Last news in Fakti

19 Май, 2010 10:51 28 458 21

Автомобилът на старо: Lancia Ypsilon

  • lancia ypsilon-
  • punto-
  • fiat

За марки с претенции за престиж успехът в най-малките автомобилни класове обикновено е без особено значение. Макар FIAT да се опитва да наложи Lancia като луксозен производител от десетилетия обаче, най-продаваният модел на компанията си остава Ypsilon. Дребната италианска хубавелка си е обособила ниша, в която практически няма конкуренция. Причината е съвсем проста - средностатистическият купувач на градско мини няма нито финансов ресурс, нито кой знае какво желание да инвестира в излишни глезотии като кожен салон или да оправдава онази част от цената на автомобила, с която се изплаща комисионната на Стефано Габана от Dolce&Gabbana за ролята му на рекламно лице на модела. Въпреки това малката Lancia си намира клиенти още от времената, когато представляваше чисто и просто луксозна версия на  FIAT Panda и носеше името Y10. През 90-те започнаха да я произвеждат на платформата на Punto, което се отрази на размерите, но не и на същността є.

Последното издание на Ypsilon се продава от 2003 г. насам и също използва технологичната база на най-продавания FIAT. Само по себе си това обстоятелство може да се разглежда като добър знак. Punto II има доста по-стабилна репутация от предшественика си по отношение на качеството и надеждността. При стартова цена от 11 000 евро обаче минито на Lancia съвсем не промени пазарните позиции на компанията. Ypsilon далеч не е най-масовият автомобил в този клас и се среща относително рядко в обявите за продажба. При това употребяваните екземпляри също са толкова скъпи, че в комбинация с недотам безупречния имидж на марката трудно намират купувачи.

От друга страна всеки собственик на модела разполага с достатъчно аргументи за избора си и повечето от тях не могат да бъдат оборени. Няма много представители на този сегмент, които да се похвалят с такъв дизайн и оборудване. Y10 бе първият сериен автомобил в света с тапицерия от алкантара - традиция, която наследява и Ypsilon. Това - за щастие на почитателите на италианската школа - си остава една от малкото прилики между дядото и внучката. Lancia преодоля отдавна проблемите с корозията и

каросерията
на последното мини не среща никакви трудности с живота извън Средиземноморието. Единственото слабо място си остава ауспухната система, която ръждясва след три-четири години. Сглобката на купето също се отличава с много високо качество, а оформлението изобщо не се нуждае от коментар. Неповторимият италиански вкус личи във всеки детайл като се започне с дизайнерските акценти във външността и се стигне до цветовите съчетания да боядисаните в два тона модификации. Купувач, който цени такива дребни, но важни детайли, така или иначе трудно може да бъде спрян от предупреждения за дефицита и цената на резервните части по купето.

Подобно на повечето представители на този клас, Ypsilon предлага достатъчно комфорт за двама. Моделът се продава във версии с четири или пет места, но за възрастни пътници на задната седалка няма достатъчно място за по-продължително пътуване. Багажникът поема скромните 215 л, което също говори за строгата градска профилираност на автомобила. Всъщност в повечето каталози на Lancia дори липсва информация каква е максималната вместимост при свалена облегалка. Разкошът в

салона
се ограничава само от габаритите на модела. На борда не липсва нито едно оръжие от арсенала на луксозните батковци на Ypsilon. Изработката и подборът на материали са на непознато за типичните градски минита ниво, но не липсват и недостатъци. Циферблатите на показателните уреди, разположени в центъра на арматурата, изглеждат ефектно, но в слъчнево време отразяват светлината и не са особено информативни. Централната конзола и "мраморната" декорация на скоростния лост пък са от евтини пластмаси и изглеждат не съвсем на място в толкова благородна атмосфера. В името на комфорта е жертван и друг аспект от ергономията. Седалките не разполагат с почти никаква странична опора и при резки маневри изобщо не допринасят за стабилността на водача и пътника. Италианците са компенсирали тези пропуски с изключително богата комплектация, за каквато повечето конкуренти могат само да мечтаят. В миналото такива екстри се заплащаха със сериозни главоболия по електрическото оборудване. Такива не липсват и при Ypsilon, но процентът на незправностите вече е далеч по-приемлив.

Малката Lancia се комплектова с добре познати

двигатели
от гамата на FIAT, като дори най-малкият от тях се справя с учудваща лекота със задачите си. Всъщност осемклапановият 1.2-литров мотор се препоръчва като най-подходящ заради конструктивната си простота и съвсем приемливите експлоатационни характеристики. За по-амбициозните водачи, които чувстват нужда от повече от 60 к.с., са предвидени неговата 16-клапанова версия с 80 коня, както и два варианта на по-големия 1.4-литров агрегат (77 и 95 к.с.). На Ypsilon се монтира и 1.3-литров турбодизел със 70, 75, 90 или 105 коня, който се радва на сериозен успех в Западна Европа, но е прекалено цивилизована машинка за българските условия.

Иначе всички мотори се отличават с повече от задоволителен ресурс и могат да бръкнат в джоба на собственика само при ненавременна смяна на ангренажен ремък или системно прегряване. Ако не се броят течовете на масло от някои гарнитури, които са стара болежка на италианската продукция, с проблеми заплашват по-скоро спомагателните възли и агрегати. Сред тях си струва да се обърне внимание на цената на генератора, който обикновено сдава багажа първи.

Подобно на братовчед си Punto, малката Lancia показва някои слабости на силовото предаване и

окачването
Звучи парадоксално за автомобил като Ypsilon, но ходовата част всъщност не осигурява очаквания комфорт. Возията може да се определи по-скоро като твърда, но пък от това печели стабилността и управляемостта.  При оглед на харесан екземпляр не е зле да се обърне внимание на състоянието на съединителя, който се износва по-бързо от обичайното, и да се погледне рейката. Добре е също така да се провери работоспособността на всички електрически помощници на борда.

СПРАВКА ЗА МОДЕЛА

Lancia Ypsilon (Tipo 843)

ИСТОРИЯ   

Октомври 2003 Lancia пуска в продажба наследника на минито Y. Новият Ypsilon използва платформата на Punto II и се предлага само с каросерия хечбек с три врати. За задвижване са предвидени бензинови мотори с обем 1.2 и 1.4 литра (60/80 и 95 к.с.) и 1.3-литров турбодизел с мощност 70 коня.
Октомври 2006 Моделът претърпява модернизация. Гамата се обогатява с 8-слапанов вариант на 1.4-литровия бензинов агрегат (77 к.с.). Започва предлагането на две нови версии на дизела с мощност 75 и 90 коня.
Юли 2007 Започва монтирането на форсиран до 105 к.с. вариант на 1.3-литровия турбодизел.

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ 

Двигател (без оборудване)
3 830 EUR
Скоростна кутия (механична) 2 740 EUR
Динамо 440 EUR
Стартер 345 EUR
Водна помпа 235 EUR
Ауспух (задно гърне) 155 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни) 175 EUR
Накладки (предни дискови) 110 EUR
Фар (комплект)

300 EUR

Преден калник 350 EUR

Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke / без ДДС/ за модел  Lancia Ypsilon 1.2 8V /60 к. с./, произведен 2003 г.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 2 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Alfonso

    35 12 Отговор
    Новият вид на моделите на Ланчия красноречиво показват как марката се бори за високо място сред най-продаваните класове автомобили в Европа. В тези коли наистина съществува удобство и комфорт, а също така дизеловите двигатели, които се предлагат в редица от производствената гама на марката са оценени високо от европейски критици, но не достатъчно от самите клиенти.
  • 2 ------

    10 44 Отговор
    10 pati po hubavo vw polo moge da se kupi za tezi pari
  • 3 ............

    10 45 Отговор
    Да наистина едно Поло същата година , е доста по-добро от всяка гледна точка , най-вече откъм визия!
  • 4 WV

    53 6 Отговор
    Абрее аламкоулувци, - Поло!? къде пък ще ми сравните поло с това бижу, еи цял живот нема да прогледнете, с тоя голфаджииски манталитет ша си остареете.
  • 5 BMW MANIQ

    3 44 Отговор
    vseki znae pogovorkata za avtomobilite ama i az 6te q kaja ---- i taka italiqncite mogat da pravqt spageti francuzite s...ki a bavarcite avtomobili BMW FOREVER
  • 6 kriso

    21 3 Отговор
    6to be hora tfa e kompaktna kola s dobra viziq kato za jeni e idealna malka spretnata prosto za gradska kola e perfe za komentar N5 BMW maniq pi4 OK kefi te bmw ama kade pa q izmislq taq sme6na "pogovorka" a i kato si fen na edno ne ozna4ava 4e zaduljitelno trqbva da kazva6 4e vsi4ko dr ne struva prosto koeto si e dobro ,si e dobro koeto ne e, ne e ... moje6 li da kaje6 na slon - ku4e ?
  • 7 ava

    4 40 Отговор
    TOVA NE E KOLA ,A MNOGO GOLQM BOKLUK
  • 8 dodo

    14 3 Отговор
    golqm si razbira4 :D
  • 9 dim

    29 3 Отговор
    hubava e
  • 10 m.m

    26 2 Отговор
    az imam lancia na ve4e 440000 km .bes remont ,koia druga ste gi stigne ??
  • 11 man

    25 2 Отговор
    Момчета , Ланчия е много хубава кола . Спомнете си Делта Турбо Интеграле . Просто България не е пазар за италиянците и затова има и модели , които не сме ги виждали даже . А за Поло дайте да не говорим по-добре...
  • 12 Mateo

    15 4 Отговор
    Имам конкретен въпрос към автора на статията - Вие някога карали ли сте този модел, че да окачествявате возията към " по скоро твърда и сигурна", след като особенно в "родна Италия", най-големите критики за този модел освен техниката са именно за "лодкаджииската" тип USA возия? Нищо лично наистина, но поредният "тест на око" поне да беше прекопиран (каквато е 99% практиката в БГ) правилно.
  • 13 Немчо

    15 1 Отговор
    Действително ланча е много хубав автомобил,но в България не ценят италианските автомобили защото не е модерно.Нали през деветдесетте години всички празноглави борчета караха голфове или някакви други немски 15годишни разпадащи се автомобили,а за vw поло какво да говорим никакъв комфорт автоматична броячка на павета.
  • 14 forca germany

    4 7 Отговор
    kam nem4o,A za6to ne se ceni tazi marka,ne samo v balgaria ami i v zapadna evropa ta i v 6tatite kade ste vijdali lancia s desen volan ,tazi marka a i vsi4ki italiano ,kato fiat sa mnogo neka4estveni koli,pokazvat devekti mnogo nad srednoto nivo v klasa si,zatova kato vtora upotreba sa po evtini ot zdravite golfove,koito postoanno sa vi v mislite,po evtini sa dori ot pavetobroa4kite polo .TEzi koli sa za individualisti(mazohisti)evtini gazari,IZGLEJDAT LASKAVO V INTERIORA E UDOBNO MNOGO EXTRI KOITO NE RABOTAT ,HORATA KOITO SA GI KUPILI SAJALEVAT DALBOKO V SEBE SI

    Коментиран от #17, #21

  • 15 елена

    8 0 Отговор
    здравеите имам ланчия епсилон и съм много доволен от нея колата наистина е един мини благородник градско ми гори 6 извън градско 5
  • 16 Румен

    0 0 Отговор
    Към коментара на forsa gernany
    Та въпросният разбирач на автомобили ми се струва ,че е Перничанин,а вицовете за тях ги знаеме
    ,,Най убаво ми е у голфо"или ,,най убаво ми е да съм змия,ем си одим ем си лежим"
    Въпросният критик е добре да попрочете мненията на журналисти критици произвидирели и т.н.
    А не като клукарка,бил чул тоя,бил чул оня еди кво си казал,зашото в бг колите са втора употреба,и всички дават дефекти
    А колкото до този палячо мога да му кажа,че световната класация на безинови двигатели е на първо място са италианските,а на дизели са японските германеца праве една иденствена здрава ходова час в тива им е силата
  • 17 Румен

    0 0 Отговор

    До коментар #14 от "forca germany":

    Към коментара на forsa gernany
    Та въпросният разбирач на автомобили ми се струва ,че е Перничанин,а вицовете за тях ги знаеме
    ,,Най убаво ми е у голфо"или ,,най убаво ми е да съм змия,ем си одим ем си лежим"
    Въпросният критик е добре да попрочете мненията на журналисти, критици ,произвидирели,тестови пилоти и т.н.
    А не като клюкарка,бил чул тоя,бил чул оня еди кво си казал,зашото в бг колите са втора употреба,и всички дават дефекти
    А колкото до този палячо мога да му кажа,че световната класация на безинови двигатели е на първо място са италианските,а на дизели са японските германеца прави една иденствена здрава ходова час в това им е силата
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 Жив ли си бе?

    1 0 Отговор

    До коментар #14 от "forca germany":

    Ако искаш,мога да съжаля дълбоко в тебе.