Отидете към основна версия

57 881 39

Инженерните решения в най-мощния автомобил

  • bugatti-
  • chiron-
  • технологии

Подобно на предшественика Veyron и новото Bugatti Chiron се явява истинско чудо на инженерната мисъл. Чудовището с мощност 1 500 конски сили е способно да развива скорост от 420 км/ч въпреки приличната маса от два тона. Сега ще поговорим за инженерните решения, позволяващи на Chiron да е най-бързия и най-мощен сериен автомобил в света. С цена от 2.5 млн долара този звяр е отражение на възможно най-висшия конструкторски талант на Volkswagen Group.

Гледайки Chiron отвън, е видно, че той е сходен със своя предшественик. Силовите агрегати и шасито са доста идентични. Но! Разликите съвсем не са малко и именно те правят автомобила (преди Koenigsegg Regera да се е появил официално на пазара) най-мощната серийна лека кола. Още по-интересното е, че тези безумни ТТ данни са постигнати без помощта на електромотори. Ето и част от арсенала на Chiron, позволяващ му да се гордее с титлата "Най-бърз автомобил на планетата".

Силов агрегат

Двигателят на Chiron изглежда както този на Veyron. С работен обем от 8.0 литра, формиран от куплирането на два V8 мотора, и с четири турбокомпресора, нещата изглеждат аналогични. Както се вижда обаче, мощността е с почти 50% по-висока, отколкото тази на първия Veyron. За целта инженерите на компанията измислят начин да "натъпчат" доста повече въздух и гориво в цилиндрите. Това става с монтирането на нови високопроизводителни компресори, нова система за охлаждане на въздуха от турбините, а така също и нови инжектори, които да не отстъпват по производителност на въздушния поток.

Новите турбокомпресори се контролират от двустепенна система, която заменя досегашната паралелна система на Veyron. Това означава, че вместо изгорелите газове от четири цилиндъра да зареждат една турбина, сега последователно работи група от осем цилиндъра, която снабдява с въздух едновременно два турбокомпресора. За да се справи с огромното количество постъпващ въздух, Chiron има на разположение и 32 инжектора Duplex, които обезпечават точното съотношение въздух/гориво и разпръскват сместа така, че да оптимизират още повече ефективността на изгарянето ѝ. Резултатът е поразителен - 60 000 литра въздух на минута преминават през двигателя и турбините на Chiron. При това кривата на въртящия момент е доволно равна. 1 600 Нм са достъпни в диапазона 2000 - 6000 об/мин.

Ауспухна система

За впечатляващите резултати на новия хиперкар отговаря и иновационната титаниева изпускателна система. В нея са интегрирани четири предварителни и два главни катализатора. Интересното е, че общата площ на повърхността в катализаторите е 230 266 квадратни метра, което е горе-долу колкото 30 футболни игрища.

Трансмисия

Скоростната кутия на Chiron е седемстепенна с два съединителя, но предвид натоварванията, на които издържа, може да се приеме, че това е най-здравата и високопроизводителна трансмисия в цялата автомобилна индустрия. От компанията не казват каква е разликата на новата кутия в сравнение с тази във Veyron, но заявяват, че тя е изцяло нова. Въртящият момент се предава на четирите колела, като и предният, и задният диференциал имат функция за блокаж.

Каросерия

За да може да бъде постигнато уникалното ускорение (от 0 до 100 км/ч за 2.5 секунди), огромна роля играе каросерията. Тя е изработена по последна мода на въглеродните материали и за разлика от Veyron, при който задната част беше изработена от стомана, тук всичко е от карбон. От компанията казват, че ако бъдат разплетени въглеродните нишки от каросерията на Chiron, дължината им ще е равна на девет пъти разстоянието от Земята до Луната. Изработката на каросерията е изключително сложна. Във високотехнологичните цехове на марката една каросерия се изработва за повече от месец.

Режими на движение

Chiron има пет режима на движение, които са обусловени от адаптивното шаси. Те са Lift, Auto, Autobahn, Handling и Top Speed. Първите четири се активират от бутон на волана на автомобила, а последният - с помощта на специален ключ. В зависимост от избрания режим сложната електроника променя клиренса на колата, твърдостта на амортисьорите, настройките на електроусилителя на волана, тези на 4х4 системата (включително и на диференциалите), както и аеродинамиката на автомобила.

Шаси и гуми

Спирачните дискове на Chiron са с 20 мм по-широки с 2 мм по-тънки от тези на Veyron, което според конструкторите по-добре разсейва топлината. Освен това те са по-леки и са снабдени с изцяло нови спирачни апарати с титаниеви бутала. Предните са осембутални, а задните шест. Буталата са с различни размери, което според Bugatti гарантира равномерното разпределение на усилието в накладката.
Както и при Veyron, гумите за Chiron са разработени съвместно с Michelin. Те издържат до 5 000 Нм на колело. Размерите на гумите са 285/30 R20 отпред и 355/25 R21 отзад

Система за охлаждане и аеродинамика

Обтекаемостта на автомобила и охлаждането на двигателя са взаимосвързани. На радиаторите е нужен огромен поток от въздух, за да охлаждат течността от двигателя, но в същото време въздушното съпротивление трябва да е минимално. За целта инженерите монтират нова водна помпа, която превърта през основния радиатор и двата допълнителни 757 литра в минута. Интеркулерът също е уникален, а като се добавят към това трите маслоохладителя, охладителят на маслото в трансмисията, охладителят за хидравличната течност и охладителят на задния диференциал, се получават точно десет радиатора.
За да може струята въздух да е ефективна, се използва т.нар. активна аеродинамика. Тя е хидравлична и изменя позицията на предния дифузьор, като целта е намаляване на съпротивлението и подобряване на охлаждането. Стандартните положения при него са четири, като ъгълът му се променя автоматично и се адаптира към условията на движение. Освен това, колкото повече се увеличава скоростта, толкова повече колата се "прилепя" към асфалта. По този начин аеродинамичните свойства на Chiron непрекъснато се изменят.

Безусловно от написаното дотук се вижда, че Chiron е взел доста неща от своя предшественик. Но не може да се отрече, че в колата са интегрирани и най-новите технологии, за да може тя да е по-бърза и по-мощна от предшественика си.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

  • Колко вдига новото Bugatti?

    Връщайки се във времето назад, си припомняме предисторията на новото Bugatti. Става дума за предшественика на Chiron - вездесъщото Bugatti Veyron, кое ...
    01.07.2016
    22 597
    14