Отидете към основна версия

7 289 12

Какво реши ЕС за шофьорските книжки

  • европейски съюз-
  • шофьор-
  • шофьорска книжка

През март Европейската комисия беше предложила шофьорите над 70-годишна възраст на всеки пет години или да минават през медицински преглед, или сами да правят самооценка на формата си

Снимка: Shutterstock

За да удължат книжките си, в бъдеще възрастните шофьори в ЕС ще трябва да правят самооценка на здравословното си състояние, т.е сами да решат позволява ли им то да управляват автомобил. Ето какво още искат в ЕС:

За да подновят шофьорската си книжка, в бъдеше по-възрастните шофьори ще трябва да правят самооценка на способностите си и физическата си форма, решиха днес министрите на транспорта от страните членки на ЕС.

Германският министър Фолкер Висинг беше обявил, че ще гласува против това решение, защото то водело до ненужна бюрокрация. Но и без неговия глас беше събрано мнозинство. Преди промените да влязат в сила, те трябва да бъдат гласувани в Европейския парламент.

Какво още решиха министрите от ЕС?

През март Европейската комисия беше предложила шофьорите над 70-годишна възраст на всеки пет години или да минават през медицински преглед, или сами да правят самооценка на формата си.

Сега страните членки решиха, че шофьорските книжки ще бъдат подновявани на всеки 15 години. За по-възрастните шофьори като цяло няма да важат задължителни по-строги правила от тези за по-младите. Но страните членки на ЕС сами ще могат да решават дали да въведат такива.

Освен това министрите от ЕС решиха придруженото шофиране за лица над 17 години да стане стандарт в цялата Общност. Както и да бъде въведена и дигитална шофьорска книжка.

Пенсионерите и катастрофите

В Германия аргумент в дебата за по-строгите условия за по-възрастните шофьори често са статистиките за пътно-транспортните произшествия (ПТП). Стигне ли се до катастрофа с ранени или жертви, по-възрастните шофьори често са главните виновници за пътнотранспортните произшествия (ПТП), показват данни на Федералната статистическа служба. През 2022 година при ПТП, в които единият участник е бил поне на 65 години, главните виновници в над две трети (69%) от случаите са по-възрастните шофьори. А при инциденти, в които участници са били и шофьори на възраст над 75 години, в повечето случаи именно те са били причината за инцидента (77%).

Сред шофьорите под 65-годишна възраст особено опасна е възрастовата група между 18 и 20 години - имало ли е произшествия с тяхно участие, то в 71% от случаите те са били главните виновници.

Какви са най-честите нарушения при по-възрастните шофьори

Прави впечатление, че причините за произшествията варират в зависимост от възрастта на водачите. По-вероятно е тези в напреднала възраст да бъдат обвинени, че не са спазили правилото за предимство на пътя. При тях грешките при завои, каране на заден ход и потегляне също са по-често срещани, отколкото сред по-младите шофьори.

Същевременно по-възрастните много по-рядко са били обвинявани в неспазване на безопасна дистанция, движение с неподходяща скорост и шофиране под въздействието на алкохол.

Като дял от населението обаче вероятността възрастните водачи да попаднат в пътни произшествия е по-ниска от тази при по-младите, отбелязва АРД. "Това се дължи на факта, че по-възрастните хора по-рядко участват от младите в пътното движение. Една от причините - те вече не шофират до работно място."

Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 23 гласа.

Свързани новини