2 08716

Рязко покачване на цените през 2022 г.

  • цени-
  • покачване-
  • пари-
  • оон-
  • товарни превози-
  • превози-
  • стоки-
  • потребители-
  • коронавирус

Глобалните потребителски цени ще се повишат значително през следващата година

Рязко покачване на цените през 2022 г. - 1
Снимка: Shutterstock

ООН предупреди, че скокът в цените на товарните превози може да доведе до по-високи цени за потребителите през следващата година, ако проблемите, подхранвани от пандемия, не бъдат решени. Конференцията на ООН за търговия и развитие (UNCTAD) заяви, че до 2023 г. световните цени на вноса могат да се увеличат с 11%, а нивата на потребителските цени - с 1,5%, предаде БГНЕС.

„Глобалните потребителски цени ще се повишат значително през следващата година, докато не се преодолеят прекъсванията на веригата за доставки, пристанищните ограничения и неефективността на терминалите“, се казва в доклада на UNCTAD за морския транспорт през 2021 г. Глобалните вериги за доставки се сблъскаха с безпрецедентно търсене от втората половина на 2020 г. нататък, тъй като по време на блокирането заради коронавируса потребителите харчеха за стоки, а не за услуги. Но ръстът на търсенето се сблъска с няколко практически ограничения, включително капацитета на контейнеровозите, недостига на контейнери, недостига на работна ръка, задръстванията в пристанищата и ограниченията на COVID-19.

Според доклада това несъответствие е довело до рекордни цени за превоз на контейнери „практически по всички маршрути на контейнерната търговия". „Настоящият скок на цените на превозите ще окаже сериозно въздействие върху търговията и ще подкопае социално-икономическото възстановяване, особено в развиващите се страни, докато операциите по морско корабоплаване се върнат към нормалното си състояние“, каза Ребека Гринспан, генерален секретар на UNCTAD. „Връщането към нормалното ще изисква инвестиции в нови решения, включително инфраструктура, технологии за превоз на товари, цифровизация и мерки за улесняване на търговията", каза тя.

Според документа на UNCTAD, пандемията е увеличила вече съществуващите предизвикателства пред индустрията, особено недостиг на работна ръка и пропуски в инфраструктурата. Докладът разкри и други уязвимости. За пример се дава случая с китайското пристанище Янтиан, което беше затворено през май поради огнище на коронавирус и което причини значителни закъснения. Друг случай е инцидентът с контейнеровоза „Ever Given”, блокирал през март Суецкия канал, което възпрепятства световната търговия. Въпреки това въздействието на пандемията върху обемите на морската търговия през миналата година беше по-малко от първоначално очакваното, твърди UNCTAD. Морската търговия се сви с 3,8% до 10,65 милиарда тона през 2020 г. и се очаква да нарасне с 4,3% през 2021 г.

UNCTAD заяви, че средносрочната перспектива остава положителна, но е обект на "нарастващи рискове и несигурност". Агенцията прогнозира, че годишният растеж ще се забави до 2,4% между 2022 и 2026 г., в сравнение с 2,9% през последните две десетилетия. „Продължителното възстановяване до голяма степен зависи от възможността да смекчим отрицателното въздействие и от пускането на ваксини в световен мащаб“, каза Гринспан. Въздействието на кризата COVID-19 ще засегне най-силно малките островни развиващи се държави (SIDS) и най-слабо развитите страни (LDCs, посочи тя.

Очаква се покачването на потребителските цени да бъде 7,5% в SIDS и 2,2% в най-слабо развитите държави. В резултат на блокирането, затварянето на границите и липсата на международни полети, стотици хиляди моряци са блокирани в морето и не могат да бъдат репатрирани или заменени. UNCTAD призова правителствата и индустрията да работят заедно за прекратяване на кризата със смяната на екипажите в сектора, в който работят повече от 1,9 милиона души по целия свят. Агенцията информира, че процентът на ваксинация на моряците е около 41% и призова те да бъдат ваксинирани приоритетно. „Това е неприемливо, ако искаме да видим, че веригите за доставки работят отново“, каза Шамика Сириман, директор по технологии и логистика на UNCTAD. Кризата активира дигитализацията и автоматизацията, което от своя страна трябва да осигури ефективност и спестяване на разходи. Междувременно електронната търговия, ускорена от пандемията, промени навиците на потребителите при пазаруване и моделите на разходи, се казва в доклада. „Това може да генерира нови бизнес възможности за корабоплаването и пристанищата“, каза UNCTAD.


Поставете оценка:
Оценка 1 от 1 гласа.

Свързани новини

Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 с две думи

    20 0 Отговор
    С две думи - дупе да ни е яко.

    Коментиран от #2

  • 2 оптимист

    13 6 Отговор

    До коментар #1 от "с две думи":

    Не си прав,бе! С Кирчо и Кокорчо ще Продължим Промяната към по лошо,не бой се.

    Коментиран от #15

  • 3 лилита

    6 1 Отговор
    Всичко окрадено след ГЕРБ,БСП,ДПС и др. техни събратя!
  • 4 тикви

    6 2 Отговор
    Мафията ТИКВА,ДОГАН,ГЕШЕВ,ЦАЦАРОВ, и т.н. окраде всичко!!!
  • 5 Рай Грас

    8 0 Отговор
    Докато българинът не започне да пасе тревица , като севернокорейските си събратя - акъла му няма да дойде. После ще псува , ама - после.
  • 6 с две думи

    14 2 Отговор
    Идват времена , в които хладилника става ненужна вещ. Да благодарим (за това) на гласувалите за ПП ПП.

    Коментиран от #14


  • 7 бахилис

    13 1 Отговор
    Това е част от световната игра,която ни спретнаха.
    Ковид е само върхът на пирамидата.Надолу са хиперинфлация;невъзможност от погасяване кредите(повечето стърани са на кредит);губене на собственост(принудително);изчистване на слабите и непригодени и т.н.
    Което ще остави само послушковците.Такива им трябват.Светът да е като китайчетата-уплашен,следен,смачкан и изцеден до край.
  • 8 ЧЕРЕН ПЕТЪР В НЕДЕЛЯ

    4 3 Отговор
    ЗА ЗЕЛЕНИО ЧУРАП
  • 9 sss

    7 0 Отговор
    Нещата отиват към "хляб и свинец"...
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Копипасте

    4 0 Отговор
    Вaрнa
    18:38 29.04.21
    Cпoрeд мeн Кoрoнa кризaтa им дaвa мaлкo въздух зa дa пeчaтaт пaри кaтo зaмaяни, кaктo oбикнoвeнo прaвят пo врeмe и cлeд вoйнa. В пocлeднитe 30 гoдини дългoвeтe нa EC и CAЩ cпрямo БВП рacтaт и тo c бързи тeмпoвe, кoeтo пoкaзвa, чe икoнoмикитe им ca дaлeч oт eфeктивнocттa зa рaзликa oт прикaзкитe им зa тoвa, кoлкo ca вeлики. Тaкa кaктo cтaнa яcнo, чe cвoбoдният пaзaр ocнoвaн нa чecтни прaвилa и кoнкурeнция ca чиcтa прoбa лaкaрдии, нa кoитo ниe ce вързaхмe. Кризaтa oт 2008 гoдинa нe e cвършилa, a aкo трябвa дa търcим някaквa зaкoнoмeрнocт c кризaтa oт 1929 гoдинa и пocлeдвaлaтa cвeтoвнa вoйнa... - Тoгaвa нeщaтa изглeждaт oщe пo- злe пoнe cпoрeд мeн.

    Вaрнa
    18:58 29.04.21
    A ми в oбщи линии тaкa изглeждa здрaвocлoвнaтa миcъл : Cиcтeмaтa нa нacтoящитe oтнoшeния нe мoжe дa рaзрeши прoблeмa c трупaнeтo нa вce пo- гoлeми пeчaлби oт икoнoмиятa oт труд. Нямa кaк кaпитaлa хeм дa плaщa ниcки зaплaти, хeм дa имa пo- виcoкo пoтрeблeниe зa дa пeчeли пoвeчe и тoвa дa ce cлучи бeз дa пeчaтa нoви пaри пoд фoрмaтa нa зaeми. В игрaтa нa нacтoящaтa икoнoмикa игрaeм рoлятa и нa рaбoтнaтa ръкa и рoлятa нa пoтрeбитeл. - Aкo кaпитaлa нaмaли зaплaтитe cпaдa пoтрeблeниeтo! Aкo увeличи рaзхoдитe зa зaплaти пaдa пeчaлбaтa! - Eдинcтвeнoтo рeшeниe, кoeтo ca измиcлили дo ceгa кaктo кaзвa eдин aмeрикaнcки прoфecoр ca плacтикитe в пoртфeйлитe Ви. - Тoecт крeдитнитe кaрти! Тoecт пeчaтaнeтo нa пaри и cъoтвeтнo зaeми.
  • 12 Копипасте

    1 0 Отговор
    Три много точни коментара! Нямам какво съществено ва добавя!
  • 13 vasik atanasova

    2 0 Отговор
    А ТАКА УТРЕ СИ ПОМИСЛЕТЕ ЗА КОГО ГЛАСУВАТЕ
  • 14 васик атанасова

    1 0 Отговор

    До коментар #6 от "с две думи":

    БРАВО !!!!
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Сульо

    1 0 Отговор
    На гнусия долнопробен народ, киолкото и високи да са му цените -все ще му е малко....Трябва да буде итребван докато му дойде акъла или останат само хората с акъл. Високи цени, лошо здравеопазване,кофти ръководители, стари коли -всички средсства за намаляването му са позволени...