Отидете към основна версия

29 695 21

Автомобилът на старо: Lancia Ypsilon

  • lancia ypsilon-
  • punto-
  • fiat

За марки с претенции за престиж успехът в най-малките автомобилни класове обикновено е без особено значение. Макар FIAT да се опитва да наложи Lancia като луксозен производител от десетилетия обаче, най-продаваният модел на компанията си остава Ypsilon. Дребната италианска хубавелка си е обособила ниша, в която практически няма конкуренция. Причината е съвсем проста - средностатистическият купувач на градско мини няма нито финансов ресурс, нито кой знае какво желание да инвестира в излишни глезотии като кожен салон или да оправдава онази част от цената на автомобила, с която се изплаща комисионната на Стефано Габана от Dolce&Gabbana за ролята му на рекламно лице на модела. Въпреки това малката Lancia си намира клиенти още от времената, когато представляваше чисто и просто луксозна версия на  FIAT Panda и носеше името Y10. През 90-те започнаха да я произвеждат на платформата на Punto, което се отрази на размерите, но не и на същността є.

Последното издание на Ypsilon се продава от 2003 г. насам и също използва технологичната база на най-продавания FIAT. Само по себе си това обстоятелство може да се разглежда като добър знак. Punto II има доста по-стабилна репутация от предшественика си по отношение на качеството и надеждността. При стартова цена от 11 000 евро обаче минито на Lancia съвсем не промени пазарните позиции на компанията. Ypsilon далеч не е най-масовият автомобил в този клас и се среща относително рядко в обявите за продажба. При това употребяваните екземпляри също са толкова скъпи, че в комбинация с недотам безупречния имидж на марката трудно намират купувачи.

От друга страна всеки собственик на модела разполага с достатъчно аргументи за избора си и повечето от тях не могат да бъдат оборени. Няма много представители на този сегмент, които да се похвалят с такъв дизайн и оборудване. Y10 бе първият сериен автомобил в света с тапицерия от алкантара - традиция, която наследява и Ypsilon. Това - за щастие на почитателите на италианската школа - си остава една от малкото прилики между дядото и внучката. Lancia преодоля отдавна проблемите с корозията и

каросерията
на последното мини не среща никакви трудности с живота извън Средиземноморието. Единственото слабо място си остава ауспухната система, която ръждясва след три-четири години. Сглобката на купето също се отличава с много високо качество, а оформлението изобщо не се нуждае от коментар. Неповторимият италиански вкус личи във всеки детайл като се започне с дизайнерските акценти във външността и се стигне до цветовите съчетания да боядисаните в два тона модификации. Купувач, който цени такива дребни, но важни детайли, така или иначе трудно може да бъде спрян от предупреждения за дефицита и цената на резервните части по купето.

Подобно на повечето представители на този клас, Ypsilon предлага достатъчно комфорт за двама. Моделът се продава във версии с четири или пет места, но за възрастни пътници на задната седалка няма достатъчно място за по-продължително пътуване. Багажникът поема скромните 215 л, което също говори за строгата градска профилираност на автомобила. Всъщност в повечето каталози на Lancia дори липсва информация каква е максималната вместимост при свалена облегалка. Разкошът в

салона
се ограничава само от габаритите на модела. На борда не липсва нито едно оръжие от арсенала на луксозните батковци на Ypsilon. Изработката и подборът на материали са на непознато за типичните градски минита ниво, но не липсват и недостатъци. Циферблатите на показателните уреди, разположени в центъра на арматурата, изглеждат ефектно, но в слъчнево време отразяват светлината и не са особено информативни. Централната конзола и "мраморната" декорация на скоростния лост пък са от евтини пластмаси и изглеждат не съвсем на място в толкова благородна атмосфера. В името на комфорта е жертван и друг аспект от ергономията. Седалките не разполагат с почти никаква странична опора и при резки маневри изобщо не допринасят за стабилността на водача и пътника. Италианците са компенсирали тези пропуски с изключително богата комплектация, за каквато повечето конкуренти могат само да мечтаят. В миналото такива екстри се заплащаха със сериозни главоболия по електрическото оборудване. Такива не липсват и при Ypsilon, но процентът на незправностите вече е далеч по-приемлив.

Малката Lancia се комплектова с добре познати

двигатели
от гамата на FIAT, като дори най-малкият от тях се справя с учудваща лекота със задачите си. Всъщност осемклапановият 1.2-литров мотор се препоръчва като най-подходящ заради конструктивната си простота и съвсем приемливите експлоатационни характеристики. За по-амбициозните водачи, които чувстват нужда от повече от 60 к.с., са предвидени неговата 16-клапанова версия с 80 коня, както и два варианта на по-големия 1.4-литров агрегат (77 и 95 к.с.). На Ypsilon се монтира и 1.3-литров турбодизел със 70, 75, 90 или 105 коня, който се радва на сериозен успех в Западна Европа, но е прекалено цивилизована машинка за българските условия.

Иначе всички мотори се отличават с повече от задоволителен ресурс и могат да бръкнат в джоба на собственика само при ненавременна смяна на ангренажен ремък или системно прегряване. Ако не се броят течовете на масло от някои гарнитури, които са стара болежка на италианската продукция, с проблеми заплашват по-скоро спомагателните възли и агрегати. Сред тях си струва да се обърне внимание на цената на генератора, който обикновено сдава багажа първи.

Подобно на братовчед си Punto, малката Lancia показва някои слабости на силовото предаване и

окачването
Звучи парадоксално за автомобил като Ypsilon, но ходовата част всъщност не осигурява очаквания комфорт. Возията може да се определи по-скоро като твърда, но пък от това печели стабилността и управляемостта.  При оглед на харесан екземпляр не е зле да се обърне внимание на състоянието на съединителя, който се износва по-бързо от обичайното, и да се погледне рейката. Добре е също така да се провери работоспособността на всички електрически помощници на борда.

СПРАВКА ЗА МОДЕЛА

Lancia Ypsilon (Tipo 843)

ИСТОРИЯ   

Октомври 2003 Lancia пуска в продажба наследника на минито Y. Новият Ypsilon използва платформата на Punto II и се предлага само с каросерия хечбек с три врати. За задвижване са предвидени бензинови мотори с обем 1.2 и 1.4 литра (60/80 и 95 к.с.) и 1.3-литров турбодизел с мощност 70 коня.
Октомври 2006 Моделът претърпява модернизация. Гамата се обогатява с 8-слапанов вариант на 1.4-литровия бензинов агрегат (77 к.с.). Започва предлагането на две нови версии на дизела с мощност 75 и 90 коня.
Юли 2007 Започва монтирането на форсиран до 105 к.с. вариант на 1.3-литровия турбодизел.

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ 

Двигател (без оборудване)
3 830 EUR
Скоростна кутия (механична) 2 740 EUR
Динамо 440 EUR
Стартер 345 EUR
Водна помпа 235 EUR
Ауспух (задно гърне) 155 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни) 175 EUR
Накладки (предни дискови) 110 EUR
Фар (комплект)

300 EUR

Преден калник 350 EUR

Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke / без ДДС/ за модел  Lancia Ypsilon 1.2 8V /60 к. с./, произведен 2003 г.

Поставете оценка:
Оценка 4 от 2 гласа.

Свързани новини