ООН предупреди, че скокът в цените на товарните превози може да доведе до по-високи цени за потребителите през следващата година, ако проблемите, подхранвани от пандемия, не бъдат решени. Конференцията на ООН за търговия и развитие (UNCTAD) заяви, че до 2023 г. световните цени на вноса могат да се увеличат с 11%, а нивата на потребителските цени - с 1,5%, предаде БГНЕС.
„Глобалните потребителски цени ще се повишат значително през следващата година, докато не се преодолеят прекъсванията на веригата за доставки, пристанищните ограничения и неефективността на терминалите“, се казва в доклада на UNCTAD за морския транспорт през 2021 г. Глобалните вериги за доставки се сблъскаха с безпрецедентно търсене от втората половина на 2020 г. нататък, тъй като по време на блокирането заради коронавируса потребителите харчеха за стоки, а не за услуги. Но ръстът на търсенето се сблъска с няколко практически ограничения, включително капацитета на контейнеровозите, недостига на контейнери, недостига на работна ръка, задръстванията в пристанищата и ограниченията на COVID-19.
Според доклада това несъответствие е довело до рекордни цени за превоз на контейнери „практически по всички маршрути на контейнерната търговия". „Настоящият скок на цените на превозите ще окаже сериозно въздействие върху търговията и ще подкопае социално-икономическото възстановяване, особено в развиващите се страни, докато операциите по морско корабоплаване се върнат към нормалното си състояние“, каза Ребека Гринспан, генерален секретар на UNCTAD. „Връщането към нормалното ще изисква инвестиции в нови решения, включително инфраструктура, технологии за превоз на товари, цифровизация и мерки за улесняване на търговията", каза тя.
Според документа на UNCTAD, пандемията е увеличила вече съществуващите предизвикателства пред индустрията, особено недостиг на работна ръка и пропуски в инфраструктурата. Докладът разкри и други уязвимости. За пример се дава случая с китайското пристанище Янтиан, което беше затворено през май поради огнище на коронавирус и което причини значителни закъснения. Друг случай е инцидентът с контейнеровоза „Ever Given”, блокирал през март Суецкия канал, което възпрепятства световната търговия. Въпреки това въздействието на пандемията върху обемите на морската търговия през миналата година беше по-малко от първоначално очакваното, твърди UNCTAD. Морската търговия се сви с 3,8% до 10,65 милиарда тона през 2020 г. и се очаква да нарасне с 4,3% през 2021 г.
UNCTAD заяви, че средносрочната перспектива остава положителна, но е обект на "нарастващи рискове и несигурност". Агенцията прогнозира, че годишният растеж ще се забави до 2,4% между 2022 и 2026 г., в сравнение с 2,9% през последните две десетилетия. „Продължителното възстановяване до голяма степен зависи от възможността да смекчим отрицателното въздействие и от пускането на ваксини в световен мащаб“, каза Гринспан. Въздействието на кризата COVID-19 ще засегне най-силно малките островни развиващи се държави (SIDS) и най-слабо развитите страни (LDCs, посочи тя.
Очаква се покачването на потребителските цени да бъде 7,5% в SIDS и 2,2% в най-слабо развитите държави. В резултат на блокирането, затварянето на границите и липсата на международни полети, стотици хиляди моряци са блокирани в морето и не могат да бъдат репатрирани или заменени. UNCTAD призова правителствата и индустрията да работят заедно за прекратяване на кризата със смяната на екипажите в сектора, в който работят повече от 1,9 милиона души по целия свят. Агенцията информира, че процентът на ваксинация на моряците е около 41% и призова те да бъдат ваксинирани приоритетно. „Това е неприемливо, ако искаме да видим, че веригите за доставки работят отново“, каза Шамика Сириман, директор по технологии и логистика на UNCTAD. Кризата активира дигитализацията и автоматизацията, което от своя страна трябва да осигури ефективност и спестяване на разходи. Междувременно електронната търговия, ускорена от пандемията, промени навиците на потребителите при пазаруване и моделите на разходи, се казва в доклада. „Това може да генерира нови бизнес възможности за корабоплаването и пристанищата“, каза UNCTAD.