Стремежът на автомобилните производители да създават модели, които се продават еднакво добре по всички краища на света, илюстрира добре глобализацията на пазарите. Както и във всеки друг бранш обаче, това съвсем не значи, че един и същ продукт струва еднакво навсякъде. Нещо повече - понякога цените на една и съща кола в различни държави варират драстично заради митата, транспортните разходи, обема на продажбите, покупателната способност и куп други фактори.
Golf спокойно може да се нарече глобален автомобил. Volkswagen предлага бестселъра си почти навсякъде по света. Цените му обаче далеч не са еднакви. В родната Германия най-евтината версия Trendline с 1.2-литров бензинов турбомотор с 85 к.с. струва €17 325. Оборудването е бедно, но все пак включва климатик и система за автоматично гасене и стартиране на двигателя в задръстване.
Макар да изглежда сходно, продаваният в САЩ Golf се различава от европейския. Произвежда се в Мексико и не се предлага с малолитражни двигатели. Американците могат да избират между 1.8-литрова бензинова модификация със 170 коня или скъп 2.0-литров дизел. Цените стартират от $18 000 или €14 400. Разликата от почти 20% в сравнение с германския пазар се обяснява с по-ниските налози и спецификата на тамошното ценообразуване.
Точно както някои модели от Страната на изгряващото слънце се смятат за по-специална порода в Европа, немските автомобили минават за нещо като екзотика в Япония. Най-продаваната модификация там е 1.2 TSI със 105 к.с. и седемстепенна трансмисия DSG. Цената с ниво на оборудване Trendline е 2 587 000 или €17 674, което не е никак зле - в Германия Golf с аналогична моторизация и екипировка струва около €21 000.
За да привлече максимално широк кръг от купувачи в Китай, Volkswagen прибягва до малък трик. Освен най-новия Golf там се продава и предишната генерация на модела - с доста сериозни отстъпки. Последното поколение пък се оборудва с 1.6-литровия бензинов двигател на "петицата" с мощност 110 к.с. Цените стартират от 121 900 юана или €15 800. Заради високите мита и протекционистичната политика на правителството Golf VII се произвежда на място в заводите на съвместното предприятие FAW-Volkswagen във Фошан и Чанчун.
Допреди година-две пазарът в Русия се смяташе за ключов за оцеляването на европейската автомобилна индустрия. Когато продажбите на Стария континент бележеха рекорден спад, руснаците купуваха като невидели. Монетата обаче се обърна и ситуацията се влоши дотолкова, че някои производители просто се оттеглят от необятната страна.
За да издържа на тежката конкуренция и засилващата се стагнация, Volkswagen предлага специална "руска" версия на Golf, наречена Conceptline. Автомобилът е оборудван съвсем спартански - има по-малко тонколони, стоманени джанти, няма тъчскрийн или MP3 плейър. Резултатът е базова цена от 665 000 рубли или около €11 000.
Къде се вписва България в тази картина? У нас базовият Golf Trendline с 1.2-литров TSI с 85 к.с., петстепенна ръчна трансмисия и пет врати струва 30 790 лв./ €15 743 или приблизително колкото в Китай. На това му се казва глобализация.
Отидете към основна версия
19 Ноември, 2014 10:15, обновена 19 Ноември, 2014 10:15 24 845 17
По света и у нас: колко струва Golf?
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.