Първият руски самолет с хибриден силов тракт направи пробен полет на авиосалона MAKS-2021. Лабораторният самолет Як-40 е оборудван с два стандартни турбореактивни двигателя и електроцентрала, базирана на газотурбинен двигател и свръхпроводим електродвигател.
Стандартният Як-40 има три газотурбинни двигателя. В тестовия модел Як-40LL двигателят, разположен в опашната част, е заменен с турбовален газотурбинен двигател с електрически генератор. Самият електродвигател е поставен в носа на самолета. По време на експлоатацията на хибридната инсталация е използван ефектът на високотемпературна свръхпроводимост и криогенна система.
Хибридната система на Як-40LL се състои от 500 кВт (680 конски сили) електродвигател и силов агрегат за подаване на електричество: турбовитлов двигател с електрически генератор. Използването на ефекта на високотемпературна свръхпроводимост позволява създаването на електродвигател, който консумира 5-20% по-малко електроенергия от подобни стандартни електродвигатели.