 дни в сервиз. И не говоря за обслужване, а за ремонти. Като изтече гаранцията и ги сменихме с други.09:00 28.07.2020
29 TIR
До коментар #14 от "Дидо":
Режийни ги плащам аз.Всички разходи са за моя сметка.А относно заплащането написал съм над.Колкото повече караш,повече взимаш.Камионите са 2021г. [email protected]12:24 28.07.2020
30 Шофьор на Daf.
12:29 28.07.2020
31 Ken
13:11 28.07.2020
32 Волчо
Това е малко реклама за мерчо.
Лошо няма-но поне да го споменат.
14:03 28.07.2020