Недостигът на квалифицирана работна ръка в Германия напоследък се е изострил най-силно в транспортния сектор. Това сочи проучване, публикувано от Центъра за компетентност за осигуряване на квалифицирана работна ръка (Kofa) на Института на германския бизнес (IW), цитирано от БТА.
Най-голямото увеличение в недостига на служители - с 89 процента на годишна основа - се наблюдава при водачите на автобуси и трамваи. Тук 3594 позиции не са могли да бъдат заети от кандидати с необходимата квалификация.
Недостигът се е увеличил с почти 80 процента до 2265 места за специалисти в сигналните кутии и експлоатацията на транспортните съоръжения и с 45 процента до над 4000 места при машинистите на влакове.
Авторите на проучването обясняват рязкото увеличение на недостига най-вече с повишеното търсене на квалифицирана работна ръка.
"Увеличаването на недостига на умения в транспортните професии е тясно свързано с прехода към мобилност. Усилията за укрепване и съживяване на железопътния и обществения транспорт стимулират търсенето на квалифицирани работници", посочи икономистът Юрек Тидеман.
Неблагоприятната тенденция се задълбочават и от демографските промени - много работещи в сектора ще се пенсионират през следващите няколко години.
Като цяло през 2023 г. недостигът на квалифицирани кадри в Германия леко е намалял - с подходящо квалифициран персонал не могат да бъдат запълнени 570 000 свободни работни места, което е с почти 10 процента по-малко спрямо предходната година. Въпреки това той остава на много високо ниво, отбелязва Тидеман.
Според проучването най-голям недостиг на квалифицирана работна ръка продължава да има в сферата на здравеопазването, социалните услуги и образованието.
Предвид трудната икономическа ситуация експертите прогнозират, че недостигът на квалифицирана работна ръка ще продължи да намалява и през текущата година.