За марки с претенции за престиж успехът в най-малките автомобилни класове обикновено е без особено значение. Макар FIAT да се опитва да наложи Lancia като луксозен производител от десетилетия обаче, най-продаваният модел на компанията си остава Ypsilon. Дребната италианска хубавелка си е обособила ниша, в която практически няма конкуренция. Причината е съвсем проста - средностатистическият купувач на градско мини няма нито финансов ресурс, нито кой знае какво желание да инвестира в излишни глезотии като кожен салон или да оправдава онази част от цената на автомобила, с която се изплаща комисионната на Стефано Габана от Dolce&Gabbana за ролята му на рекламно лице на модела. Въпреки това малката Lancia си намира клиенти още от времената, когато представляваше чисто и просто луксозна версия на FIAT Panda и носеше името Y10. През 90-те започнаха да я произвеждат на платформата на Punto, което се отрази на размерите, но не и на същността є.
Последното издание на Ypsilon се продава от 2003 г. насам и също използва технологичната база на най-продавания FIAT. Само по себе си това обстоятелство може да се разглежда като добър знак. Punto II има доста по-стабилна репутация от предшественика си по отношение на качеството и надеждността. При стартова цена от 11 000 евро обаче минито на Lancia съвсем не промени пазарните позиции на компанията. Ypsilon далеч не е най-масовият автомобил в този клас и се среща относително рядко в обявите за продажба. При това употребяваните екземпляри също са толкова скъпи, че в комбинация с недотам безупречния имидж на марката трудно намират купувачи.
От друга страна всеки собственик на модела разполага с достатъчно аргументи за избора си и повечето от тях не могат да бъдат оборени. Няма много представители на този сегмент, които да се похвалят с такъв дизайн и оборудване. Y10 бе първият сериен автомобил в света с тапицерия от алкантара - традиция, която наследява и Ypsilon. Това - за щастие на почитателите на италианската школа - си остава една от малкото прилики между дядото и внучката. Lancia преодоля отдавна проблемите с корозията и
каросерията
на последното мини не среща никакви трудности с живота извън Средиземноморието. Единственото слабо място си остава ауспухната система, която ръждясва след три-четири години. Сглобката на купето също се отличава с много високо качество, а оформлението изобщо не се нуждае от коментар. Неповторимият италиански вкус личи във всеки детайл като се започне с дизайнерските акценти във външността и се стигне до цветовите съчетания да боядисаните в два тона модификации. Купувач, който цени такива дребни, но важни детайли, така или иначе трудно може да бъде спрян от предупреждения за дефицита и цената на резервните части по купето.
Подобно на повечето представители на този клас, Ypsilon предлага достатъчно комфорт за двама. Моделът се продава във версии с четири или пет места, но за възрастни пътници на задната седалка няма достатъчно място за по-продължително пътуване. Багажникът поема скромните 215 л, което също говори за строгата градска профилираност на автомобила. Всъщност в повечето каталози на Lancia дори липсва информация каква е максималната вместимост при свалена облегалка. Разкошът в
салона
се ограничава само от габаритите на модела. На борда не липсва нито едно оръжие от арсенала на луксозните батковци на Ypsilon. Изработката и подборът на материали са на непознато за типичните градски минита ниво, но не липсват и недостатъци. Циферблатите на показателните уреди, разположени в центъра на арматурата, изглеждат ефектно, но в слъчнево време отразяват светлината и не са особено информативни. Централната конзола и "мраморната" декорация на скоростния лост пък са от евтини пластмаси и изглеждат не съвсем на място в толкова благородна атмосфера. В името на комфорта е жертван и друг аспект от ергономията. Седалките не разполагат с почти никаква странична опора и при резки маневри изобщо не допринасят за стабилността на водача и пътника. Италианците са компенсирали тези пропуски с изключително богата комплектация, за каквато повечето конкуренти могат само да мечтаят. В миналото такива екстри се заплащаха със сериозни главоболия по електрическото оборудване. Такива не липсват и при Ypsilon, но процентът на незправностите вече е далеч по-приемлив.
Малката Lancia се комплектова с добре познати
двигатели
от гамата на FIAT, като дори най-малкият от тях се справя с учудваща лекота със задачите си. Всъщност осемклапановият 1.2-литров мотор се препоръчва като най-подходящ заради конструктивната си простота и съвсем приемливите експлоатационни характеристики. За по-амбициозните водачи, които чувстват нужда от повече от 60 к.с., са предвидени неговата 16-клапанова версия с 80 коня, както и два варианта на по-големия 1.4-литров агрегат (77 и 95 к.с.). На Ypsilon се монтира и 1.3-литров турбодизел със 70, 75, 90 или 105 коня, който се радва на сериозен успех в Западна Европа, но е прекалено цивилизована машинка за българските условия.
Иначе всички мотори се отличават с повече от задоволителен ресурс и могат да бръкнат в джоба на собственика само при ненавременна смяна на ангренажен ремък или системно прегряване. Ако не се броят течовете на масло от някои гарнитури, които са стара болежка на италианската продукция, с проблеми заплашват по-скоро спомагателните възли и агрегати. Сред тях си струва да се обърне внимание на цената на генератора, който обикновено сдава багажа първи.
Подобно на братовчед си Punto, малката Lancia показва някои слабости на силовото предаване и
окачването
Звучи парадоксално за автомобил като Ypsilon, но ходовата част всъщност не осигурява очаквания комфорт. Возията може да се определи по-скоро като твърда, но пък от това печели стабилността и управляемостта. При оглед на харесан екземпляр не е зле да се обърне внимание на състоянието на съединителя, който се износва по-бързо от обичайното, и да се погледне рейката. Добре е също така да се провери работоспособността на всички електрически помощници на борда.
СПРАВКА ЗА МОДЕЛА
Lancia Ypsilon (Tipo 843)
ИСТОРИЯ
Октомври 2003 | Lancia пуска в продажба наследника на минито Y. Новият Ypsilon използва платформата на Punto II и се предлага само с каросерия хечбек с три врати. За задвижване са предвидени бензинови мотори с обем 1.2 и 1.4 литра (60/80 и 95 к.с.) и 1.3-литров турбодизел с мощност 70 коня. |
Октомври 2006 | Моделът претърпява модернизация. Гамата се обогатява с 8-слапанов вариант на 1.4-литровия бензинов агрегат (77 к.с.). Започва предлагането на две нови версии на дизела с мощност 75 и 90 коня. |
Юли 2007 | Започва монтирането на форсиран до 105 к.с. вариант на 1.3-литровия турбодизел. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване) |
3 830 EUR |
Скоростна кутия (механична) | 2 740 EUR |
Динамо | 440 EUR |
Стартер | 345 EUR |
Водна помпа | 235 EUR |
Ауспух (задно гърне) | 155 EUR |
Спирачни дискове (2 бр. предни) | 175 EUR |
Накладки (предни дискови) | 110 EUR |
Фар (комплект) |
300 EUR |
Преден калник | 350 EUR |
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke / без ДДС/ за модел Lancia Ypsilon 1.2 8V /60 к. с./, произведен 2003 г.