Клонирани сайтове на реални медии разпространяват лъжите и дезинформациите на руската пропаганда - за да отричат зверствата на руската армия в Украйна и да насаждат страх от задаващи се глад и бедност в Европа.
EU DisinfoLab разкри базирана в Русия мрежа за оказване на пропагандно влияние, която е действала в Европа поне от май 2022 г. и все още продължава да съществува. „Двойникът“ е името, което е било дадено от разследващите журналисти на тази руска кампания, защото тя използва "клонинги" на автентични медии (поне 17 на брой, сред които „Билд“, „20minutes“, агенция Анса, „Гардиън“, RBC Ukraine и др.) и насочва потребителите към фалшиви статии, видеоклипове и анкети.
За тази цел злонамерените актьори, които стоят зад тази кампания, са закупили десетки имена на интернет домейни, подобни на тези на автентичните медии, и са копирали дизайна им. Това е пореден пример за операция, която действа с помощта на различни платформи, а профилите за подсилване на дезинформациите се намират в социалните мрежи, включително Фейсбук и Туитър. Използвани са различни формати - от видеоклипове до онлайн реклами.
Два основни лайтмотива
Двойниците са фабрикували дезинформация, като изопачава събития, измисля изцяло нови или фалшифицира проучвания на общественото мнение. Техните изфабрикувани истории имат два основни лайтмотива. Първият може да се обобщи така:
"Украйна е провалена държава, а нацизмът е част от украинското общество, поради което дори украинците биха предпочели да живеят в Русия“. В голяма част от тези материали например се оспорва автентичността на съобщенията за зверствата в Буча или на други престъпления на руската армия в Украйна.
Вторият мотив гласи: "Зимата идва, а като подкрепят Украйна и не отменят санкциите срещу Русия, западните правителства са отговорни за продължаването на войната и съответно за влошаването на условията на живот на своите граждани: няма газ, рафтовете в магазините са празни, има недостиг на храни.“ Целта на втората тема е да насажда страх у западноевропейските граждани от ужасяващите кризи, които се задавали заради подкрепата, оказвана на Украйна.
Следите водят към Русия
Инструментите, използвани за разкриване и анализиране на руската мрежа за дезинформация, включват библиотеката Meta Ads Library, CrowdTangle и публично достъпни данни в интернет. Това проучване е започнало на 30 август и е било предизвикано след първоначален сигнал на германския сайт T-Online, който разкри част от тази съмнителна мрежа.
Разследването не посочва конкретен извършител, но много елементи показват, че са замесени участници от Русия. Цялата инфраструктура на кампанията и имитациите на имена на домейни са били управлявани от едно и също място, като някои от тези домейни са били закупени чрез руския интернет регистър. Фалшивите видеоклипове са създадени от компютри с руска настройка, като един от тях е от часовата зона GMT+8.
Как функционира "двойникът"?
Едно кликване върху фалшив интернет адрес насочва потребителите към фалшивата медия. Сложността на „двойника“ се крие в неговия дизайн. Когато потребителите сърфират в интернет, те невинаги обръщат голямо внимание на уебсайта, който посещават. Повечето потребители познават доставчиците на медии по името им, а не по интернет адресите им.
Клонингът създава обаче връзки към уебсайтове, които изглеждат като автентични. По този начин юзърите са били подвеждани да четат и гледат създадените дезинформации. „Двойникът“ клонира поне дузина уебсайтове на автентични доставчици на медийни услуги и възпроизвежда точния им дизайн, като в същото време остава неидентифициран и поради представлява трайна опасност.
*EU DisinfoLab е партньор на шведската фондация с нестопанска цел Qurium Media Foundation, доставчик на решения за цифрова сигурност и съдебно-медицински разследвания за независими медии и организации в защита на човешките права.