27 Ноември, 2015 09:29 56 869 22

7 неизвестни факта за автомобилите Победа

  • победа-
  • м20-
  • газ
7 неизвестни факта за автомобилите Победа - 1

Неведнъж сме спирали вниманието ви на един от най-култовите съветски автомобили, носещ названието Победа. Сега обаче ще ви разкрием седем факта за Победа М20, които няма да намерите в Уикипедия. Те са описани в една нова руска книга със заглавие "Победа и другие события". От нейните 456 страници са извадени въпросните седем неизвестни досега факта за Победа М20.

7 неизвестни факта за автомобилите Победа

1. Масираните немски бомбардировки над Горковския автомобилен завод от 4 до 21 юни 1943 година го сриват до основи. Фабриката е напълно унищожена, но на мястото на руините само за 100 дни е изградено фактически ново предприятие. Работата по производството на цивилни автомобили става отново възможна през януари 1944-а. На 7 ноември същата година е направен първият самодвижещ се образец на Победа М20.

7 неизвестни факта за автомобилите Победа

2. Името Победа е единственото название на проекта М20. Съществуват митове и легенди, че за кратко автомобилът се е наричал Родина, но истината е, че винаги се е казвал Победа. Названието Родина се използва при следващото поколение М21, при това само за макетите на автомобила.

7 неизвестни факта за автомобилите Победа

3. Разработката на модела Победа, който има за цел да замени ГАЗ-М-1, започва още през 1940 година. Плановете се били серийното производство да стартира през 1943-а. Първоначално за Победа е предвидена самоносеща каросерия, предно независимо окачване и 2.6-литров шестцилиндров двигател. Знаменитата понтонна конструкция на купето с интегрирани калници, се появява в макет на Победа чак през 1944 г.

7 неизвестни факта за автомобилите Победа

4. На 19 юли 1945 година, пет дни преди легендарния парад на победата, в Кремъл са демонстрирани новите модели на автомобилите, готови за серийно производство веднага след края на Втората световна война. Сред тях са два прототипа на Победа, оборудвани с шест- и с четирицилиндрови двигатели. Предвиждайки задаващата се криза с горивата Сталин категорично и еднолично забранява производството на "неикономичния" шестцилиндров мотор. Строгото табу се спазва в продължение на 10 години. Чак през 1956-а на младежкия фестивал в Москва, когато са се очаквали доста чужденци, по поръчка на КГБ са изработени и показани 100 автомобила Победа с шестцилиндрови агрегати с мощност 90 к.с., заимствани от ЗИМ.

7 неизвестни факта за автомобилите Победа

5. Първата Победа М20 се появява в Америка през 1952 година. Това става възможно, след като един руски емигрант на име Стенли Слоткин купува въпросната Победа от финландски таксиджия и я транспортира до САЩ. Автомобилът веднага става обект на сериозен интерес от страна на местните журналисти и на жителите на Калифорния.

7 неизвестни факта за автомобилите Победа

6. Победа М20 не е първият нов следвоенен съветски автомобил. Това е ЗИС-110, техническото задание за който е направено на 25 юни 1942 година от главния конструктор на ГАЗ Андрей Липгарт. Първият ЗИС-110 в бронирана версия е показан на Сталин през август 1944-а.

7 неизвестни факта за автомобилите Победа

7. През 1951 година в Полша започва производството на лицензното копие на Победа М20, което е наречено Warszawa. Поляците правят на тази база доста различни модификации, някои от които достигат и до България. Това, което не е известно е, че в края на 50-те години на миналия век поляците поръчват новата Warszawa не на кой да е, а на известното италианско ателие Ghia. Незнайно защо обаче този проект се проваля. Warszawa се произвежда до 30 март 1973 година, а последната Победа слиза от конвейера на ГАЗ на 31 юли 1958-а. От модела Победа се правят и още няколко модификации.

7 неизвестни факта за автомобилите Победа


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 6 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 НикиД

    20 8 Отговор
    само сте пропуснали да напишете, че Победа, както и абсолютно всички останали съветски автомобили са копие, нелицензирано разбира, се на американски модели. в случая мисля че става въпрос за Пакард.

    Коментиран от #2, #3, #23

  • 2 Марто

    7 1 Отговор

    До коментар #1 от "НикиД":

    Това е известно отдавна. Тук става дума за неизвестни до сега факти, не четеш ли?
  • 3 Караиванов

    9 4 Отговор

    До коментар #1 от "НикиД":

    Дори и на първата снимка победата е снимана до Пакарда. Статията е супер.

    Коментиран от #20

  • 4 Иван

    10 1 Отговор
    Да, верно е, обаче не са 100% копия. Има доста промени. Не са като днешните китайските копия.
  • 5 мемфис

    16 11 Отговор
    Стига лъгахе, и децата не ви вярват!
    Ако малко поне сте запознати, ще ви е известно, че това е копие на Понтиак Белеър!
    АМАН ОТ РУСКА ПРОПАГАНДА, всичко, което се прави в СССР е или откраднато от Германия, барабар с машините и фабриките или подарено им от САЩ.

    Коментиран от #10

  • 6 Джон Смит

    9 1 Отговор
    Вица за Варшава на бинзиностанция беше: Спри двигателя да напълня резервора!
  • 7 555

    6 1 Отговор
    НикиД.От Пакарда направиха Чайката-не Победата.Все пак в ония времена копирането е широко разпространена практика и не е престъпление,още по- вече до този момент Русия няма никакъв опит в автомобилостроенето.Рено правят първия танк и след това всички копират и доразвиват.Какво се е разревал -мемфис......

    Коментиран от #9

  • 8 Комън Фючър

    4 5 Отговор
    Колата на предпоследната снимка е копие на Пежо 404 ( дизайна на която е дело на Пининфарина).
    За съжаление няма да доживея да видя приличен руски автомобил, а и нямам никакво желание всъщност.
    Спомняте си клипа с Путин и злополучната Лада, на която едвам отключиха багажника, а след това не можа да запали...
  • 9 НикиД

    1 4 Отговор

    До коментар #7 от "555":

    мисля, че грешиш, защото Чайката се появява някъде в края на 70-те години, а по това време Пакард вече не съществува, като фирма. някой друг американски автомобил е бил прекопиран - я Линкълн, я Плимут, или Кадилак.

    Коментиран от #19

  • 10 666

    1 3 Отговор

    До коментар #5 от "мемфис":

    По-добре да не вярват децата ! Не бъди толкова сигурен,че "не са си плащали",напротив.А и "пропаганда" нещо не върви-това е фактическата технологична история.Факт-и тогава са били на обиколка след останалите.....
  • 11 хахахаааа

    8 13 Отговор
    Рашъни и коли?!-:)))
    Сигурно качеството е било като на Москвичите, но не сме били родени, за да знаем..
    Та, те и до днес не могат да сглобят една свястна кола..
    На нивото на ТАТА са.
    Смешници и жалкари!
    Но, така е при едноличните режими..
    Както и у нас..
    Когато и последният комунист умре - тогава ще се оправи света!
  • 12 111111222222222

    8 2 Отговор
    като не си бил роден и не знаеш, защо пишеш бе
  • 14 Никола

    4 2 Отговор
    Това , че са копия на американски модели най-вече на GM е ясно ! Това ,обаче , за което малко се знае е , че въпросните заводи всъщност са американска (съ)собственост още от войната . Човекът , който посредничи за тези неща е американецът-руски евреин Армънд Хамър !
  • 15 Сандо

    10 7 Отговор
    Каква е тая пропаганда на съветските копирани боклуци в тоя сайт? Тая Победа е копие на Опел Капитан от 1938. Даже и машините са им трофейни от немските заводи. Нищо не става от съветските празни глави. Японците започват с копиране на западни технологии през 50- и 60 те години и след 20-30 години се учат да правят коли. Корейците започват с копия на западни технологии през 70-те и 80-те и днес вече правят хубави коли. Китайците и те започват с копията, но скоро и те ще се научат да правят коли. Единствено съветските празни глави вече 90 години само недъгави копия и май никога няма да направят истинска кола!
  • 16 Леле кака Надке

    5 15 Отговор
    Няма по грозна кола от Победата!Мърлява недоскопосана, тромава , двигателя и едва смогва да я задвижи, пълен ама пълен боклук!Като всичко социалистическо!
  • 17 Наско

    6 3 Отговор
    Какви глупости
    Колата е точно копие на Пакард
    Сталин вижда новия Пакард на някаква конференция или нещо подобно и заповядва да започнепроизводството.Какви разработки какви пет лева.Купили са Пакард и са го копирали на 100%.Кръщават я Победа в чест на победата
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Огнян

    2 0 Отговор

    До коментар #9 от "НикиД":

    Първата Чайка е 59-та година. Даже в mobile.bg имаше една такава преди 7 години.
    https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A7%D0%B0%D0%B9%D0%BA%D0%B0_(%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D1%8C)
  • 20 Николай Иванов

    0 0 Отговор

    До коментар #3 от "Караиванов":

    На първата снинка е chevrolet bell air 1957
  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Батката

    8 1 Отговор
    Искам да ви кажа на всички вас лаещи и незнаещи кратунковци и си го набийте в тъпите глави.Руснаците винаги са наливали милиярди в разработване на оръжия.Всички най-големи умове и инжинери са интергирани точно в този отрасъл.Затова половината свят използват руски оръжия а другата половина се страхува от тях.Автомобилостроенето НЕ им е приоритет.Просто наблягат на евтини техни марки за обикновенния гражданин.В момента в Русия има много богати и естествено се превозват с немски машини ,сглобявани от чернилки и мюсолмани....Така че стига сте мрънкали какво копирали и какво неможели.Всички вие сте израстнали по пътищата ни в задните седалки на москвичи и лади и все още сте живи.
  • 23 Алекс

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "НикиД":

    В ЗИС са използвани елементи от Пакард.