С настъпването на студения сезон се появяват допълнителни нюанси по време на работа на колата. Някои от тях се отнасят до доста прости и незабележими неща, например налягането в гумите, на което малко шофьори обръщат внимание. Междувременно, припомняме, че здравето и животът на водача и пътниците често зависят именно от налягането в гумите.
Стойността на оптималното налягане е най-лесно да се установи или от ръководството за експлоатация на колата, или от надписа върху стикер, залепен или от вътрешната страна на капачката на резервоара или на вътрешната част на В колонката. На пръв поглед нищо сложно, но особеността на зимната експлоатация на автомобила е, че наред с други фактори се намесва и студа.
Всъщност от училищния курс по физика е известно, че когато се охладят, всички вещества намаляват своя обем. Това е особено забележимо, когато става дума за газове. За да се убедите в този факт, можете да вземете празна пластмасова бутилка, затегнете капачката ѝ и я поставете извън прозореца на студено. Почти веднага, когато въздухът вътре се охлади, бутилката ще започне да се набръчква, губейки формата си.
Приблизително същото се случва с настъпването на зимата и с въздуха в гумата. Да приемем, че сте надули гума до а 2,2 или 2,4 атмосфери, колкото се препоръчва от автомобилния производител, в топлия сервиз за монтаж на гуми. След като колелото се постави на колата, студът ще започне да го охлажда. При скорост от приблизително 0,1 атмосфера на всеки 8 ° C.
Така вашите номинални стойности от 2,2 или 2,4 атмосфери за кратко време ще се превърнат в реални 1,8 или 2 атмосфери. А вие, без да знаете какво се е случило, сте тръгнали на път с недостатъчно напомпани гуми. Това води до няколко проблема наведнъж.
Първо, при по-меки гуми автомобилът е по-малко контролируем - той може да започне да "плава" от едната страна на другата по права линия. А в завоите се стреми се да излезе от траекторията на завоя в напълно безобидна ситуация. На второ място, недостатъчно напомпаните гуми увеличават разходът на гориво. И накрая, ниското налягане в гумите провокира неравномерното им износване - те започват да се износват по страничните си части.
За да избегнете този сценарий, трябва да си създадете навик да проверявате налягането в гумите само след като колата е била на улицата поне час. През този период от време въздухът в него ще е придобил температурата на външната атмосфера. Именно това е реалното налягане в гумите ви.
Може би единственото изключение от правилото може да бъде направено за ситуация, когато трябва да щурмувате девствен сняг. Преди това има смисъл специално да "изхвърлите" около 0,5 атмосфери от колелата. По този начин ще увеличите контактния участък на гумите с меката снежна покривка, подобрявайки проходимостта на автомобила.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Рено
Коментиран от #40, #48
14:56 19.11.2020
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Рено
Коментиран от #5, #41
15:02 19.11.2020
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Админ
До коментар #3 от "Рено":
С какво рено си, рс нещо или?Коментиран от #54
15:12 19.11.2020
6 пилот на Ферари
Коментиран от #55
15:12 19.11.2020
7 Бай Пешо
До коментар #4 от "БАЙ Х@Й":
Защото водата променя агрегатното си състояние от течно в твърдо, като последното е спо-голям обем Това няма нищо общо с разширяването и свиването на газовете при промяна на температурата.Коментиран от #22
15:14 19.11.2020
8 Азз
Коментиран от #11, #20, #46
15:14 19.11.2020
9 tttttt
Коментиран от #14
15:19 19.11.2020
10 Пацо
Коментиран от #24, #35
15:36 19.11.2020
11 Ушко
До коментар #8 от "Азз":
Безсмислена мантра за балъци - че нали азота е 78-80% съдържание във въздуха? Какъв е смисъла!? Ааааа, да - гумарите да вземат парите на бъльовците!Коментиран от #43, #57
15:36 19.11.2020
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 водата е изключение
До коментар #4 от "БАЙ Х@Й":
и това го знаят всички.Но има инертни газове, които почти не се влияят от температурата. Азотът е решение, но само ако намерите къде да си напомпате гумите на място, където да не ви излъжат че помпят с азот, а те са само с въздух. Истината е че около 78 процента от въздуха е азот, но разширението и свиването идват от останалите газове, които са премесени.
Коментиран от #31
15:57 19.11.2020
14 задължително
До коментар #9 от "tttttt":
Точно така е. Затова коригираш налягането в гумите, само на загряла гумаКоментиран от #58
15:59 19.11.2020
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 защо ли
До коментар #4 от "БАЙ Х@Й":
По същата причина, заради която кюфтето го пъхваш в горещата фурна, а пък то вместо да се разшири се свива.16:19 19.11.2020
17 Този
До коментар #15 от "Lileta":
Един смислен коментар, адекватен на написаното в статията.Коментиран от #18
16:26 19.11.2020
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 ТУК ТАМ СТЪПВА
До коментар #8 от "Азз":
СЪС ХЕЛИЙ ДА ГИ ПОМПЯТ Х -3.00 АТМОСФЕРИ ТОГАВА КОЛАТА ТУК -ТАМ СТЪПВА ТАКА ИЗБЯГВАШ ДУПКИТЕ НА ПЪТЯ 😂😉👌🍻Коментиран от #32
17:15 19.11.2020
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 (.)(.)
До коментар #7 от "Бай Пешо":
Тъпаци баце!17:20 19.11.2020
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Чудесно
До коментар #10 от "Пацо":
А от къде да се снабдим с такава джаджа?? Чакам??Коментиран от #33
17:55 19.11.2020
25 Левски
До коментар #4 от "БАЙ Х@Й":
Въздухът не е вода,физико не знаещ.Коментиран от #27, #30
18:02 19.11.2020
26 Ха ха
До коментар #4 от "БАЙ Х@Й":
Къв, къв съд пръска не разбрахме....смехурко18:17 19.11.2020
27 Нафърфорий
До коментар #25 от "Левски":
Отде да знае, че течностите са несвиварми тоя пишман физик?Коментиран от #29, #50
18:20 19.11.2020
28 БАЙ Х@Й
18:50 19.11.2020
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 БАЙ Х@Й
До коментар #25 от "Левски":
Прочети преди да дойдеш в ОТБОРА НА ЗНАЕЩИТЕ писал е вещества а не газове ! Което не е едно и също !18:55 19.11.2020
31 БАЙ Х@Й
До коментар #13 от "водата е изключение":
Добре дошъл в ОТБОРА НА ЗНАЕЩИТЕ! Просто материала е некоректно поднесен.18:58 19.11.2020
32 Прав си,
До коментар #20 от "ТУК ТАМ СТЪПВА":
с бълъците се постъпва точно по тоя начин.20:33 19.11.2020
33 А бе има ги
До коментар #24 от "Чудесно":
В аптеките и не са скъпи, две кокоши яйца за четири винтила.Коментиран от #38
20:36 19.11.2020
34 Чичо Гошо
20:38 19.11.2020
35 Пунта Мара
До коментар #10 от "Пацо":
И никой не е чувал за азот????20:40 19.11.2020
36 123
До коментар #4 от "БАЙ Х@Й":
Защото единствено за водата е обратно на това което е описано. Иначе написаното е вярно21:09 19.11.2020
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Чудесно
До коментар #33 от "А бе има ги":
Голям си абдал. Че то сега всичко е на "ачика" питаш Гугльо и си готов. Айде със здраве!23:08 19.11.2020
39 Да бе!
00:44 20.11.2020
40 Рено,забравяш бе!
До коментар #1 от "Рено":
Много зависи от това колко е натоварен автомобилът.Например ако сте 4-5 човека и сте с много багаж,може да напомпиш гумите и до 2.7
Но ако си сам в колата,достатъчно е да са 2.3
03:02 20.11.2020
41 Ко прайм...?!
До коментар #3 от "Рено":
Значи за теб нанометъра-ряпа да яде...!Важното е гумите да са на...,,камък" и пей сърце- всичко е ок...!03:15 20.11.2020
42 Ники
Коментиран от #59
03:26 20.11.2020
43 Азз
До коментар #11 от "Ушко":
Смисъла е, че целогодишно не мърда!Разбра ли, професоре?
04:23 20.11.2020
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Ха ха
До коментар #8 от "Азз":
Напълни ги със ситен пясък, тогава изобщо не мърдат и стават run-flat08:55 20.11.2020
47 някой си
08:56 20.11.2020
48 ХХХХ
До коментар #1 от "Рено":
Налягането на гумите зависи от размера на гумите и модела на колата.Обикновенно наляганията според размера на гумата и наторването на колата са посочени на стикер залепен на вътрешната страна на вратияката на гнездото на капачката на резервоара.
За моята кола VW шаран за натоварена преден мост 2,7 bar заден мост 3 bar.
Така, че е стриго индивидуално от модела на колата и размера на гумата.
Ако сте слагали разлини(по -широки, по- ниски или др.) гуми на колата от дадените от производителя нещата вче стават хептен разлизлични.
09:26 20.11.2020
49 БАЙ Х@Й
Коментиран от #53, #62
09:58 20.11.2020
50 док
До коментар #27 от "Нафърфорий":
Всички вещества във всички агрегатни състояния променят своя обем в зависимост от температурата си. Водата има най-малък обем при 4 градуса по Целзий, при равни други условия. Ама кой да внимава в часовете по физика.....10:15 20.11.2020
51 волан
10:18 20.11.2020
52 Пацо
10:33 20.11.2020
53 Тъп
До коментар #49 от "БАЙ Х@Й":
Баго и учителят по физика ще да е!10:52 20.11.2020
54 Алфа Чакал
До коментар #5 от "Админ":
По скоро "или"11:42 20.11.2020
55 Гуфи
До коментар #6 от "пилот на Ферари":
Физиката сочи, че при по-голямо контактно петно се намалява нормалният натиск на гумата от там сцеплението и с настилката. Защо ските са с по- голяма площ от обувките. Учи се в 5 ти клас12:04 20.11.2020
56 Гост
12:29 20.11.2020
57 Да но тези
До коментар #11 от "Ушко":
примеси които са във въздуха точно те правят разликата от повече от 0.5 атм. при напомпване с въздух и азот. Примера с бутилката поднесен в статията е много правилен,а направи същия само с азот и ще видиш разликата и мантрата ти ще падне веднага. Физиката за някой е била изпусната някъде в образованието. Гумите ми са напомпани с азот от дев години,помпени са когато температурата е над 10 градуса на 2.4 атм.,сега когато паднаха градусите показанията са същите,а при много ниски градуси от -10 миналата зима показанията бяха 2.2 най-ниски иначе 2.3атм. нормално. Карал съм и с въздух и с азот и мога да направя разликата,другото е примесите и влагата която се вкарва с въздуха в гумата и си отговорих на въпроса от къде ръждясват джантите от вътре без да имат пряка връзка с външните условия довеждащи до корозиа на метала отвън. На никой не налагам мнение и който с каквото иска да си помпи гумите,но не приказвайте неща които не сте ги използвали,а само ей тъй да се намирате на приказка. А и гумите на болидите от Ф1 и автомобилните състезания ги пълнят с азот не с въздух сигурно и те не знаят за мнението ви на изтъкнати "специалисти".Коментиран от #66
13:00 20.11.2020
58 Това е
До коментар #14 от "задължително":
пълна грешка,явно имаш големи пропуски,наваксай ги!13:03 20.11.2020
59 Явно не си
До коментар #42 от "Ники":
карал с мека гума за да видиш как ти плава колата и носи на съответната страна? Единственото вярно което си написал е това,че увеличава сцеплението,но това е за преодоляване на дадено снежно препятствие по неутъпкан сняг и после трябва да се възстанови налягането до нормалното. Във военните камиони има система за испускане и помпене на въздуха в гумите т.нар централна система за контрол на налягането,като там е препоръчително при мека почва и сняг да се намали налягането до 0.2атм. и след преодоляването на терена да се възстанови нормалното налягане. Чети преди да пишеш.13:12 20.11.2020
60 Шаран БГ
. Вярно , кислорода окислява джантата и тя ръждясва. Но има телени четки, ръждопробразуватели,спрей-лакове, ръчички - на три-четири години търка- лъска, като не ми харесва хвърлям, купувам друга.. Сега джанти да искаш. Алуминиевите не правят много бели-понякога и те изпускат, ама джанти бол !! И гуми - дал Господ
Горе написаното е добре да се знае от незнаещите. Които знаят - нека си философстват - все ще научи човек нещо ново !!
14:31 20.11.2020
61 Админ
16:22 20.11.2020
62 Не бой се
До коментар #49 от "БАЙ Х@Й":
Няма да повтаряш! То сега не е като преди! Минават си ей така..Щото парите следват ученика! А в провинцията често се срещат хлапета в 5-6 клас, които не знаят ...буквите! Да, българските букви! Съвсем сериозно!Добре, че учихме навремето при истински учители! И нямаше демократични образователни реформи!
18:42 20.11.2020
63 Даскала
Правете каквото си знаете а не каквото трябва и смуртните случаи по пътищатата и тях ще ги нарекът коронавирусни!!!!
08:02 21.11.2020
64 злобар
08:37 21.11.2020
65 Карачо
12:09 21.11.2020
66 перничанин
До коментар #57 от "Да но тези":
Сигурно си прав , но разлика от ДО 0,5атм е пренебрежимо малка и според мен не си струва парите и търсенето. Отделно като караш малко да загрее гумата и всичко си идва на място .15:26 21.11.2020
67 ФауВе
17:40 21.11.2020
68 Даскала
01:17 22.11.2020
69 Даскала
01:24 22.11.2020
70 Дедо ви
23:40 23.11.2020