ФАКТИ.БГ

Какво трябва да знаем за налягането в гумите през зимата

Когато се охладят, всички вещества намаляват своя обем

Публикувана: 19 Ноември, 2020 14:51
70 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 56742
Какво трябва да знаем за налягането в гумите през зимата
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 3.9 от 134 гласа.

С настъпването на студения сезон се появяват допълнителни нюанси по време на работа на колата. Някои от тях се отнасят до доста прости и незабележими неща, например налягането в гумите, на което малко шофьори обръщат внимание. Междувременно, припомняме, че здравето и животът на водача и пътниците често зависят именно от налягането в гумите.

Стойността на оптималното налягане е най-лесно да се установи или от ръководството за експлоатация на колата, или от надписа върху стикер, залепен или от вътрешната страна на капачката на резервоара или на вътрешната част на В колонката. На пръв поглед нищо сложно, но особеността на зимната експлоатация на автомобила е, че наред с други фактори се намесва и студа.

Всъщност от училищния курс по физика е известно, че когато се охладят, всички вещества намаляват своя обем. Това е особено забележимо, когато става дума за газове. За да се убедите в този факт, можете да вземете празна пластмасова бутилка, затегнете капачката ѝ и я поставете извън прозореца на студено. Почти веднага, когато въздухът вътре се охлади, бутилката ще започне да се набръчква, губейки формата си.

Приблизително същото се случва с настъпването на зимата и с въздуха в гумата. Да приемем, че сте надули гума до а 2,2 или 2,4 атмосфери, колкото се препоръчва от автомобилния производител, в топлия сервиз за монтаж на гуми. След като колелото се постави на колата, студът ще започне да го охлажда. При скорост от приблизително 0,1 атмосфера на всеки 8 ° C.

Какво трябва да знаем за налягането в гумите през зимата

Така вашите номинални стойности от 2,2 или 2,4 атмосфери за кратко време ще се превърнат в реални 1,8 или 2 атмосфери. А вие, без да знаете какво се е случило, сте тръгнали на път с недостатъчно напомпани гуми. Това води до няколко проблема наведнъж.

Първо, при по-меки гуми автомобилът е по-малко контролируем - той може да започне да "плава" от едната страна на другата по права линия. А в завоите се стреми се да излезе от траекторията на завоя в напълно безобидна ситуация. На второ място, недостатъчно напомпаните гуми увеличават разходът на гориво. И накрая, ниското налягане в гумите провокира неравномерното им износване - те започват да се износват по страничните си части.

За да избегнете този сценарий, трябва да си създадете навик да проверявате налягането в гумите само след като колата е била на улицата поне час. През този период от време въздухът в него ще е придобил температурата на външната атмосфера. Именно това е реалното налягане в гумите ви.

Може би единственото изключение от правилото може да бъде направено за ситуация, когато трябва да щурмувате девствен сняг. Преди това има смисъл специално да "изхвърлите" около 0,5 атмосфери от колелата. По този начин ще увеличите контактния участък на гумите с меката снежна покривка, подобрявайки проходимостта на автомобила.

Поставете оценка на статията:
Оценка 3.9 от 134 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Рено
1 Отговор
Аз си помпим гумите на 2.5

Коментиран от #40, #48


Оценка:
-25 +64

2
Този коментар е премахнат от модератор.
Рено
3 Отговор
Чисто нови гуми имам зимни Hankook Evo 2, летни Fulda Sport Control 2 на джанти седят зиме лете все са на камък.

Коментиран от #5, #41


Оценка:
-51 +25

4
Този коментар е премахнат от модератор.
Админ
5 Отговор

До коментар #3 от "Рено":


С какво рено си, рс нещо или?

Коментиран от #54


Оценка:
-16 +6

пилот на Ферари
6 Отговор
Особено през зимата няма да вдигаш големи скорости за да "плава" колата. И другото е че точно за зимата е препоръчително гумите да не са напомпани на макс . Контактното петно на гумата на заледен участък е по голямо. То и за това зимните гуми ги правят с по мек борд спрямо летните.

Коментиран от #55


Оценка:
-18 +73

Бай Пешо
7 Отговор

До коментар #4 от "БАЙ Х@Й":


Защото водата променя агрегатното си състояние от течно в твърдо, като последното е спо-голям обем Това няма нищо общо с разширяването и свиването на газовете при промяна на температурата.

Коментиран от #22


Оценка:
-5 +114

Азз
8 Отговор
Помпете гумите с азот. 2,50 лв е на гума. Но зиме-лете не мърда дори 0,1

Коментиран от #11, #20, #46


Оценка:
-32 +47

tttttt
9 Отговор
Това хубаво, но да предположим, че направим гумата 2.4 при 1-2 градуса (сутринта) преди да тръгнем на път. Няма ли това да е проблем при пътуването, когато гумата се загрее и изведнъж се окаже, че от 2.4 сме стигнали до 2.8?

Коментиран от #14


Оценка:
-11 +58

Пацо
10 Отговор
Производителя е сложил стикер на колата и там пише има картинка при какви гуми и джанти колко е налягането. Сложете си датчици на винтилите и си ги гледайте на дисплея по цял ден гумите. Имали проблем той е видим или се усеща при шофиране. Само гумаджии в този интернет и експерти.

Коментиран от #24, #35


Оценка:
-6 +67

Ушко
11 Отговор

До коментар #8 от "Азз":


Безсмислена мантра за балъци - че нали азота е 78-80% съдържание във въздуха? Какъв е смисъла!? Ааааа, да - гумарите да вземат парите на бъльовците!

Коментиран от #43, #57


Оценка:
-22 +90

12
Този коментар е премахнат от модератор.
водата е изключение
13 Отговор

До коментар #4 от "БАЙ Х@Й":


и това го знаят всички.
Но има инертни газове, които почти не се влияят от температурата. Азотът е решение, но само ако намерите къде да си напомпате гумите на място, където да не ви излъжат че помпят с азот, а те са само с въздух. Истината е че около 78 процента от въздуха е азот, но разширението и свиването идват от останалите газове, които са премесени.

Коментиран от #31


Оценка:
-5 +49

задължително
14 Отговор

До коментар #9 от "tttttt":


Точно така е. Затова коригираш налягането в гумите, само на загряла гума

Коментиран от #58


Оценка:
-13 +7

15
Този коментар е премахнат от модератор.
защо ли
16 Отговор

До коментар #4 от "БАЙ Х@Й":


По същата причина, заради която кюфтето го пъхваш в горещата фурна, а пък то вместо да се разшири се свива.

Оценка:
-5 +30

Този
17 Отговор

До коментар #15 от "Lileta":


Един смислен коментар, адекватен на написаното в статията.

Коментиран от #18


Оценка:
-1 +10

18
Този коментар е премахнат от модератор.
19
Този коментар е премахнат от модератор.
ТУК ТАМ СТЪПВА
20 Отговор

До коментар #8 от "Азз":


СЪС ХЕЛИЙ ДА ГИ ПОМПЯТ Х -3.00 АТМОСФЕРИ ТОГАВА КОЛАТА ТУК -ТАМ СТЪПВА ТАКА ИЗБЯГВАШ ДУПКИТЕ НА ПЪТЯ 😂😉👌🍻

Коментиран от #32


Оценка:
-2 +47

21
Този коментар е премахнат от модератор.
(.)(.)
22 Отговор

До коментар #7 от "Бай Пешо":


Тъпаци баце!

Оценка:
-7 +6

23
Този коментар е премахнат от модератор.
Чудесно
24 Отговор

До коментар #10 от "Пацо":


А от къде да се снабдим с такава джаджа?? Чакам??

Коментиран от #33


Оценка:
-3 +6

Левски
25 Отговор

До коментар #4 от "БАЙ Х@Й":


Въздухът не е вода,физико не знаещ.

Коментиран от #27, #30


Оценка:
-4 +14

Ха ха
26 Отговор

До коментар #4 от "БАЙ Х@Й":


Къв, къв съд пръска не разбрахме....смехурко

Оценка:
-2 +4

Нафърфорий
27 Отговор

До коментар #25 от "Левски":


Отде да знае, че течностите са несвиварми тоя пишман физик?

Коментиран от #29, #50


Оценка:
-5 +10

БАЙ Х@Й
28 Отговор
ДО ВСИЧКИ които ме "храниха" ::: *****Когато се охладят, ВСИЧКИ ВЕЩЕСТВА намаляват своя обем*** добре е преди да се правите на ЗНАЕЩИ да обмислите какво е значението на написаното!

Оценка:
-6 +15

29
Този коментар е премахнат от модератор.
БАЙ Х@Й
30 Отговор

До коментар #25 от "Левски":


Прочети преди да дойдеш в ОТБОРА НА ЗНАЕЩИТЕ писал е вещества а не газове ! Което не е едно и също !

Оценка:
-2 +7

БАЙ Х@Й
31 Отговор

До коментар #13 от "водата е изключение":


Добре дошъл в ОТБОРА НА ЗНАЕЩИТЕ! Просто материала е некоректно поднесен.

Оценка:
-1 +9

Прав си,
32 Отговор

До коментар #20 от "ТУК ТАМ СТЪПВА":


с бълъците се постъпва точно по тоя начин.

Оценка:
-1 +6

А бе има ги
33 Отговор

До коментар #24 от "Чудесно":


В аптеките и не са скъпи, две кокоши яйца за четири винтила.

Коментиран от #38


Оценка:
-1 +8

Чичо Гошо
34 Отговор
Аз бих напомпал задника на автора с АЗОТ

Оценка:
-2 +17

Пунта Мара
35 Отговор

До коментар #10 от "Пацо":


И никой не е чувал за азот????

Оценка:
-2 +6

123
36 Отговор

До коментар #4 от "БАЙ Х@Й":


Защото единствено за водата е обратно на това което е описано. Иначе написаното е вярно

Оценка:
-1 +1

37
Този коментар е премахнат от модератор.
Чудесно
38 Отговор

До коментар #33 от "А бе има ги":


Голям си абдал. Че то сега всичко е на "ачика" питаш Гугльо и си готов. Айде със здраве!

Оценка:
-1 +1

Да бе!
39 Отговор
Прави това, което е препоръчител производителя и не чети глупости!

Оценка:
-0 +11

Рено,забравяш бе!
40 Отговор

До коментар #1 от "Рено":


Много зависи от това колко е натоварен автомобилът.
Например ако сте 4-5 човека и сте с много багаж,може да напомпиш гумите и до 2.7
Но ако си сам в колата,достатъчно е да са 2.3

Оценка:
-2 +10

Ко прайм...?!
41 Отговор

До коментар #3 от "Рено":


Значи за теб нанометъра-ряпа да яде...!Важното е гумите да са на...,,камък" и пей сърце- всичко е ок...!

Оценка:
-4 +7

Ники
42 Отговор
Няма такова нещо като загуба на контрол , меките гуми имат по добро сцепление и контрол ... да води до по голям разход и до бързо износване

Коментиран от #59


Оценка:
-8 +2

Азз
43 Отговор

До коментар #11 от "Ушко":


Смисъла е, че целогодишно не мърда!
Разбра ли, професоре?

Оценка:
-5 +4

44
Този коментар е премахнат от модератор.
45
Този коментар е премахнат от модератор.
Ха ха
46 Отговор

До коментар #8 от "Азз":


Напълни ги със ситен пясък, тогава изобщо не мърдат и стават run-flat

Оценка:
-0 +16

някой си
47 Отговор
тук в българия има повече професори отколкото бездомни кучета и всеки знае най-добре кое как се прави ... вие научете хората защо има зимна и лятна гума а после ги учете какво значение има налягането в гумите

Оценка:
-1 +8

ХХХХ
48 Отговор

До коментар #1 от "Рено":


Налягането на гумите зависи от размера на гумите и модела на колата.
Обикновенно наляганията според размера на гумата и наторването на колата са посочени на стикер залепен на вътрешната страна на вратияката на гнездото на капачката на резервоара.
За моята кола VW шаран за натоварена преден мост 2,7 bar заден мост 3 bar.
Така, че е стриго индивидуално от модела на колата и размера на гумата.
Ако сте слагали разлини(по -широки, по- ниски или др.) гуми на колата от дадените от производителя нещата вче стават хептен разлизлични.

Оценка:
-1 +8

БАЙ Х@Й
49 Отговор
Затова сме на 111 място ! ТРИЕНЕТО на истината не променя ФАКТа, че написаното е невярно ! :::: " Когато се охладят, всички вещества намаляват своя обем." ---- за тези думи всеки учител по физика би ми оставил ДВОЙКА поне за срока !!!!! Написаното за веществата няма нищо общо със статията !

Коментиран от #53, #62


Оценка:
-3 +8

док
50 Отговор

До коментар #27 от "Нафърфорий":


Всички вещества във всички агрегатни състояния променят своя обем в зависимост от температурата си. Водата има най-малък обем при 4 градуса по Целзий, при равни други условия. Ама кой да внимава в часовете по физика.....

Оценка:
-0 +5

волан
51 Отговор
"недостатъчно напомпаните гуми увеличават разходА на гориво. Именно това е реалното налягане в гумите НА АВТОМОБИЛА ви." ВИЕ ИМАТЕ ГУМИ, АМА ВЪВ ФОЛИО У ВАС,В ЧЕКМЕДЖЕТО ВИ.

Оценка:
-1 +3

Пацо
52 Отговор
Вентилите с датчици и дисплей са от 130 лв нагоре. Вероятно има и на телефона да излизат данни за гумите.

Оценка:
-0 +2

Тъп
53 Отговор

До коментар #49 от "БАЙ Х@Й":


Баго и учителят по физика ще да е!

Оценка:
-1 +2

Алфа Чакал
54 Отговор

До коментар #5 от "Админ":


По скоро "или"

Оценка:
-0 +1

Гуфи
55 Отговор

До коментар #6 от "пилот на Ферари":


Физиката сочи, че при по-голямо контактно петно се намалява нормалният натиск на гумата от там сцеплението и с настилката. Защо ските са с по- голяма площ от обувките. Учи се в 5 ти клас

Оценка:
-0 +7

Гост
56 Отговор
Пренапомпените гуми увеличават сприачния път. Живея в местност с денивелация и много сняг. Винаги купувам най-добрите гуми, според класациите. Винаги си нося манометър, за да спадам равномерно и малко компресорче за запалката за възстановяване. Понякога спадам и под 1.5, за да преодолея терена. Много е важно да се спадат равномерно и ДВЕТЕ предни гуми, за да не пробуксува едната. За спусканията също трябва да се спаднат и 4те гуми, за да не се опитва задницата да изпревари предницата. Общо взето е много важно зимата да можеш да изпуснеш или напомпиш гумата според условията, затова се пригответе, ако карате на границата на гумите. Имам и малка алуминиева лопатка под предната седалка, с която може да се изгребе набрал сняг или да се вземе почва за подлагане. Вериги слагам в краен случай, но и тогава е добре да се изпуснат гумите, за да е истинска копачка. И да всичко това с лек автомобил(комби), който дори се предствавя по-добре от някои СУВ-ове главно заради теглото.

Оценка:
-0 +6

Да но тези
57 Отговор

До коментар #11 от "Ушко":


примеси които са във въздуха точно те правят разликата от повече от 0.5 атм. при напомпване с въздух и азот. Примера с бутилката поднесен в статията е много правилен,а направи същия само с азот и ще видиш разликата и мантрата ти ще падне веднага. Физиката за някой е била изпусната някъде в образованието. Гумите ми са напомпани с азот от дев години,помпени са когато температурата е над 10 градуса на 2.4 атм.,сега когато паднаха градусите показанията са същите,а при много ниски градуси от -10 миналата зима показанията бяха 2.2 най-ниски иначе 2.3атм. нормално. Карал съм и с въздух и с азот и мога да направя разликата,другото е примесите и влагата която се вкарва с въздуха в гумата и си отговорих на въпроса от къде ръждясват джантите от вътре без да имат пряка връзка с външните условия довеждащи до корозиа на метала отвън. На никой не налагам мнение и който с каквото иска да си помпи гумите,но не приказвайте неща които не сте ги използвали,а само ей тъй да се намирате на приказка. А и гумите на болидите от Ф1 и автомобилните състезания ги пълнят с азот не с въздух сигурно и те не знаят за мнението ви на изтъкнати "специалисти".

Коментиран от #66


Оценка:
-1 +2

Това е
58 Отговор

До коментар #14 от "задължително":


пълна грешка,явно имаш големи пропуски,наваксай ги!

Оценка:
-2 +2

Явно не си
59 Отговор

До коментар #42 от "Ники":


карал с мека гума за да видиш как ти плава колата и носи на съответната страна? Единственото вярно което си написал е това,че увеличава сцеплението,но това е за преодоляване на дадено снежно препятствие по неутъпкан сняг и после трябва да се възстанови налягането до нормалното. Във военните камиони има система за испускане и помпене на въздуха в гумите т.нар централна система за контрол на налягането,като там е препоръчително при мека почва и сняг да се намали налягането до 0.2атм. и след преодоляването на терена да се възстанови нормалното налягане. Чети преди да пишеш.

Оценка:
-0 +4

Шаран БГ
60 Отговор
Нали във въздуха азотът е близо 80%? На кислорода не му обръщам внимание и........помпя от 2.2 атм. / в лятото/, и до 2.4 атм./ зимата
. Вярно , кислорода окислява джантата и тя ръждясва. Но има телени четки, ръждопробразуватели,спрей-лакове, ръчички - на три-четири години търка- лъска, като не ми харесва хвърлям, купувам друга.. Сега джанти да искаш. Алуминиевите не правят много бели-понякога и те изпускат, ама джанти бол !! И гуми - дал Господ
Горе написаното е добре да се знае от незнаещите. Които знаят - нека си философстват - все ще научи човек нещо ново !!

Оценка:
-2 +2

Админ
61 Отговор
Гумите са меки само отдолу.

Оценка:
-0 +3

Не бой се
62 Отговор

До коментар #49 от "БАЙ Х@Й":


Няма да повтаряш! То сега не е като преди! Минават си ей така..Щото парите следват ученика! А в провинцията често се срещат хлапета в 5-6 клас, които не знаят ...буквите! Да, българските букви! Съвсем сериозно!
Добре, че учихме навремето при истински учители! И нямаше демократични образователни реформи!

Оценка:
-0 +6

Даскала
63 Отговор
На вниманието на всички двойкаджии!!!!
Правете каквото си знаете а не каквото трябва и смуртните случаи по пътищатата и тях ще ги нарекът коронавирусни!!!!

Оценка:
-0 +3

злобар
64 Отговор
Със сигурност за гумите се знае че не боледуват от COBID-19.

Оценка:
-0 +1

Карачо
65 Отговор
Когато гумите ми не са с правилно налягане, датчикът показва и изписва на таблото. За всеки автомобил, брой пътници, товар и за всеки размер гуми, налягането е различно. На всеки автомобил на шофьорската врата е изписано колко трябва да е налягането. Това е правилното, а не кой, колко ви казва или препоръчва. Производителят го е написал и вие трябва да го спазите, ако мислите за своята и на другите безопасността! Единствено, ако има лед и сняг, хлъзгаво е, можете да спуснете гумите малко 0,2-03 бара, но това е само временно. После си ги напомпете с нужното налягане!

Оценка:
-0 +0

перничанин
66 Отговор

До коментар #57 от "Да но тези":


Сигурно си прав , но разлика от ДО 0,5атм е пренебрежимо малка и според мен не си струва парите и търсенето. Отделно като караш малко да загрее гумата и всичко си идва на място .

Оценка:
-0 +1

ФауВе
67 Отговор
Като знам съветите на този автор за автомобилите, май скоро ще посъветва читателите, да боксуват 5 мин на място, за да загрее въздуха в гумите и да се разшири, че да се напомпят.

Оценка:
-0 +1

Даскала
68 Отговор
Айде пак в 7-ми клас в часовете по физика,зарязвате германските си боклуци с вечно разбито окачване,купувате си по 1 комплект йокохама и да видя какви глупости пак ще пишете във форумите!!!!!

Оценка:
-1 +0

Даскала
69 Отговор
Двойки на всички,които използват "атмосфера" като мерна единица за налягане и да не дават никакви съвети никъде за да не лъжат другите двойкаджии по отношението за устройство и динамика на автомобилите по пътищата, за да намалят поне малко катастрофите и малоумните изказвания по каквито и да било теми!!!!

Оценка:
-1 +0

Дедо ви
70 Отговор
карайте само нови зимни гуми с азот

Оценка:
-0 +1

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.


Ловци на бисери
Адв. Марин Марковски
Адв. Марин Марковски коментира обвиненията срещу Симеон Дянков за приватизацията на ЕВН.
Да се получат указания от Прокопиеев за Дянков е все едно на един режисьор от ранга на Стивън Спилбърг да му дава указания младеж от ВИТИЗ"

Още бисери
ТОП 5