Отидете към основна версия

23 106 5

Mazda Demio

  • mazda-
  • demio-
  • mazda demio

Модерното в съвременния автомобилен свят смесване на жанрове и класове намира все повече превъплъщения. Опитите да се наложат нови правила в конструирането на нови модели в категории, където каноните изглеждат непоклатими, обаче не е от вчера. В средата на 90-те, например, Mazda се сблъска с доста сериозни проблеми. Почти цялата популярна гама на японския производител всъщност повтаряше тази на Ford, но с различна емблема. Стигна се дори дотам, че през 1996 г. един от най-продаваните в миналото модели 121 трудно можеше да се различи от Fiesta на разстояние повече от пет метра. В тази унификация нямаше нищо учудващо. Една трета от Mazda стана собственост на Ford през същата 1996 г., а сътрудничеството между двата производителя датираше от още по-рано. Благотворното влияние на свежите американски капитали се усети скоро. Една от първите птички в новата моделна политика на Mazda стана едно нетипично мини, построено на същата платформа DW, която използваха малките "фордове" от онова време. На различните пазари то носеше имената 121, Festiva и Metro, но в по-голяма част от света го познава като Demio.

Японпският дребосък отнесе доста критики още с появата си на бял свят. Специализираната преса набързо го отписа от сметките заради нетрадиционната каросерия, в която се усещаха доста дизайнерски повеи от класа на минивановете. Мнозина дори предричаха как Demio ще остане в историята най-вече с факта, че в рекламите му участва звездата от NBA Скоти Пипън и с нещо повече. За изненада на всички обаче, малката Mazda бързо си спечели почитатели. От дебюта на модела през 1996 г. са продадени близо 900 000 бройки, което не е никак слабо постижение за автомобил с толкова нетипична конструктивна концепция. Усетили, че са на прав път, японските инженери модернизираха Demio през 2000-ната, а след още две години го дариха с нова платформа и го прекръстиха на Mazda 2.

Противно на очакванията, Demio не се среща никак рядко в Европа. Функционалната

каросерия

на автомобила и качествената изработка се нравят дотолкова, че немалко купувачи с афинитет към практичното са готови да простят с радост леко непропорционалните форми и ръбестия дизайн. Огромният вътрешен обем, съсредоточен в минимални габарити, превръща Demio в почти идеална семейна кола. Концепцията се оказа така успешна, че конкуренти от ранга на Renault, FIAT и Opel я възприеха безрезервно и не закъсняха със свои импровизации по темата в лицето на Modus, Idea и Meriva.Mazda Demio заслужава специален интерес и на вторичния пазар и характерното за японците високо качество съвсем не е единствената причина за това.

Една от причините за слабата популярност на Demio в Европа е липсата на дизелов вариант. Бензиновите мотори обаче са достатъчно икономични
Такъв автомобил се купува от спокойни водачи, които нямат никакво намерение да се "дърпат" по светофарите. Ето защо е практически изключено да се попадне на Demio със спортен въздушен филтър или скъсени пружини на окачването. Това обчаче съвсем не значи, че малката Mazda може да се купува на сляпо. Експлоатацията в градски условия и с две деца на задната седалка също оставя своите следи, за които е добре да се огледа. Пържените картофки под задния диван са най-малката беля. Макар и здрави, тапицерията и облицовката на вратите често носят белезите на издевателствата на дребосъците.

Подобно на повечето си земляци, Mazda Demio разполага с удивдително грамотно скроено и добросъвестно сглобено купе. Въпреки че изглеждат откровено евтини, материалите в салона са напаснати безупречно и паразитни шумове са изключени дори след сериозен пробег. Статистиките обаче отчитат две слаби места на каросерията. На първо място сред тях е отбелязана повърхностната ръжда, която се появява по шевовете между панелите. Техническите служби не я отбелязват, защото има козметичен характер. Кандидат-собственикът обаче няма да сгреши, ако третира долната част на купето с качествен препарат против ръжда. Тя ще му осигури спокойствие за дълги години напред. Вторият недостатък засяга броните. Нараняват се удивително лесно, а поправката може да излезе през носа, особено ако боята е металик.

Demio трудно ще изкуши с богато серийно оборудване. Базовите модификации не предлагат почти никакви глезотии, но предвид социално-икономическия профил на повечето купувачи може да се очаква, че на вторичния пазар се срещат предимно добре оборудвани екземпляри. Както нерядко се случва, това е нож с две остриета. Колкото повече консуматори има в автомобила, толкова по-бързо свършва животът на акумулатора. Понеже при Demio той не е особено издръжлив, калкулирането на нова батерия при покупката не е излишно. При използването на автомобила на кратки разстояния, когато пълноценното зареждане на акумулатора се превръща в проблем, страда и ауспухната система.Demio не оставя богат избор за купувачите си по отношение на моторизацията. Моделът се екипира само с два бензинови

двигателя

По стара традиция на Mazda базовият мотор с работен обем 1 323 см3 се води 1.4, без да има някакво логично обяснение за това. Буквоядството в случая обаче няма никакво значение. По-важно е, че дори това двигателче с 63 или 72 к.с. се справя без никакви трудности с леката каросерия ма Demio. Макар и с по-приемлива кубатура, големият 1.5-литров агрегат не предлага кой знае колко по-внушителна динамика, а гълта с литър повече. В Япония има и друга версия на модела, която се цели право в по-младата аудитория. Нейните 113 к.с. гарантират далеч по-сериозни забавления на пътя, но по неясни причини в Mazda са решили да не я продават в Европа.

Огромният вътрешен обем превръща малката Mazda в почти идеално семейно возило
Както може да се очаква от автомобил с такова потекло, проблеми по силовата част и механичната здравина на двигателите са практически изключени. И двата мотора са извънредно надеждни и непретенциозни, като прощават дори немалриво отношение. Евентаулна нужда от поправки може да възникне единствено вследствие експлоатацията на модела в града, но повредите също не засягат двигателите. Честите спирания и потегляния разказват играта на съединителя, а спирачките се износват по-бързо от обичайното. Макар и напълно съизмерими като ресурс с останалите възли и агрегати по Dеmio, сервизирането на амбриажа и спирачките дава добър повод за пазарене при покупката.

За радост на продавача обаче, ходовата част на малката Mazda трудно дава основания за отбив от цената. Здравината и ресурсът й са такива, че всякакви претенции увисват във въздуха. Според статистиките Demio разполага с едно от най-безпроблемните окачвания в класа.

Предшественикът на Mazda 2 изобщо не може да се нарече масов модел. Въпреки това качествата му не подлежат на съмнение, в което са се убедили немалко купувачи в Европа. Demio се среща относително често за толкова странно возило дори в България. Лека сянка върху иначе превъзходните му експлоатационни характеристики хвърлят само цените на употребяваните части. Добрата новина е, че се нуждае от такива рядко.

Справка за модела
Mazda Demio (DW)
История
Август 1998 Започват продажбите на Mazda Demio в Европа. Моделът се предлага с 1.4-литров бензинов двигател с мощност 63 или 72 к.с. Срещу допълнително заплащане модификацията Comfort може да се оборудва с климатик, електрически стъкла и панорамен покрив
Април 2000 Моделът претърпява модернизация. Променени са фаровете и радиаторната решетка. Demio започва да се оборудва и с 1.5-литров двигател с мощност 75 к.с.
Август 2002 Сходната като механика Mazda 2 заменя Demio на монтажния конвейер

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател
4 260 EUR
Скоростна кутия (механична)
2 400 EUR
Динамо
400 EUR
Стартер
440 EUR
Водна помпа
260 EUR
Ауспух (без катализатор)
165 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
120 EUR
Накладки (предни дискови)
105 EUR
Фар (комплект)
150 EUR
Калник
280 EUR

Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел
Mazda Demio 1.5 /75 к. с./, произведен 2000 г.

 

ЦЕНИ НА СТАРО НА MAZDA DEMIO (DW)
Модел
Вр.
кВ/к.с.
Нов
2002
2001
2000
1999
1998
Mazda Demio 1.4
5
46/63
11 499
-
-
5 200
4 550
4 100
Mazda Demio 1.4 Comfort
5
46/63
12 470
-
-
5 650
4 950
4 450
Mazda Demio 1.4
5
46/63
11 800
6 350
5 900
5 500
-
-
Mazda Demio 1.4 Comfort
5
46/63
13 100
7 000
6 500
6 100
-
-
Mazda Demio 1.4 Collection
5
46/63
13 570
7 200
-
-
-
-
Mazda Demio 1.4 Exclusive
5
53/72
13 288
-
-
6 000
5 300
4 800
Mazda Demio 1.5 Exclusive
5
55/75
14 100
7 550
7 000
6 500
-
-
Mazda Demio 1.5 Sportive
5
55/75
14 200
7 600
7 050
-
-
-
Mazda Demio 1.5 Collection
5
55/75
13 940
7 500
-
-
-
-
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke



Mazda Demio (DW)
АЛТЕРНАТИВИТЕ
Mazda Demio (DW)
Работен обем
1 323-1 498 куб. см
Мощност

63-113 к. с.

Максимална скорост
151-180 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
16.1-10.0 сек.
Toyota Yaris Verso (P2)
Работен обем
1 299-1 497 куб. см
Мощност

75-106 к. с.

Максимална скорост
155-175 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
13.9-11.2 сек.
Honda Jazz (GD1)
Работен обем
1 246-1 339 куб. см
Мощност

78-83 к. с.

Максимална скорост
160-170 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
12.9-12.0 сек.
Audi A2 (8Z)
Работен обем
1 191-1 598 куб. см
Мощност

61-110 к. с.

Максимална скорост
168-202 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
14.9-9.8 сек.


Димитър ДИМИТРОВ
AvtoMitak@avto.bg

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини