Отидете към основна версия

57 066 22

7 неизвестни факта за автомобилите Победа

  • победа-
  • м20-
  • газ

Неведнъж сме спирали вниманието ви на един от най-култовите съветски автомобили, носещ названието Победа. Сега обаче ще ви разкрием седем факта за Победа М20, които няма да намерите в Уикипедия. Те са описани в една нова руска книга със заглавие "Победа и другие события". От нейните 456 страници са извадени въпросните седем неизвестни досега факта за Победа М20.

1. Масираните немски бомбардировки над Горковския автомобилен завод от 4 до 21 юни 1943 година го сриват до основи. Фабриката е напълно унищожена, но на мястото на руините само за 100 дни е изградено фактически ново предприятие. Работата по производството на цивилни автомобили става отново възможна през януари 1944-а. На 7 ноември същата година е направен първият самодвижещ се образец на Победа М20.

2. Името Победа е единственото название на проекта М20. Съществуват митове и легенди, че за кратко автомобилът се е наричал Родина, но истината е, че винаги се е казвал Победа. Названието Родина се използва при следващото поколение М21, при това само за макетите на автомобила.

3. Разработката на модела Победа, който има за цел да замени ГАЗ-М-1, започва още през 1940 година. Плановете се били серийното производство да стартира през 1943-а. Първоначално за Победа е предвидена самоносеща каросерия, предно независимо окачване и 2.6-литров шестцилиндров двигател. Знаменитата понтонна конструкция на купето с интегрирани калници, се появява в макет на Победа чак през 1944 г.

4. На 19 юли 1945 година, пет дни преди легендарния парад на победата, в Кремъл са демонстрирани новите модели на автомобилите, готови за серийно производство веднага след края на Втората световна война. Сред тях са два прототипа на Победа, оборудвани с шест- и с четирицилиндрови двигатели. Предвиждайки задаващата се криза с горивата Сталин категорично и еднолично забранява производството на "неикономичния" шестцилиндров мотор. Строгото табу се спазва в продължение на 10 години. Чак през 1956-а на младежкия фестивал в Москва, когато са се очаквали доста чужденци, по поръчка на КГБ са изработени и показани 100 автомобила Победа с шестцилиндрови агрегати с мощност 90 к.с., заимствани от ЗИМ.

5. Първата Победа М20 се появява в Америка през 1952 година. Това става възможно, след като един руски емигрант на име Стенли Слоткин купува въпросната Победа от финландски таксиджия и я транспортира до САЩ. Автомобилът веднага става обект на сериозен интерес от страна на местните журналисти и на жителите на Калифорния.

6. Победа М20 не е първият нов следвоенен съветски автомобил. Това е ЗИС-110, техническото задание за който е направено на 25 юни 1942 година от главния конструктор на ГАЗ Андрей Липгарт. Първият ЗИС-110 в бронирана версия е показан на Сталин през август 1944-а.

7. През 1951 година в Полша започва производството на лицензното копие на Победа М20, което е наречено Warszawa. Поляците правят на тази база доста различни модификации, някои от които достигат и до България. Това, което не е известно е, че в края на 50-те години на миналия век поляците поръчват новата Warszawa не на кой да е, а на известното италианско ателие Ghia. Незнайно защо обаче този проект се проваля. Warszawa се произвежда до 30 март 1973 година, а последната Победа слиза от конвейера на ГАЗ на 31 юли 1958-а. От модела Победа се правят и още няколко модификации.

Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 6 гласа.

Свързани новини