Неведнъж сме спирали вниманието ви на един от най-култовите съветски автомобили, носещ названието Победа. Сега обаче ще ви разкрием седем факта за Победа М20, които няма да намерите в Уикипедия. Те са описани в една нова руска книга със заглавие "Победа и другие события". От нейните 456 страници са извадени въпросните седем неизвестни досега факта за Победа М20.
1. Масираните немски бомбардировки над Горковския автомобилен завод от 4 до 21 юни 1943 година го сриват до основи. Фабриката е напълно унищожена, но на мястото на руините само за 100 дни е изградено фактически ново предприятие. Работата по производството на цивилни автомобили става отново възможна през януари 1944-а. На 7 ноември същата година е направен първият самодвижещ се образец на Победа М20.
2. Името Победа е единственото название на проекта М20. Съществуват митове и легенди, че за кратко автомобилът се е наричал Родина, но истината е, че винаги се е казвал Победа. Названието Родина се използва при следващото поколение М21, при това само за макетите на автомобила.
3. Разработката на модела Победа, който има за цел да замени ГАЗ-М-1, започва още през 1940 година. Плановете се били серийното производство да стартира през 1943-а. Първоначално за Победа е предвидена самоносеща каросерия, предно независимо окачване и 2.6-литров шестцилиндров двигател. Знаменитата понтонна конструкция на купето с интегрирани калници, се появява в макет на Победа чак през 1944 г.
4. На 19 юли 1945 година, пет дни преди легендарния парад на победата, в Кремъл са демонстрирани новите модели на автомобилите, готови за серийно производство веднага след края на Втората световна война. Сред тях са два прототипа на Победа, оборудвани с шест- и с четирицилиндрови двигатели. Предвиждайки задаващата се криза с горивата Сталин категорично и еднолично забранява производството на "неикономичния" шестцилиндров мотор. Строгото табу се спазва в продължение на 10 години. Чак през 1956-а на младежкия фестивал в Москва, когато са се очаквали доста чужденци, по поръчка на КГБ са изработени и показани 100 автомобила Победа с шестцилиндрови агрегати с мощност 90 к.с., заимствани от ЗИМ.
5. Първата Победа М20 се появява в Америка през 1952 година. Това става възможно, след като един руски емигрант на име Стенли Слоткин купува въпросната Победа от финландски таксиджия и я транспортира до САЩ. Автомобилът веднага става обект на сериозен интерес от страна на местните журналисти и на жителите на Калифорния.
6. Победа М20 не е първият нов следвоенен съветски автомобил. Това е ЗИС-110, техническото задание за който е направено на 25 юни 1942 година от главния конструктор на ГАЗ Андрей Липгарт. Първият ЗИС-110 в бронирана версия е показан на Сталин през август 1944-а.
7. През 1951 година в Полша започва производството на лицензното копие на Победа М20, което е наречено Warszawa. Поляците правят на тази база доста различни модификации, някои от които достигат и до България. Това, което не е известно е, че в края на 50-те години на миналия век поляците поръчват новата Warszawa не на кой да е, а на известното италианско ателие Ghia. Незнайно защо обаче този проект се проваля. Warszawa се произвежда до 30 март 1973 година, а последната Победа слиза от конвейера на ГАЗ на 31 юли 1958-а. От модела Победа се правят и още няколко модификации.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 НикиД
Коментиран от #2, #3, #23
09:41 27.11.2015
2 Марто
До коментар #1 от "НикиД":
Това е известно отдавна. Тук става дума за неизвестни до сега факти, не четеш ли?09:57 27.11.2015
3 Караиванов
До коментар #1 от "НикиД":
Дори и на първата снимка победата е снимана до Пакарда. Статията е супер.Коментиран от #20
09:58 27.11.2015
4 Иван
10:44 27.11.2015
5 мемфис
Ако малко поне сте запознати, ще ви е известно, че това е копие на Понтиак Белеър!
АМАН ОТ РУСКА ПРОПАГАНДА, всичко, което се прави в СССР е или откраднато от Германия, барабар с машините и фабриките или подарено им от САЩ.
Коментиран от #10
10:45 27.11.2015
6 Джон Смит
10:55 27.11.2015
7 555
Коментиран от #9
11:27 27.11.2015
8 Комън Фючър
За съжаление няма да доживея да видя приличен руски автомобил, а и нямам никакво желание всъщност.
Спомняте си клипа с Путин и злополучната Лада, на която едвам отключиха багажника, а след това не можа да запали...
11:47 27.11.2015
9 НикиД
До коментар #7 от "555":
мисля, че грешиш, защото Чайката се появява някъде в края на 70-те години, а по това време Пакард вече не съществува, като фирма. някой друг американски автомобил е бил прекопиран - я Линкълн, я Плимут, или Кадилак.Коментиран от #19
13:23 27.11.2015
10 666
До коментар #5 от "мемфис":
По-добре да не вярват децата ! Не бъди толкова сигурен,че "не са си плащали",напротив.А и "пропаганда" нещо не върви-това е фактическата технологична история.Факт-и тогава са били на обиколка след останалите.....15:46 27.11.2015
11 хахахаааа
Сигурно качеството е било като на Москвичите, но не сме били родени, за да знаем..
Та, те и до днес не могат да сглобят една свястна кола..
На нивото на ТАТА са.
Смешници и жалкари!
Но, така е при едноличните режими..
Както и у нас..
Когато и последният комунист умре - тогава ще се оправи света!
19:56 27.11.2015
12 111111222222222
20:56 27.11.2015
14 Никола
22:45 27.11.2015
15 Сандо
15:23 28.11.2015
16 Леле кака Надке
19:49 28.11.2015
17 Наско
Колата е точно копие на Пакард
Сталин вижда новия Пакард на някаква конференция или нещо подобно и заповядва да започнепроизводството.Какви разработки какви пет лева.Купили са Пакард и са го копирали на 100%.Кръщават я Победа в чест на победата
22:18 30.04.2017
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Огнян
До коментар #9 от "НикиД":
Първата Чайка е 59-та година. Даже в mobile.bg имаше една такава преди 7 години.https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A7%D0%B0%D0%B9%D0%BA%D0%B0_(%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D1%8C)
23:53 18.05.2017
20 Николай Иванов
До коментар #3 от "Караиванов":
На първата снинка е chevrolet bell air 195718:57 13.05.2018
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Батката
21:17 13.02.2019
23 Алекс
До коментар #1 от "НикиД":
В ЗИС са използвани елементи от Пакард.18:11 23.09.2023