Отидете към основна версия

1 500 9

Изтеглянето на световни марки и компании от Русия открива възможности пред турския бизнес

  • русия-
  • турция-
  • бизнес-
  • санкции

Руснаците са насочили вниманието си към турски фирми

Снимка: Shutterstock

В знак на протест срещу руската инвазия в Украйна и след въвеждането на санкции от Запада срещу Москва много от големите световни компании взеха решение да се изтеглят от Русия или замразиха дейността си в страната. Големи западни марки спряха продажбите си в Русия и затвориха магазините си.
След оттеглянето от руския пазар на известни марки като H&M, Ikea, Adidas, Zara, Puma, Gucci, Louis Vuitton, Apple, много техни магазини в молове в Москва и други руски градове останаха празни.
За да запълнят тази празнота, руснаците са насочили вниманието си към турски фирми, съобщават турски вестници.

Турция осъди руското нахлуване в Украйна, определяйки го като недопустимо, но не се присъедини към санкциите на Запада срещу Москва. Анкара категорично заяви, че не може да се откаже нито от Русия, нито от Украйна, с които поддържа стратегически икономически отношения.
Турция полага усилия за посредничество между двете враждуващи страни за постигане на примирие и дипломатическо решение на конфликта.
На този фон представители на руските делови среди са поканили на посещение в Москва ръководителите на Обединеното сдружение на марките, представляващо 454 водещи марки в Турция, съобщава в.“Йени шафак“.

Председателят на сдружението Синан Йонджел посочва пред вестника, че заради оттеглянето на западни марки от Русия след началото на войната в Украйна, техните магазини, намиращи се в известни търговски центрове или на булеварди в руската столица, остават празни. По думите му тези магазини предлагат добра възможност за турските марки. Йонджел подчертава, че става дума за магазини с много добра локация, за които известни марки по-рано са се конкурирали и са чакали с години, за да влязат в тези райони. Председателят на сдружението посочва, че сега руснаците предлагат тези магазини на турски марки, които също от своя страна проявяват интерес към подобна възможност.
Делегация на сдружението ще посети Москва през май за среща с руски инвеститори в търговски центрове.

Същевременно Йонджел отбелязва, че 32 турски марки, членуващи в сдружението, присъстват от по-рано на руския пазар, като имат 655 магазина и близо 2500 пункта за продажби в Русия.
Председателят на Съвета на турските износители Исмаил Гюле е заявил пред журналисти, че на фона на опразването на магазини в руските молове, руснаците са започнали да отправят предложения към турски фирми, съобщава в.“Акшам“. По думите му те искат да дадат магазините си на половин цена на турски марки. Гюле e уточнил, че предложения са получили турски фирми за облекло като Ipekyol, Damat, LC Waikiki. Гюле е заявил още, че представители на руския бизнес преговарят също с турски фирми с цел турски продукти да заемат място на рафтовете в търговските вериги в страната. „Русия е голям пазар с население от 150 милиона души“, е от Гюле.

Същевременно турски медии отбелязват, че американски и западни фирми, които напускат Русия заради санкциите срещу Москва, се насочват към Турция.
Част от американските фирми, изтеглящи се от Русия, са избрали Турция заради географското ѝ положение и квалифицирана работна сила, отбеляза през март в. "Хюриет".
Вестникът цитират по този повод и изявление на американския посланик в Анкара Джефри Флейк.
"1100 американски фирми осъществяваха дейност в Русия. Сега те напускат Русия. Някои ще прехвърлят част от операциите си в Турция. Американските фирми трябва да помислят за турския пазар", заяви Флейкна церемония в Анкара в средата на март, на която бе подписан меморандум за разбирателство между Съвета на турските палати и борси (ТОББ) и Търговската камара на САЩ.

"Броят на американските фирми, оттеглящи се от Русия, расте по-бързо от очакванията ни. В тази връзка Турция може да привлече някои инвестиции. Ние смятаме, че Турция трябва да се възползва от това", посочи от своя страна изпълнителният вицепрезидент на Търговската камара на САЩ Майрън Брилянт.
"Ние разглеждаме Турция като търговски център на района", изтъкна Брилянт. Същевременно той подчерта, че за да привлече американски фирми, Турция трябва да подобри своята дигитализация и инфраструктура и да осигури по-привлекателна среда за инвеститорите.

„С въздушния си, сухопътен и морски транспорт Турция предлага на международните инвеститори силна инфраструктура с верига за доставки“, коментира наскоро председателят на Турско-американския бизнес съвет Мехмет Али Ялчъндаг пред турската държавна телевизия ТРТ Хабер.
„Всяка криза в крайна сметка ражда възможност“, посочи пред ТРТ Хабер председателят на Асоциацията на независимите индустриалци и бизнесмени (МЮСИАД) Махмут Асмалъ. Той изтъкна, че в Турция могат да бъдат привлечени инвеститори както от Русия, така и от Украйна, а също и чужди инвеститори, осъществяващи бизнес в тези страни. Асмалъ отбеляза, че има сериозни заявки в това отношение, и добави, че бизнесмените в Турция са готови за партньорства с чуждестранните инвеститори, които ще дойдат в страната.
Очевидно променената геополитическа ситуация предоставя нови възможности пред турските фирми, от които те биха могли да извлекат полза.

Поставете оценка:
Оценка 2.5 от 8 гласа.

Свързани новини

Новини по държави: