Ford реши да отговори на постоянно повишаващото се търсене на кросоувъри, като освен малките Ecosport и Kuga, сега, с Edge се насочва към по-големите класове.Конкуренцията там също е ожесточена, но един от най-старите производители на автомобили е успял да отличи автомобила с богато стандартно оборудване, което включва всички системи за безопасност и дизайн повлиян от американските му събратя. Размерите му не могат да го причислят към европейските класове, но може да бъде поставен между BMW X3 и X5, като повече се приближава до X5. На пътя той се разпознава изключително лесно, като при тестовете много от шофьорите се обръщаха или ни следваха, за да разберат "какво е това чудо".
Екстериор
Както споменахме, Edge е взел похвати от типичните американски пикапи и големи SUV-та, като първо впечатление прави голямата радиаторна решетка в голямата предница на автомобила. От там се пренасяме към сравнително широките отвори на калниците, липсата на скосен покрив, страничната линия и дългите за такъв автомобил надвеси, които визуално го доближават до много по-големи машини. Задната част обаче, е по-семпла и има европейски вид. И фаровете, и стоповете използват модерната LED технология. Ако искате да се отличите от тълпата и сте фенове на американските автомобили, това е един добър избор.
Интериор
Тук ще бъдем по-обстойни, защото автомобилът има много позитиви. Ергономичност а вътре е отлична и всички приборни уреди са леснодостъпни, като волана е същият използван и в другите модели на компанията. Ръчната спирачка е електронна и това е довело до по-изчистена и използваема централна конзола. Изработката на седалките и тапицерията не отстъпва на автомобилите от по-високите класове и предлага повечето им удобства, като опционално седалките могат да имат и обдухване, и отопление, като отоплението важи и за задните седалки, воланът и предния прозорец. Мултимедията е лесна за употреба и всичко важно от нея може да бъде изкарано на малкия дисплей на таблото.
Нещото, което ни направи най-силно впечатление е мястото на задната седалка и реглажа на наклона на облегалките. То е сравнимо по обем с това на лимузини като S-Klasse на Mercedes и седмата серия на BMW и буквално можете да се разлеете, като височината е най-добрата в класа. Панорамният покрив е значителен по обем и има автоматичен сенник, като предната част се прибира назад. Обема на багажника достига 1847 литра при спуснати седалки, което също го отправя при лидерите в класа.
Обърнато е много внимание и на шумоизолацията - едно от най-важните неща за добър комфорт. Акустично предно стъкло, ламинирани предни странични стъкла, шумоизолация на възловите места - калниците и пода, както и активен контрол на шума, който посредством аудиосистемата и точни вълни, намалява шума на двигателя. При магистрална скорост, шума в купето е минимален и много лесно автомобилът може да ви подлъже с колко километра в час се движите. Стандартната аудиосистема е с добри показатели, а за по-претенциозните се предлага и Sony с общо 12 високоговорителя и субуфер.
Двигател
Edge се предлага в Европа само с 2.0-литров дизелов TDCi двигател с две нива на мощност - 180 и 210 конски сили, като по-слабия е бъде оборудван с шестстепенна ръчна скоростна кутия, а по-мощния е само с шестстепенна автоматична с двоен съединител PowerShift. Предвиденият заводски разход е 5.8 литра. Старт-стоп системата е бъде стандартна за модела. Управляваният от нас автомобил бе този с 210 конски сили, като ускорението му е прилично, но без да включваме думата "спорт" в него. Разходът му се въртеше около 9 литра, но карането ни бе провокативно, за да видим колко ще е максимума, а и автомобилът все още бе в разработка. Поради завидните си размери и тегло, въртящия момент от 450 нютонметра, не е това, което се иска на мнозина. Ускорението им от 0 до 100 е съответно 9.9 и 9.4 секунди.
Ходови характеристики
Автомобилът има стандартно интелигентно задвижване на четирите колела, което реагира мигновено на пътните условия - само за 16 милисекунди може да предава до 100 процента от въртящия момент към моста с най-голямо сцепление. Стандартно Edge е снабден с адаптивно управление, което променя режима си на работа според скоростта. Поведението му е стегнато и без клатушкане, като наподобява това на много по-спортно ориентираните модели от сегмента. Автомобилът е построен върху модулната платформа на Mondeo, Galaxy и S-MAX, като на това отдаваме отчасти доброто пътно поведение. Мостовете са изцяло нови и е обърнато особено внимание за задния - повечето компоненти са алуминиеви и е работено върху намалението на вибрациите.
В помощ на шофьора са много системи, като започнем от адаптивните светлини, които мигновено предвиждат условията и се намаляват при появата на автомобил в насрещното платно на движение. Широкоъгълна камера в предницата на автомобила ни помага при излизане от паркомясто или пресечка със слаба видимост, като това е валидно и за задната част на автомобила. Продължаваме и със системите за напускане на лентата, разпознаване на пътните знаци, което работи заедно с круиз контрола и за предотвратяване на челен сблъсък, както и първия в сегмента асистент за превенция на сблъсък и засичане на пешеходци, работещ от 8 до 180 км/ч. Предните колани на автомобила имат ограничение на натоварването, а за задните се предлага и надуване, което да разпределя натоварването при инцидент. От своя страна, купето на автомобила е усилено, като това и всичките изброени по-горе екстри, са довели до покриване на стандартите на Euro NCAP за 2016-та.
Цената на автомобила започва от 85.900 лева при малкия двигател с ръчната скоростна кутия и достига до 94.400 лева за по-мощния двигател с автоматичната скоростна кутия и ниво на оборудване Titanium. Допълнителните екстри не са огромно количество, но спортния салон с обдухване на седалките, определено си заслужава.