Отидете към основна версия

5 199 30

Оръжейна надпревара! Съединените щати изостават с голяма разлика от Китай в морето

  • китай-
  • сащ-
  • военен флот-
  • нато-
  • тайван-
  • пентагон

Миналата година повече от половината от световното търговско корабостроително производство идва от Пекин, което го прави водещ световен корабостроител със значителна разлика

Снимка: БГНЕС/ЕРА

Китай се превърна в глобална сила благодарение на това, че се превърна в световна фабрика. Сега азиатският гигант разширява своята икономическа и военна мощ с друго изумително индустриално постижение: превръщайки се в световна корабостроителница, пише The Wall Street Journal.

Миналата година повече от половината от световното търговско корабостроително производство идва от Китай, което го прави водещ световен корабостроител със значителна разлика. Някога плодотворните западни корабостроителници, които помогнаха за изграждането на империи, разширяването на търговията и спечелването на войни, се разпаднаха. Европа представлява само 5% от световното производство, докато приносът на САЩ е почти нулев.

Изданието го нарича символ на историческата трансформация на Китай от континентална сила в морска сила и също така вярва, че китайският лидер Си Дзинпин вижда корабостроенето като ключов стратегически актив, за да промени световния ред и да надделее над съперниците по време на всяка бъдеща война.

Процъфтяващите китайски корабостроителници получават договори на стойност милиарди долари дори от западни страни. Поради факта, че компаниите започнаха да приемат поръчки за много години напред, те решиха да се разширят, обучавайки нови работници и изграждайки широки вериги за доставки.

Тези корабостроителници обаче често приемат поръчки не само за контейнеровози, петролни танкери и кораби за насипни товари, но и за военни кораби за китайския флот. Разширяването на корабостроенето за изпълнение на търговски поръчки е използвано от военните плановици на страната за изграждане на най-големият флот в света, който е централен за амбициите на Си Дзинпин да разпространи властта си в чужбина, да защити морските пътища, свързващи Китай със света, и дори да "погълне“ Тайван .

В същото време някога мощната корабостроителна индустрия на Съединените щати запада. Вече не произвежда значителен брой търговски кораби. Много американски корабостроителници имат само един основен клиент, военноморските сили, и тези корабостроителници не успяват да доставят навреме корабит и постоянно влизат в преразход на средства.

Китайският флот разполага с 370 военни кораба, което го прави най-големият в света. Очаква се броят на корабите да се увеличи до 435 до 2030 г. Освен това китайските корабостроителници строят все по-сложни военни кораби, като разрушителите тип 055. Междувременно, според прогнозите, ВМС на САЩ, със своите 292 кораба, в най-добрия случай ще останат същият размер или в най-лошия случай ще намалее през следващите няколко години.

Както предупреждава WSJ, при продължителен конфликт китайските корабостроителници биха дали значително предимство на флота му. Докато китайските корабостроителници са проектирани да строят с военновременни темпове, американските не могат да се справят дори с търсенето в мирно време. Това е особено обезпокоително, казват американските стратези, като се има предвид какво показа конфликтът в Украйна: войните могат да продължат дълго време и за тяхното водене се изисква индустрия. Промишлеността на Съединените щати просто не е готова за конфликт с Китай за Тайван.

Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 21 гласа.

Свързани новини