Австрия, която е начело на опозицията в Европейския съюз срещу присъединяването на Румъния и България към Шенгенското пространство за свободно пътуване, заяви в понеделник, че е готова да отстъпи, но само по отношение на пътуването със самолет и в замяна на по-строга сигурност на външната граница на ЕС, предаде Ройтерс.
На срещата на министрите на вътрешните работи на блока преди една година, на която двете източноевропейски страни се надяваха да получат зелена светлина за присъединяване към най-голямата зона за свободно пътуване в света, Австрия заяви, че незаконната имиграция все още е твърде висока и че Румъния и България трябва да направят повече за предотвратяването ѝ, преди да се присъединят.
Управляващата в Австрия консервативна Народна партия (OVP) от години превръща борбата с нелегалната имиграция в основен въпрос на предизборната си кампания. През следващата година предстоят парламентарни избори, а крайнодясната Партия на свободата, която има сходна с тази на Австрийската народна партия позиция по отношение на миграцията, води в проучванията на общественото мнение.
"Да, мога да си представя промени по отношение на летищата в Румъния и България", заяви австрийският министър на вътрешните работи Герхард Карнер пред радио ORF, като добави, че е изпратил документ с позиция до Европейската комисия и сега топката е в нейното поле.
"От друга страна, има ясни искания в замяна на това, а именно масирано засилване на защитата на външната граница (на ЕС), запазване на проверките по сухопътните граници и прехвърляне на търсещите убежище в България и Румъния", каза той, имайки предвид хората, които преминават през тях, за да стигнат до Австрия.
По-конкретно Карнер заяви, че иска утрояване на броя на граничните полицаи и модернизиране на техническото оборудване, особено на границата на България с Турция и на границата на Румъния със Сърбия.
Ако исканията му бъдат изпълнени, паспортните проверки между Румъния и България и страните от Шенгенското пространство ще могат да бъдат премахнати, но само при пътуване със самолет - решение, което той нарече "въздушен Шенген".