На 5 януари 1972 г. по нареждане на президента на САЩ Ричард Никсън НАСА започва да разработва проект по създаване на космическа совалка.
За първи път излита на 12 април 1981 г.
и извършва 135 полета до края на програмата през 2011 г.
Проектирана да бъде преизпълнена до 100 пъти, първоначално се очакваше американската космическа совалка да намали високите разходи за космически полети в ниска околоземна орбита. След като системата заработи обаче, оперативните разходи на превозното средство и времето, необходимо за обновяване между полетите, се оказаха значително по-високи от ранните прогнози.
Според някои оценки цената на всеки полет на совалка е струвал главозамайващите 1,5 млрд. долара. Официално НАСА твърди, че цената на всеки полет е била само 450 млн. долара, пише по темата и "Дейли телеграф".
Подготовката за всяка една мисия отнемаше месеци, ако не и години. А полетите на совалките далеч не се превърнаха в рутина. Вместо с ежеседмично пътуване с тях в космоса, НАСА трябваше да се задоволи само с няколко изстрелвания на година, подчертава "Гардиън".
Програмата на совалките отне и човешки живот на два пъти,
когато експлодираха совалките "Чалънджър" и "Колумбия", съответно през 1986 г. и 2003 г.
Това само забави още повече програмата и полетите на совалките бяха прекратени на два пъти за повече от две години, добавя "Дейли телеграф".
Определено краят на епохата на совалките накара мнозина да насочат вниманието си върху пропуските, проблемите и лошото управление на програмата на НАСА.
Но насред всички тези критики не трябва да се забравя, че програмата за совалките
постигна и много
Благодарение на нея беше изваден в космоса телескопът "Хъбъл", а после пак благодарение на нея той беше ремонтиран и днес продължава да ни изпраща смайващи космически кадри.
Благодарение на совалките в орбита беше изстреляна и рентгеновата обсерватория "Чандра" и се реализира струващият 100 милиарда проект за Международната космическа станция.
Според Скот Алтман и Пиърс Селърс - двама от американските астронавти, летели със совалки, най-важното постижение на програмата е, че астронавтите са се научили как да конструират космически кораби в космоса.
Това познание ще бъде нужно при евентуална мисия до Марс. Според двамата астронавти, цитирани от в. "Гардиън", сега САЩ трябва да вземат важно решение за бъдещето на космическата си програма и да се стремят към овладяване на космоса в сътрудничество с други страни, както процедираха и по реализирането на проекта за Международната космическа станция.
Краят на ерата на совалките обаче
може да приближи НАСА и до края на златната ѝ ера
на изследване на космоса, предупреждава "Дейли телеграф".
Казано в цифри, приключването на програмата на совалките ще доведе до директна загуба на 9000 работни места в САЩ през идните 6 месеца и ще изложи на риск още 23 000 работници, добавя вестникът.
САЩ ще бъдат принудени и да плащат десетки милиони долари на Русия, за да могат американски астронавти да пътуват със старомодните руски космически кораби "Союз" до МКС.
Всичко това няма нищо общо с
оптимизма от времето на успеха на първите американски космически програми -
проекта "Меркурий" през 1959 г., последвалата го програма "Джемини" и следващата програма "Аполо", отбелязва изданието.
Вестникът припомня също, че докато САЩ се отказват от програмата "Съзвездие" за изпращане на човек на Луната, а после и до Марс, водени от желанието за бюджетни икономии, други страни като Китай и Индия проявяват големи амбиции в тази насока.
Пекин например иска да прати човек на Луната през 2025 г.