С настъпването на студения сезон се появяват допълнителни нюанси по време на работа на колата. Някои от тях се отнасят до доста прости и незабележими неща, например налягането в гумите, на което малко шофьори обръщат внимание. Междувременно, припомняме, че здравето и животът на водача и пътниците често зависят именно от налягането в гумите.
Стойността на оптималното налягане е най-лесно да се установи или от ръководството за експлоатация на колата, или от надписа върху стикер, залепен или от вътрешната страна на капачката на резервоара или на вътрешната част на В колонката. На пръв поглед нищо сложно, но особеността на зимната експлоатация на автомобила е, че наред с други фактори се намесва и студа.
Всъщност от училищния курс по физика е известно, че когато се охладят, всички вещества намаляват своя обем. Това е особено забележимо, когато става дума за газове. За да се убедите в този факт, можете да вземете празна пластмасова бутилка, затегнете капачката ѝ и я поставете извън прозореца на студено. Почти веднага, когато въздухът вътре се охлади, бутилката ще започне да се набръчква, губейки формата си.
Приблизително същото се случва с настъпването на зимата и с въздуха в гумата. Да приемем, че сте надули гума до а 2,2 или 2,4 атмосфери, колкото се препоръчва от автомобилния производител, в топлия сервиз за монтаж на гуми. След като колелото се постави на колата, студът ще започне да го охлажда. При скорост от приблизително 0,1 атмосфера на всеки 8 ° C.
Така вашите номинални стойности от 2,2 или 2,4 атмосфери за кратко време ще се превърнат в реални 1,8 или 2 атмосфери. А вие, без да знаете какво се е случило, сте тръгнали на път с недостатъчно напомпани гуми. Това води до няколко проблема наведнъж.
Първо, при по-меки гуми автомобилът е по-малко контролируем - той може да започне да "плава" от едната страна на другата по права линия. А в завоите се стреми се да излезе от траекторията на завоя в напълно безобидна ситуация. На второ място, недостатъчно напомпаните гуми увеличават разходът на гориво. И накрая, ниското налягане в гумите провокира неравномерното им износване - те започват да се износват по страничните си части.
За да избегнете този сценарий, трябва да си създадете навик да проверявате налягането в гумите само след като колата е била на улицата поне час. През този период от време въздухът в него ще е придобил температурата на външната атмосфера. Именно това е реалното налягане в гумите ви.
Може би единственото изключение от правилото може да бъде направено за ситуация, когато трябва да щурмувате девствен сняг. Преди това има смисъл специално да "изхвърлите" около 0,5 атмосфери от колелата. По този начин ще увеличите контактния участък на гумите с меката снежна покривка, подобрявайки проходимостта на автомобила.