Затруднените продажби и спадът в оборотите забавят експанзия и планираните разширения на голяма част от търговците в моловете. В много сегменти се наблюдава оптимизация на мрежата от магазини, което води до ръст на свободните площи в моловете и на търговските улици. Незаетите площи в търговските центрове в София са нараснали почти двойно спрямо началото на годината и вече достигат 9%.
Спортните продукти, бързооборотните стоки, дрогериите и обзавеждането на дома са сред секторите които се справят по-добре в настоящата ситуация. Сред по-значимите откривания през третото тримесечие са новият магазини на IKEA във Варна, JYSK с две нови локации, веригата за дрехи втора употреба Mania с нов обект в София и Decathlon в Бургас.
„Концепцията на big-box обектите се радва на засилващ се интерес в страната, както от страна на наематели така и на крайни клиенти. Форматът е предпочитан от търговците на бързооборотни стоки, дрогерии, дискаунт брандове, които се групират при експанзията си в по-малки населени места, за да се възползват от синергията помежду си. В процес на изграждане са и няколко ритейл парка в регионални градове в страната“, уточни Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.
След няколко години на плавен ръст на наемните цени, по-слабата активност на наемателите през последните месеци е предпоставка за понижение на нивата. Офертните цени за първокласни локации във водещите търговски центрове в София варират около 30-36 EUR/кв. м.